Gå til innhold
Arkivverket

[#38052] Anders Torval Olsen Ludal f. 1834 , d ? Langestrand Larvik

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for den hjelpen, Kjell! Det er så fint med hjelp av dere som kjenner kirkebøkene så godt.De bøkene som er digitalisert for Langestrand er lesbare, men det er vanskelig å finne ting, for noen steder er både ekteskap og død ført i samme bok. Dessuten mangler det også en del sider.Jeg har lett i samme tidsrom, men ikke funnet noe her selv. ( Det du fant var likevel et bra spor) Håper at helsa mi blir bedre, så jeg snart kan dra til Larvik bibliotek for å lete der. I 1885-tellingen skulle begge oldeforeldrene mine være i live, og det skulle være muligheter for å finne noen opplysninger . Er jeg heldig så kan det finnes kopier av skifter og muligens skjøter. Jeg skal også se om jeg kan finne huset familien bodde i . Det hadde vært artig å tatt et bilde derfra. Min morfar , Olaf Sigvard Andersens etterslekt på Ø. Halsen, har jeg god oversikt over.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg vært en tur på biblioteket i Larvik. Jeg fant ikke folketellingen for 1885 der, men jeg fant andre ting som bekrefter at det var rett Anders Olsen som ble funnet som møllerarbeider i Folketellingen 1900 i Eidgade 9.I 1909 fant jeg en folketelling som bekrefter at min Oldefar fortsatt levde og brukte navnet Anders Ludal. Han bodde på samme adresse Eidgade 9, og var fortsatt oppført som møllerarbeider.Ellers fant jeg han i matriklen 1886 , på Matr. nr. 81 Nordre Eidstræde 2. Her kalles han Anders Olsen.Jeg rakk ikke å se på filmer fra kirkebøker og skifter i dag, men skal bestille time rett over påske.Takk for gode råd under denne debatten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Beklager Gunn for at jeg forledet deg m. hensyn til 1885. Folketellingen 1875 for Larvik er mikrofilmet. (Jeg har kopi fra den.)Undersbo kirkegård ble innviet ca. 1880, kirkevergen kan være en mulighet. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen May Karin! Som du ser fant jeg nesten bedre opplysninger enn ventet i 1909-folketelling. Det var også en telling i 1915, men der fant jeg ikke oldefar, så han døde sikkert da mellom 1909 og 1915 .Det begrenser jo årstall jeg bør lete i. Takk for rådet om kirkevergen også.Ellers kan det vel hende at det blir en del nye registreringer som blir tilgjengelig ved et gravregister.Jeg er svært glad for hjelpen jeg har fått. Det var fint å få bekreftet hvor oldefar bodde, og at han levde så lenge etter 1900.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg også vielsen til min morfar Olaf Sigvard Andersen under Vielser Langestrand. Min mormor Mariane var ført som Jensdatter. ( Hun var datter av Jens Nilsen )Jeg hadde datoen fra før,31 Des 1899, men trodde de hadde giftet seg i Tjølling kirke, fordi hennes foreldre bodde i Tjølling.De kunne også ha giftet seg i Horten, da morfar var minekonstabel og de bosatte seg i Horten.Flott med de scannede kirkebøker, som også her var svært lette å lese. Her var også ført at Olaf Sigvard Andersen var konfirmert 2 okt 1887, ( Metodistkirken)Utrolig at jeg fikk disse opplysninger så lett her i digitalarkivet.Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Gunn!Visste ikke annen måte å kontakte deg på! :-) Har mistet e-mail adressen din, og finner ikke bildene du sendte meg heller! Vet de er på maskinen min et sted, men nå har jeg letet i det uenderlige og ikke funnet de! Kan du sende meg e-mail adressen din på nytt? Min er: angilh@hotmail.comMvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg tar fram dette temaet på nytt. Lurer på om noen har lett tilgang til kirkebøker for Langestand Larvik. Har ikke greid å finne oldefar Anders Torvald Olsen Ludals død. Han levde i følge lokale folketellinger i 1909 og bodde da i Eidgade nr.9 ( her nevnes han som Anders Olsen) Mener han er begravet på Langestrand, men jeg har heller ikke funnet han registrert under gravminner til nå. ( aktuelle kirkebøker fra 1909-1915 skulle jeg tro)Dessverre går de scannede kirkebøkene bare fram til 1902. ( Han var medlem av metodistkirken)Takknemlig for råd om hvor jeg kan få opplysninger om dødsfallet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om han var metodist, kan det være, på et såpass sent tidspunkt, at dødsfallet ikke er notert i statskirkens kirkebøker. Les mer her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/sab/dissenter.htm>http://digitalarkivet.uib.no/sab/dissenter.htmMen dissentermenighetene hadde plikt til å føre egne kirkebøker. Det kan være at metodistkirken fremdeles oppbevarer bøkene, så det kan være en ide å henvende seg til dem. Denne debatten var litt inne på det:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svar og gode råd nok en gang. Her var også mye interessant lesestoff.Får prøve med en henvendelse direkte til menigheten i Larvik. De vet kan hende hvor disse dødsfallene er notert, og hvor kirkebøkene befinner seg fra dette tidsrommet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.