Gå til innhold
Arkivverket

[#38092] Morten Gyntelberg, nevnt i Lister lens jordebok ca. 1617

Gjest Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

Morten Gyntelberg er nevnt i Lister lens jordebok 1617 som eier av gårdene Netland i Nes sogn og Valås i Hidra sogn (i nåværende Flekkefjord kommune, Vest-Agder). Hvem var han ?I bygdebok for Nes herred av Kaare S. Berg antas han å være en sønnesønn av Axel Henriksen Gyntelberg og Kristine Trondsdtr. Benkestokk.Har noen kjennskap til litteratur som omhandler Morten Gyntelberg og hans slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan pedersen

hei Jan ! Vet ikke om dette hjelper men. Axel henrikson GUNTERSBERG død 1588 gift Kristine Trondsdtr Benkestokk f 1535 død 1572 Barn : Margrete Axelsdtr gift Peder hansen Sofie gift 1582 med Mogens heinesen Inger gift Jacb Jørgensen Cecilie gift 1591 Jon andersen teisteIngen av barna er oppført med barn med navn MortenJan.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Takk for informasjon. Liten tue kan velte stort lass ser jeg. Jeg søkte på internett etter Gyntelberg uten å finne noe, men ved å endre søket til Gyntelsberg fant jeg en henvisning til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 25, s. 216 der Morten Gyntelsberg er omtalt.Artikkelforfatteren Per Seland omtaler bare hans slektsforhold i en kort setning: 'Morten Gyntelsberg må være en efterkommer av Axel Gyntelsberg som var gift med Brynhild Tordsdatter Benkestoks faster Kirstine Trondsdatter Benkestok'. Det er altså tilsynelatende denne opplysningen som er videreformidlet i bygdebok for Nes (nevnt ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter det jeg har hadde Axel Henrichson Güntersberg og Kristine Trondsdtr Benkestok de fölgende barn: Henrik, Margrethe, Sophia gm Magnus Heineson (mine forfedre), Magdalena, Anna, Inger, Sidsel, Karen og Trond. Mora döde da Trond ble födt i 1572.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Till innlegg 4:Vi har hatt en ”passiar” om dette tidligere, Lenke (innleggene 19 – 24 og 26) - Kirstin Trondsdatter Benkestokk hadde KUN 6 døtre og 4 sønner, Karen var ikke blant disse. (W. Brandt).Det hjelper ikke at du sier at du ikke er/var sikker, og gjentar dette flere ganger, det blir ikke mer rett av den grunn.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg husker det. Ingen problem med å fjerne henne, men jeg skulle ha likt å vite hvor Lars O. Kindem har fått sine kilder om Karen Trondsdtr fra? (Vossaætter/ Glimmeætti). har han diktet henne opp? Det har og vært usikkerhet omkring Cecilie og Magdalena etter hva jeg har sett. Problemet er jo at vi forholder oss til de kilder vi finner inntil det er påvist at de tar feil. Kan ikke huske at noen andre enn du kommenterte dette for tre år siden. Hvem var så de to andre sönnene?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme debatt nevner du (Knut Hansen) et maleri i innlegg 24. Jeg vil og gjerne vite hvor dette maleriet er.Finner ikke noe om det på nettet som er den eneste måten jeg har tilgang til opplysninger her jeg bor.Dessuten var dette ett år siden og ikke tre selvsagt!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.