Gå til innhold
Arkivverket

[#38095] Flytting – registrering i Augustus

Gjest Solveig Skjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Skjelland

Hvordan få Ut/Innflyttede på hver sin fil ved registrering i Augustus?Er det noe jeg har oversett eller skal det defineres i merknadsfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Om det er inn- eller utflytning skal skrives som merknad, men det er ingen mulighet for å skille inn- og utflytninger desverre (sukk... jeg håper neste versjon av Augustus blir bedre enn den som er nå) Selv bruker jeg databaseprogrammet Access og er svært fornøyd med det. Hvis jeg skulle tatt i bruk Augustus måtte det blitt en klar forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Takk for bekreftende svar. Kanskje det er mulig å dele filen når den tilrettelegges i DA. Dette er den siste listen jeg registrer av ’min’ kirkebok, så jeg får ta slutten med Augustus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei SolveigDet finnes ingen problemer med å skille og registrere inn- og utflyttinger i Augustus, og du trenger derfor heller ikke å skrive om det er inn- eller utflytt i merknadsfeltet - for alt det fikser du helt greit i feltene 'Flyttet fra' og 'Flyttet til' :)). Der registrererer du ved innflytt foreksempel flyttet fra 'Throndhjem' og i feltet 'Flyttet til' skriver du inn navnet på prestegjeldet/kirkesognet du registrerer fra (på den måten presten skrev det på fra den tida), foreksempel 'Værran'. Ved utflytt gjør du det bare motsatt, flyttet fra 'Værran' og flyttet til 'Throndhjem'. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei MetteFint å få svar på noe en utrygg på. Jeg er klar over at det vil gå fram av regitreringene om det er inn- eller utflytting. Men jeg ser at andres filer/baser her på DA er oppdelt. En fil registrert i Augustus vil vel på DA få fellesnevneren ”Flytting i ………”, som inneholder alle.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bente K. Hervik

Digitalarkivet har standardisert oppsettet for alle databasar, og inn- og utflytta vert lagt ut kvar for seg og ikkje i fellesdatabasar. Dersom ein registrerer begge typar flyttingar i same database må det markerast om det gjeld inn- eller utflyttingar, slik at me enkelt og maskinelt kan splitta databasen.Dette er nokså enkelt å gjera. Ein kan t.d. markera alle innflyttingar og utflyttingar med kvar sin bokstav som elles ikkje er brukt i kva som helst felt (f.eks. x og z etter løpenummeret). Ved utlegging hentar Digitalarkivet databasen opp i Access og køyrer spørringar som skiljer desse handlingane frå kvarandre, og deretter slettar me dei bokstavane som er brukt som markørar.Dette er ei mellombels løysing til neste versjon av Augustus er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.