Gå til innhold
Arkivverket

[#38048] Pedersen 1854 og Maria H Pedersen 1857. Strømfjordeidet, Nordreisa

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Jeg er takknemlig for hjelp i søket om aner og etterkommere av Knud Pedersen 1854 og Maria H Pedersen 1857. Jeg fant foreldrene til Knud, FT1875. Paret bodde på Loppevold Bakken, Strømfjordeidet, Nordreisa, FT1900. De hadde b.l.a. sønnen Kurtti/Cornelius Knudsen. Kurtti var far til Mossa/Albertine Marie Knudsen som jeg kaller ”tante Mossa”, (mors søskenbarn)1923 som var gift med Saarisuanon Peetin Hansi/Hans Lyngmo. Hansi ble oppfostret hos Elida og Lennard Lyngmo på Strømfjordeidet. Det står mye god informasjon i Kvenske Personnavn i Nordreisa og derfor har jeg funnet en del om ”onkel Hans”. Takknemmlig om noen kan gi meg et lite spark så jeg kommer videre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Mange takk Bernt! Nå har jeg kommet litt lengre. Jeg har fått følgende opplysninger fra Gunn Lillian Kaino. Sitat: Knud Pedersen f.04.05.1854 Strømfjordeidet og Marie Helene Johannesdatter f.12.06.1859 Loppevoll( er mine oldeforeldre),har funnet/registrert 13 barn på de. Knud`s foreldre; Peder Henriksen f.17.09.1823 Melen, Nordreisa d.16.04.1894 Loppevoll og Beret Johannesdatter f.1818 Skjervøy. Marie`s foreldre; Johannes Mathisen f.1836 Loppevoll og Katrine Johannesdatter f.1829 ( gift 09.05.1859 Skjervøy). Sitat slutt. Foreldrene til Marie heter Johannes Mathisen og Katrine (Chatarine) Johannesdatter og de bodde på Loppevold under FT1865. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Nå har jeg lett etter barna til Johannes Mathisen 1836 og Chatarine/Katarine Johannesdatter. Det var ikke stort jeg fant. Finner dem ikke igjen i folketellingene som gift eller annet. Barna fant jeg fordelt over FT 1865, 1875 og 1900 sammen med foreldrene. Den eneste jeg vet noe om er Maria Helene Johannesdatter 1859 som giftet seg med Knud Pedersen 1854. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Lillian Kaino

Hei, Wenche. Johannes og Katarina giftet seg 09.05.1859 Skjervøy.Husker du å lete under Skjervøy da Nordreisa tilhørte der på den tiden. Mvh. Gunn Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Lillian Kaino

Hei igjen, Wenche. Jeg har reg. følgende foreldre på Johannes Mathisen: Mathis Hansen f.1808 Flatvoll,Nordreisa og Marie L. Johannesdatter f. 1819 Kemi, Finland.Og disse foreldrene til Katrine: Johannes Thomassen f.1790 Tømmernes, Nordreisa og Beret Gundersdatter(gift 1809 Skjervøy). Mvh. Gunn Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Gunn Lillian! Dette gleder jeg meg til å se på. Takk for tipset. Jeg sendte deg en E-post. Den angår personer som kanskje fortsatt er ilive og jeg ville ikke skrive det her. Fikk du den? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Gunn Lillian! Nå har jeg sett på foreldrene til Johannes Mathisen som var 24 år da han giftet seg 9. mai 1859 (Family Seach/IGI sier: dåp 21.08.1836). Jeg fant foreldrene i FT1865 og Family Seach/IGI. Faren heter Mathis Hansen f. 1807 og moren Maria Lisa Johannesdatter f. 1821. Alt så bra ut til jeg kikket nærmere på fødselsåret til Maria Lisa. Dersom Johannes er parets sønn var moren rundt 14 år da han ble født. Er dette skrivefeil eller var faren gift tidligere? Er dette en nøtt eller - ?? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Lillian Kaino

Hei, Wenche. Jeg fant Johannes Mathisen(fødselsår 1837) konf.16.09.1855 Skjervøy med foreldrene Mathis Hansen og Maria Lisa Johannesdatter.Så det virker ikke som vi er kommet utav kurs :) Jeg har registrert Maria Lisa`s fødselsår til 1819(funnet i Nordreisa Bygdebok). Mvh. Gunn Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.