Gå til innhold
Arkivverket

[#38052] Anders Torval Olsen Ludal f. 1834 , d ? Langestrand Larvik

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Min oldefar Anders Torval Olsen Ludal f. 1834, Langestrand Larvik. Han var sjømann. Gift 2 ganger. 1. gang 29 juni 1858 med Sara Clausdatter. med henne hadde han 3 døtre.Her er han med sin første hustru i 1865: Lenke ( Ludal er feilskrevet i tellingen ) Navnet kommer fra Ludal ( Ludahl) i Hedrum.Anders Torval g. 2.g 20 des 1874 med min oldemor Anne Helvig Simonsen ( fra Roppestad i Hedrum) tre barn i 2. ekteskap : Olaf Sigvard f. 1874 ( min morfar) Carl Kristian f. 1875 Agnes Salmine f. 1882.Jeg har forgjeves prøvd å finne dødsdato for både Anders Torval og hustru Anne Helvig. Nå er det lagt ut kirkebøker for Langestrand i det tidsrommet de antas døde ( før 1900)Jeg finner dem ikke i 1900-tellingen.Men har ikke greid å finne dem i digitale kirkebøker.. Vet at de bodde i Larvik resten av livet. Det jeg lurer på er om det mangler noen sider i bøkene?Kan det tenkes at Anders er død på sjøen? Hvordan ble i så fall dødsfallet registrert?Alle gode råd om hvor jeg kan søke for å finne dødsdatoer her blir vel mottatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg kjenner navnet som en Larviksfam.Det er en folketelling 1885 på biblo. i Larvik. De kan ha flyttet innen byen, da må du se i KB for Larvik, Det var også noen sjøfolk til sjøs under tellinga 1900, om han levde kan han ha vært til sjøs.Fam. kan jo ha brukt Andersen eller Olsen som patronym.Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så pass nær 1900 var det vanlig at folk som tilhørte menigheten, som man med sikkerhet visste var døde andre steder, ble ført inn i kirkeboka blant de begravede, men da unummerert (ofte med '0' foran) for å vise at de ikke var begravet i menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for flere gode råd. Jeg skal prøve å besøke Larvik bibliotek for å se om jeg kan finne noe i folketellingen for 1885.Mulig at det vil lønne seg å søke i kirkebøker for Larvik og ikke bare fra Langestrand der familien bodde?Min morfar Olaf Sigvard tilhørte Metodistkirken i Larvik. Kan det tenkes at det finnes egne kirkebøker herfra?Tipset om at foreldrene kan ha bodd sammen med et av barna i 1900 utenbys var også et godt råd. Men vet at sønnen Carl Andersen ( senere Ludahl) Bodde med hustru og barn i Larvik i 1900-tellingen: LenkeMin morfar Olaf S. bodde i Horten i 1900, og ingen av foreldrene bodde hos han.Hvor det ble av Agnes ( min søster) som morfar pleide å si, vet jeg ikke, men hun burde finnes i Larvik på den tiden. ( Mulig hun kan kalle seg Olsen som faren ?) Skal lete litt bedre etter henne.Mener at Agnes senere giftet seg og flyttet til Asnes i Sandar, men her er jeg ikke sikker?Skal for sikkerhets skyld lete en gang til i kirkebøker for Langestrand. ( Jeg kan jo ha oversett dem i farten )Deretter får jeg prøve å komme meg til Larvik og se hva jeg finner i kildene der.Takk til gode hjelpere så langt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Agnes Salmine her fra mormonerdatabasen:LenkeBåde broren Carl og min morfar Olaf Sigvard er ført i denne kilden med Olsen som etternavn. Det betyr vel at det er lurt å lete etter Agnes som en Olsdatter? Morfar brukte Andersen i alle fall fra 1900, Carl brukte Ludal, og hva Agnes Salmine brukte eller hva hun het som gift vet jeg ikke.Får fortsatte letingen etter de gode rådene jeg har fått!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her tror jeg at jeg fant Agnes som hushjelp i Larvik 1900. Her bruker hun i så fall også Andersen.LenkeAlder ser ut til å passe bra. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også en enkemann som i 1900 er møllerarbeider i Larvik:Han bor sammen med en tjenestepige.LenkeDet kan jo være en mulighet for at dette er min oldefar, fødselsår passer ganske bra. ( Kan hende han skiftet yrke fra å være sjømann til å bli møller ? man vet aldri ?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg så nå i farten at det må være feil Agnes Andersen jeg har funnet i Larvik i 1900. Denne jenta er oppført som datter i huset.( innlegg 6) Da må det være fler Agnes Andersener f.omtrent samme år?