Gå til innhold
Arkivverket

[#38062] Jørgen Jørgenson Kalstad, f. Porsgrunn 1880 - til Amerika 1881 - foreldri hans?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Emigrantprotokollen over Christiania syner denne huslyden utvandra frå Porsgrunn i 1881:~~~~~~~~~~54436 Oslo 5069A 1881 Juni 03 Mariane Kalstad f G 36 Porsgrund New York 1904 Norge Betalt Angelo54437 Oslo 5069B 1881 Juni 03 John Kalstad m u 9 Porsgrund New York 1905 Norge Betalt Angelo54438 Oslo 5069C 1881 Juni 03 Helene M. Kalstad f u 8 Porsgrund New York 1906 Norge Betalt Angelo54439 Oslo 5069D 1881 Juni 03 Ida Kalstad f u 3 Porsgrund New York 1907 Norge Betalt Angelo54440 Oslo 5069E 1881 Juni 03 Jørgen Kalstad m u 11/12 åR Porsgrund New York 1908 Norge Betalt Angelo~~~~~~~~~~Jørgen Jørgenson Kalstad, i Amerika kjend som George COLSTAD, vert sagd vera fødd i Porsgrunn 15.5.1880, og foreldri skal ha vore Jørgen og Marianne (Ingebrigtsen?) Kalstad.Er det nokon med lokal kunnskap i Porsgrunn som kan hjelpa meg identifisera foreldri til Jørgen Jørgenson Kolstad og samstundes stadfesta den fødselsdatoen som eg har fått frå Wisconsin?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LarsHar det sneket seg inn en skrivefeil her? Du mener kanskje at Jørgen er født i 1870, i stedet for 1880?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Unnskyld.Leste 11/12 år som elleve og et halvt år, men det skal nok være 1 1/2 årMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det forklarer at han ikke er i databasen C425894 , som går fra 1853-1875... .-)HELENE MARIE JORGENSEN, døpt 11 FEB 1872 Porsgrunn, TelemarkIDA KATRINE KAALSTAD, døpt 03 DES 1876 Porsgrunn, Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det kan se ut som at faren heter Jørgen Johnsen.Johan Jørgensen, født 10 NOV 1868, Porsgrunn, Telemark [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500224092177&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJorgen Mathias Jorgensen, født 13 MAI 1880, Porsgrunn, Telemark LenkeIngeborg Jorgensen, født 22 OKT 1874, Porsgrunn, Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Jorgen JOHNSEN, birth: 25 Aug 1843, christening: 03 Sep 1843, Porsgrunn, TelemarkParents: John EVENSEN & Ingeborg JORGENSDR Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det meste er nok kommet fram før, men her er innføringen i kirkeboka.Fra Porsgrunn kirkebok MINI 8 s. 26 (kort 2/16):Levende Fødte 1880 nr. 52: Født: 13 Mai, Hjemmedaaben stadfæstet: 5 Nov. Navn: Jørgen Mathias. Forældre: Styrmand Jørgen Kolstad (født 1843), Mariane Ingebretsen (født 1842). Bopæl: ø[stre] Pgd. [= Porsgrund]Faddere: Moderen, Marie Baxaas?, John Ingebretsen, ? Thorsen. Anm. hjemmedøbt af Sognepr.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jan Peter, Lars Ove og Laila for fleire spennande og interessante innlegg.So vidt eg kan sjå, har eg fått greie på det meste om denne ætti, bortsett ifrå ei sak:* Kvar har mori Marianne Ingebretsen opphavet sitt ifrå?Om du, Laila, har kyrkjeboki som syner vigsli frå 1868, ville det vonaleg vera ei smal sak å sjekka?Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi so langt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved vielsen i 1868 stod det bare at begge var født i østre Porsgrunn, så jeg fant Marianes dåp i 1844:Porsgrunn kirkebok MINI 6 s. 40 (kort 2/21), Døbte Aaret 1844 nr. 73:Født: Oct. 19, Daab: Decbr. 29de i Kirken, Navn: Mariane, ægte, Forældre: Matros Engebreth Torjesen. Hstr. Heline Marie Larsd. Ø[stre] P[orsgrund]. Faddere: Inger Andrea Reiersdatter, Deliane Dahl, Lars Olsen, Carl Engebretsen. intr. 29 Decbr. 1844.Her er familien i 1865:Lenke-og her er vielsen til Marianes foreldre i 1838:Porsgrunn kirkebok MINI 5 s. 283 (kort 6/7), Ægteviede 1839 nr. 5 (Advent 1838): 26 December [1838]: Ungk. og Matros Engelbreth Torjersen, født og opholder sig: Østre Porsgr., 24 Aar, Fader: Torjer Engelbrethsen Grot[næs? [Vanskelig å lese bostedet] Pige Helene Marie Larsd. Fødested Herre, 25 Aar, Fader: Lars Olsen. Forlovere. Anders Abrahamsen, Christian Grotnæs af Østre Porsgrund.Bare spør hvis det er noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Laila for utfyllande opplysningar!Då har eg alt eg treng om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.