Gå til innhold
Arkivverket

[#38054] Kystolf Pedersen, f. 1799

Gjest Svein Hamran
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hamran

Fra Nærøy bygdebok har jeg funnet at min tippoldefar heter Kystol Pedersen Talberg, født mars 1799 og er 'en maler fra Trondheim'.Av FT 1801 finner jeg 2-åringen Kiøstel. Samme person omhandles i tema nr. 12558 fra januar 2003. Der ser jeg av Bjørn Jonson Dale sitt innlegg at sønn av Peder Kystolfsen Lønset, Kystolf, ble oppfostret hos farbror Alf.Jeg ønsker på en eller annen måte å finne bekreftelse (eller avkreftelse) på at 'min' Kystol er samme person som 2-åringen Kiøstel i FT 1801. Fra annet hold har jeg fått forståelse av at sannsynligheten er stor for at så er tilfelle, men jeg skulle gjerne vite noe om utflyttingen fra Molde.Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hamran

Hei Lars Ove Takk for tilbakemeldingen. Jeg kjenner diskusjonen på DIS, det er jeg som tok opp temaet der. Når jeg tar opp temaet igjen her så er det for om mulig å finne suplerende opplysninger vedrørende: om, når og hvor Kystol flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Din Kystolf må vere ein annan enn matrosen Kystolf Pedersen (Skjærsli) på Molde. Denne fikk i 1826 barnet Peter Kystolfsen med Siri Anna Pedersdt Sande på Molde. Dette var andre leiermålet hans. Dette paret blei vigd på Molde i 1830, og fikk i alt fem barn. Matros Kystolf Pedersen døydde på Molde 6. juni 1842 ved eit ulykkestilfelle ('forbrent'). Skiftet blei halde 15. mars 1843, formue 204 spd (huset sett til 150) og gjeld 267 spd.Kystolf Pedersen sitt første leiermål ser ut til å ha vore i 1820-21, då ein 'Kjøstel Pedersen Lønseth fra Molde' er ført som far til Marte Katrine, fødd i Kristiansund 5. september 1821 og døypt 2. desember s.å; mora var Kirsten Katrine Torkelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hamran

Peder Lønset].Det jeg vet sikkert om 'min' Kystol er: Født 1799. Han var i Flakstad i Lofoten i 1830. Fikk der ei datter i 1831, Birgitte Kristne, døpt 10.06.1831. Giftet seg i Flakstad den 18.10.1831 med barnets mor, Helene Olsdtr. Han utgir seg der for å være ungkar og fisker. Flyttet senere til Nærøy (Nord Trøndelag)og døde der 27.11.1852.I Nærøy Bygdebok har han fått navnet Kystol Pedersen Talberg og det angis at han er født i Trondheim (f. ca. 1794, - men det er feil!) og at han er maler.Her er altså noen data sammenfallend (navn, fødselsår) og andre ikke (dødsår,dødssted). Har vi med to personer å gjøre, tro?Ganske interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det må nesten vere to personar, eller så har Kystolf vore ein svært kreativ bigamist.Barna hans med Siri Anna Sande har følgande fødselsdagar og -år: Peter Kystolfsen 6.juni 1826, Paul Andreas Kystolfsen 9. desember 1830, Margrete Kystolfsen 24. november 1832, Anna Birgitte Kystolfsen (Skjærslie ved dåpen) 13. februar 1836 og Caroline Sofie Kystolfsen (Skjærslie ved dåpen) 13. desember 1840.Ellers har vi det problemet at Kystolf Pedersen på Molde faktisk døydde i 1842. Vel kan han teoretisk sett ha vore bigamist, men neppe bimortualist...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arne Evensen

Hei Bjørn !Kjenner du til om det er riktig at Margrete Kystolfsen ble gift med Peder Andersen i Molde i 1869. De fikk et barn 13.februar 1871 som antagelig var dødfødt. Jeg antar at Margrethe muligens også døde i forbindelse med fødselen. Peder blir i alle fall gift på nytt 7/11 1873 med Martha Larsdatter Gujord. Har du mere kjennskap til Margrethe ?Mvh Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei Arne!Eg har registrert at Margrete Kystolfsen i 1869 ekta arbeidsmann Peder Ringdal, son av Anders Ringdal i Sunnylven på Sunnmøre, og at denne Peder Andersen i 1873 ekta Marte Gujord.Margrete var sist i 1840-åra i teneste hos morbroren Lars Sanne, handelsmann på Molde, og i 1865 hos sakførar Ludvig Leth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei Bjørn !Takk for svar. Har du opplysninger om Anders Ringdal fra Sunnylven som var Peders far ? Jeg kjenner til at det var flere fra Ringdal som flyttet til Molde på 1850-60 tallet. Peder Andersen Ringdal tok senere navnet Muldskreddal. Dette har jeg forstått er en plass antagelig i nærheten av Ringdal. Takknemlig hvis du har kjennskap til Anders Ringdal og hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.