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Agnes Andresen i innlegg 7 er listet sammen med sine foreldre og søsken i FT-1900. Du må nok lete videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant vi det samme og skrev samtidig. Takk så mye at du følger med fortsatt.Jeg har faktisk ikke funnet noen Agnes Olsen? ( Andersen) i Vestfold som passer i alder 1900. Heller ingen Salmine som passer? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for tips med denne damen. Hun passer i alder og er født i Larvik, så det var faktisk en god kandidat.Kan hende at hun senere gifter seg og flytter til Sandar, som jeg mener å ha hørt.Synd man ikke spurte mine foreldre og besteforldre mens de var i live om dette.Har lett i hele Vestfold nå etter passende Agnesr. Finner ingen der som ikke har feil mellomnavn, eller er oppført som døtre i andre familier.Mulig det kan finnes utflytterlister for Larvik?Jeg har lett i konfirmatbøkene for Langestrand, og ikke hatt hell med meg. Det er nokså tidkrevende, men kirkebok-kopiene er tydelige i alle fall.Jeg blir svært glad for eksperthjelp, så takk igjen, Ketil!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved gjennomsyn av min mors gamle papirer fant jeg i dag en liten opplysning om at morfars søster Agnes, var gift Jensen.Dessverre ikke noe fornavn på ektemann. Heller ingen sted hvor han kom fra.Ser det som en stor mulighet at Ketil kan ha funnet den rette Agnes i 1900-tellingen i Oslo.Hun var bare 18 år på den tiden, så ekteskapet er nok senere.Har lett under Vestfoldslekt i Sandefjord, men fant henne ikke viet der. Får fortsette å lete etter spor. Har lett på ny i de digitale kirkebøker for Langestrand, etter både konfirmerte og døde. Har ikke greid å finne noen av barna konfiermert på Langestrand, heller. ( Kan det være at de har stått til konfirmasjon i i en frikirkemenighet? Vet at de bodde på Langestrand som barn og unge.)Vet noen om Metodistkirken hadde egne kirkebøker i Larvik?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående konfirmasjon, så ser ikke Langestrand-boka ut til å være til så mye hjelp. Selv om boka i utgangspunktet dekker 1884-1902, er det konfirmerte bare fram til 1891, og dertil mangler 1890. Dessuten oppgis bare konfirmantenes navn, samt at det henvises til Larvik kirkebok.Angående dissentere, så finner du både utmeldte av statskirken, fødte barn av dissentere, viede dissentere og døde dissentere i Langestrand-boka, så det kan være et greit sted å starte for å sjekke om familien eventuelt har vært dissentere. Basert på at sønnen Carl Chr. Andersen står i statskirken (S) i FT1900 Lenke , er det nok ikke veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for god informasjon Kristian!Får nok ta en tur til Larvik å se hva jeg kan finne av kilder der.Jeg vet som nevnt at min morfar bruke Metodistkirken i Larvik, men jeg tror ikke han var utmeldt av Statskirken.Takk for gode råd fra flere hold.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg igjen gått gjennom digitale kirkebøker for Langestrand. Litt vanskelig for i noen bøker ser det ut til at konfirmerte og døde er ført i samme bok.Fant ikke oldemor og oldefar her, men jeg fant mor til Anders Torval, Karen Olea Andersdatter Ludal , d. 28 feb , begr. 5 mars 1888. Hun var født 1804, Langestrand . Oppført som Hospitallem.Så fant jeg også søster til Anders Torval, pige, Severine Olsdatter Ludal f. 1823. Oppført som Fattiglem , d. 16/11 begr 20/11 1897.Merkelig at jeg ikke finner oldemor Anne Helvig ( f. Simonsen)Olsen ( Andersen) Hun er nok død før 1900, siden jeg ikke finner henne i 1900-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg hadde ikke fått med meg at din morfar brukte Metodistkirken. Det gir forresten en grunn til å tro at møllearbeideren du tidligere har vist til (innlegg 7) faktisk er din oldefar; han var nemlig metodist: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Kristian! Ja, her ser du at unge øyne nok ser bedre enn gamle! Den siste opplysningen om at Anders Olsen, møllerarbeideren , var metodist, hadde jeg ikke fått med meg! Bra spor!Nå lurer jeg på om Metodistene ble regnet som disentere? Har disse egne kirkebøker mon tro?Muligens heller ikke så merkelig om en gammel sjømann ble Møllerarbeider? Sønnen Carl Andersen Ludahl, arbeidet ved sagbrukene til T. Fritzøe.Min morfar, Olaf Sigvard Andersen, hadde først en lang yrkesbakgrunn i Marinen som minør, senere ble han lærer og bestyrer av Yrkesskolen i Larvik.Takk igjen for din gode hjelp!