Gå til innhold
Arkivverket

[#38094] Ragnhild Moen fra Åndalsnes

Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Dette er et utdrag av en mail jeg har fått fra USA. Har noen kjennskap til Ragnhild Moen? Jeg har sendt mail tilbake med spørsmål om hennes fødselsår/-dato.Hvilken kommune skal jeg søke på for å finne Åndalsnes i folketellingene?'I am searching for Ragnhild Moen's information from Norway. It is known that she immigrated from Andalnes in the late 1890's, possibly with a son. She married Hans Sogge, an elementary school friend in North Viking Church, I am not sure but believe the church is in North Dakota also. They raised a family of five in North Dakota, USA. We have no information on her parents or possible siblings, or perhaps a first marriage. After her death in 1920 from TB, Hans returned to Norway in 1922, married again and died there in 1949.' Takknemlig for tips og hjelp.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Åndalsnes ligg i det som tidlegare heitte Gryttensherred i Romsdals Amt, no i Rauma i Møre ogRomsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Ved cencus 1920 i Benson, North Dakota finner jeg Hans J Sogge på 53 år, innvandret 1881? Kona Ragnhild på 52 år som ser ut til å ha innvandret i 1900. De har 3 døtre og hans mor på 78 år bor sammen med de.Hans finner jeg født 15 juli 1867 på Soggebrekken og moren har samme navn som den som bor sammen med de i Benson. Denne Hans fikk attest 2 mai 1886 av presten for å reise til Amerika. Han reiser 6 mai 1886 fra Bergen, så dette er nok den rette hans. Orginalcensus kan være litt vanskelig å tyde om det skal være -81 eller -86.Jeg finner også en Ragnhild født på Sogge-Moen 16 juli 1868, om det er rett person er jo vanskelig å si så lenge det ikke oppgis f. dato eller farsnavn. Det er vel stor sjans for at det er rett. Jeg har ikke utflytterreg. etter 1888 så jeg får ikke kontrollert der om hun emigrerte, har heller ike funnet henne i emigrantprotokoller så langt. Har flere opplysninger om det er rette Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk skal du ha! Da har du nok funnet de rette Hans og Ragnhild i 1920 census.Jeg antar at personen som sendte meg mailen fra usa har fødselsår/dato på Ragnhild, og at jeg får en ny mail om det snart slik at vi få bekreftet eller avkreftet om Ragnhild fra Sogge-Moen er riktig Ragnhild. Det høres jo ut som en god kandidat siden Moen-navnet er der.Betyr det at du har opplysninger om Ragnhild Sogge-Moens slekt bakover i tid?mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Til Britt Iren Neergård og evt. andre:Jeg har fått svar fra kontakten i USA. Ragnhilds fødselsdato er 16. juni 1868. Den Ragnhild du fant var født 16. juli 1868. I opplysningene under har paret i følge 1910 census vært gift i 11 år. Det passer ikke med at hun reiste i 1900 fra Norge, med mindre de giftet seg før hun reiste?Videre kommer disse opplysningene: 'The 1910 Federal Census for North Dakota indicates that Ragnhild is 42. That would mean she was born in 1868. On that census it also indicates that she has been married eleven (11) years to Hans (Anton Jacobsen)Sogge. There is a Harold Sogge, born in 1890 that is listed on the same page, but different farm. This is 'their' son, but I do believe from a previous marriage or relationship.'mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Hansdatter Soggemoen f 1868 får 1 juli 1890 sønnen Harald. Far er ungkarl skomaker Edvard Johansen Kolflot. Da er det nok riktig Ragnhild til tross for juni kontra juli.Sjekket konfirmasjon og det står juli der også. Det var på census det stod 1900, men det var da hun ble naturalisert. Står 1899 på innvandring.Tok vel munnen for full i første innlegg da jeg sa jeg hadde flere opplysninger. Har foreløbig bare funnet foreldrene som er her Lenke . Skal prøve å finne mer.Opplysninger om Hans sine forfedre har jeg, men de har de kanskje fra før. Ser at han giftet seg igjen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Tusen takk! Jeg fant foreldrene til Ragnhild og sønnen hennes på Soggemoen på 1900-tellingen. fant også halvsøsteren Olianna i Grytten med mann og 4 barn.De vet hvem som er Hans sine foreldre, men ikke mere enn det. Mor til Hans het Ana Hansdatter Siem og døde samme dag som Ragnhild. Faren til Hans het Jacob Arnesen Soggebakken og de tror han døde i 1910 i Nord Dakota.hvis du har tilgang til kilder som ikke finnes her på nettet ville det ha vært helt supert om jeg kunne få flere informasjoner å sende til 'Uniten'.Takk for all god hjelp!mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du mailadr din her skal jeg sende deg mer om både Jacob og Anne sine familier. Har også bilde av husmannsplassen der Anne voks opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk, det ville være veldig fint. Kontakten i usa er en venn av barnebarnet til Ragnhild så de vil bli veldig takknemlig for all informasjon de kan få.e-post adressen min er: reisoeb@online.noReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.