Gå til innhold
Arkivverket

[#38040] Marthe, Anders, Peder og Ole Pedersen fra Modum til Amerika.

Gjest Odd Brenne
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brenne

Søker mer informasjon om følgende søsken som utvandret til Nord-Amerika mellom 1850 og 1880:Marthe f. 10.09.1835 på Nymoen, Modum gm Didrik Johnsen (ukjent) var i Chicago ved skifte etter faren, Peder Andersen f. 19.04.1807, i 1881. Moren, Marthe Paulsdatter (1797-1835) døde 4 dager etter Marthe ble født. Jeg har funnet disse i telling i Illinois, 1880: 14334 D. Johnsen 50 født i Norge 14335 Martha 44 født i Norge 14336 Norman D 9 født i Illinois 14337 Peter 5 født i Illinois 14338 Anton 28 født i Norge 14339 Mary 28 født i Norge 14340 Jessie 9/12 født i Illinois Jeg vet ikke om dette er de personene jeg leter etter og ønsker dette bekreftet / avkreftet. Ønsker også info om Didrik Johnsen, når de utvandret og eventuelle etterkommere. Har ikke funnet noe relevant i folketellingen i 1865, kanskje utvandret før????Anders og Peder utvandret fra Drammen i mai 1867, tror jeg. Tyder iallefall så ifølge kirkebok.Peder f. 25.12.1848 returnerte til Modum før 1881, giftet seg i 1885 og er min oldefar. Hvor var han og hva gjorde han i Amerika? ...og når returnerte han?Om Anders f. 28.08.1846 står det kun at han var i Chicago i skiftet etter faren i 1881, mens det i skiftet etter moren, Birthe Nilsdatter f. 1812, i 1893 står det: Anders, død, men efterlader af ægteskab med ligeledes afdøde hustru, Marie Kristoffersen, 2 børn: Marthe 14 aar og Marie 12 aar i Amerika. Hvem var denne Marie Kristoffersen og hva skjedde med barna? Anders bodde på Bragernes i Drammen i 1865.Ole f. 11.04.1851 var bosatt i Kansas i 1881, men er ikke nevnt i skiftet etter moren i 1893. Mulig at han var død før det? Har ikke funnet ut når han utvandret. Ole og Peder bodde i Modum i 1865.Hvis det er noen som har / kan skaffe noe informasjon om disse personene, når de utvandret, til hvor og eventuelle etterkommere,er jeg veldig interresert i 'alt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1900-Census for City of Chicago, West Town, Ward 15, - 399 Waubansia Ave:Dedrick Johnson, Head, f. apr. 1830 i Norge, immigrerte i 1855. Naturalisert. Har vært gift i 32 år. Yrke: Cooper'.Martha, Wife, f. sept. 1835 i Norge. Imm. 1857. Gift i 32 år.Peter, sønn, f. okt. 1875 i Illinois. ugift. Yrke: Shipping Clerk'. 'Blader' vi en side tilbake i tellingsprotokollen finner vi på samme adresse:D.M. Johnson, Head, f. okt. 1871 i Ill. av norskfødte foreldre. Han har vært gift i 3 år. (Yrket er uleselig.)Cora, Wife, f. sept. 1875 i Minnesota av norskfødte foreldre.Margaret, datter, f. aug. 1897 i Ill.Edna, datter, f. jan. 1899 i Ill.Her bor også en jente hos dem som sikkert er barnepike; Jane Hogan, f. jan. 1885 i Ill. av norskf. foreldre. Yrket er ført som 'Nurse'.Jeg tror at dette må være Dedricks sønn Norman, og at initialen 'M' er feil. I 1920 tellingen for Chicago City, Ward 28 og med adresse 2020 Waubansia Ave finner vi:David N. Johnson, 48, Head, f. i Ill. av norkf. foreldre. Jobber som bokholder. Er gift med Cora, 44, f. i Minnesota. Barn: Margaret 22-, Edna M. 20- og Alice 13 år gamle. I 1930 i Chicago City, Ward 41, Block No. 207, 4821 Bell Plane Ave finner vi Cora som enke. Hun bor sammen med sin ugifte datter Alice. Jeg finner også følgende i 'Chicago Voter Registration 1892' :Dedrick Johnson, adr. 399 Waubansia Ave, Ward 15, Precinct 4. Han oppgir at han har bodd 14 år i området hvor han er bosatt og 37 år i Cook County. Sine endelige naturaliseringsdokumenter fikk han utstedt den 5. nov. av 'Circuit Court of Cook County.'På linjen over Dedrick finner vi David N. Johnson, og med samme adresse. Han har også bodd 14 år i området og 21 år i Cook County.Om du ønsker det, så kan du jo gjøre et forsøk på å få fatt på disse naturaliseringspapirene til Dedrick. Da må du vel ta kontakt med 'The National Archives'. LenkeHåper dette kan være til litt hjelp for deg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser først nå at jeg har glemt å ta med årstallet Dedrick fikk innvilget sitt amerikanske statsborgerskap. Det var alt i 1860, så da er det vel en viss fare for at disse papirene strøk med i storbrannen i Chicago i 1871.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Brenne

Hei Arne. Tusen takk for opplysningene (sent, men hjertelig). Det var veldig fint.Men er det noen som kan bekrefte at dette er Marte Pedersdatter fra Nyemoen, Modum? Og Hvor kommer Didrik fra? Og hva med halvbrødrene til Marte? Mange spørsmål gjenstår, men jeg har fått litt mer å jobbe ut fra, så igjen; TUSEN TAKK.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Odd Brenne

Yes please, thank you. I,m interested in all the information you can get hold of about these persons. My email: od-brenn@home.noMvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Have the emails arrived ok? I see him as Diedrich in 1902, Martha in 1912, and David in 1928 in the IL index, i can look at lds film this week. So far, nothing on Peter. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brenne

Yes, thank you. I`ve got 3 email from infoweb@newsbank.com. It may be a wild gues, but is it possible in the 1880-census for Chicago these 3 persons number 14338 (Anton), 14339 (Mary) and 14340 (Jessie) could be Anders (born 1846), Marie (?) and Marthe (born 1879) even the age of Anton and Mary isn`t correct and Jessie is called Marthe in her grandmother`s will? This is crazy I know, but if the answer is YES, Anton and Mary died sometimes between 1881 and 1893. In the will after Anders`s mother, Birthe, in 1893 there is two daughters, Marthe 14 years and Marie 12 years. Is it possible to find anything about them? And what about Ole Pedersen born 1851 and living in Kansas in 1881 (died before 1893)? In the 1900-census Marthe in mother of 4 children totaly and 2 are living at the same place. Have two of her children died at young age?Mvh. OddPS! Sorry about my 'rusty' language, I hope you understand what I mean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

About Kansas, i would need the county/city and then i might look to usgenweb for help; i can look for birth info for Jessie and also a Mattie, 4M, born to Koben/Tillie of Norway(in IL 10+ years-age 32). There are several Anders in the IL index who kinda fit, i will lookup the dc's. Of course, very little info was provided at the time and normally only 'paid' births were recorded-not many of those. Perhaps the Pecks will have answers? Roger. ..and your English is vastly better than my Norsk...i need everything translated !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.