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Metodistene ble nok regnet som dissentere, ja. Men som du ser her Lenke, skulle sognepresten ha rapport, så i teorien skal du finne det du trenger i vanlige kirkebøkene.Metodistene skulle etter opplysningene føre egne lister, og for dem gjelder vel avleveringsplikt som ellers, men i mikrofilmregistrene for kirkebøker finner jeg ingen metodistkirkebøker for Larvik. De er vel da ikke mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Kristian! Jeg får se hva jeg finner i 1885-tellingen først. Skal prøve å komme meg til Larvik til neste uke. Larvik bibliotekt er bra utstyrt med lesemulighet for film også. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Gunn!Hvor har du Anders Torval fra? Det er en Anders født i desember 1833 i Langestrand med Ole Olsen og Karen Olea Andersd. som foreldre.Hvordan kan Anne Helvig knyttes til Roppestad i Hedrum? I Hedrum kirkebok finner vi en Anne Helvig f. 25.12 – 1848 og døpt 18.02 – 1849, far Anders Simonsen? og mor Mari Evensd.For å finne ut av dette, var det nødvendig å slå opp vielsen til Anders og Anne Helvig i 1874 for å finne ut av hennes alder. Her står det at hun er født 1849 og at hennes far er Simon Sørensen .begge er født i Larvik. Det er også opplyst at Anders Olsens første kone døde 14.03 – 1872.Hvor ble ble Anders Olsen viet første gang?For meg ser det ut for alt at må sjekkes pånytt.Her er gammel grøt: Lenke Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg ser nå at Anne Helvig er født i Larvk 15.03 – 1849 og døpt 13.05 – 1849. Far tømmermann Simon (Simen) Sørensen og mor Karen Margrete Tollefsd.Her er vel familien 1865: LenkeI Hedrum Bygdebok side 850 under Roppestadrønningen, finner vi Simen f. 1827. sønn av Søren Simensen, gift med Karen Margrete Tollefsd. Kråkelund u/Hovland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell! Takk for din interesse. Jeg ser at du har stilt gode spørsmål her. Først ser jeg at jeg feilaktig har ført min Oldemors fødested til Roppestad , Hedrum . Det skal være Larvik, født og døpt som du sier. Riktige foreldre du har funnet. Simen ( Simon) kom fra Roppestadrønningen som du nevner.Min oldefars fulle navn har jeg fra bibelopptegnelser etter hans sønn, Olaf Sigvard Andersen.( samt i min mors opptegnelser) I kirkebøker har presten bare brukt Anders og glemt Torval.Anders første ekteskap med Sara Clausdatter var 29 jan 1858 i Brunlanes. Han var oppført med alder 24 år ved vielsen , Hans fars navn Ole Olsen. Du har funnet fiktig foreldrepar til han også.2. ekteskap med min oldemor Anne Helvig Simensdatter var 20 des 1874 , Langestrand, Larvik. Hans alder var oppgitt til 40 år og hennes til 26 år.Jeg hadde ikke Sara Clausdatters dødsdato, så den var bra å få med.Takk for dine oppslag. Jeg har rettet min feilskrift at Anne Helvig S. var født i Hedrum, Roppestad. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, ren glipp fra min side.Jeg skal se hva jeg finner i Larvik av kilder. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke fått vært i Larvik for å se på 1885-tellingen. I dag har jeg sett nøye på kart over Larvik og funnet ut at Eids Gade 9 ligger på Langestrand. Da er jeg nokså sikker på at det må være min oldefar Anders ( Torval) Olsen som bor her i 1900-tellingen som enkemann. Det passer svært bra med både alder, bosted og at han tilhører metodist-menigheten.Takk for all hjelp fra dere her i debatten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Gunn!Jeg har sett litt i Larviks rotete Kirkebøker i dag.I Larvik KLOK II 3 1867 – 1899 kort 15/16, fant jeg innført 1894,Kone Anne Helvig Olsen, som post nr. står ? – det er ingen dødsdato eller dato for begravelse og alder er ikke innført.En slik innføring skulle vanligvis bety at personen er forsvunnet og ikke funnet og heller ikke gravlagt ( druknet ? )Har ikke funnet Anders Olsen død langt ut på 1900 tallet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.