Gå til innhold
Arkivverket

[#38097] Johanne Thoresdtr f ca 1825 Nes Hedmark

Gjest Geir Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Paulsen

Har noen opplysninger om Johanne Thoresdtr f ca 1825 Nes, Hedmark? Datter av Thore Olsen. Johanne Thoresdtr giftet seg med Erik Olsen (sønn av Ole Eriksen) 09.04.1848 Skrautvål, N Aurdal, Oppland. Erik Olsen var fra N Aurdal.Håper noen sitter med materiale vedr Johanne Thoresdtr og hennes far Thore Olsen. Vet ikke hvem hennes mor var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Geir.Her har du henne utflyttet til Valdres tenker jeg! Samme år hun giftet seg og her står ihvertfall fødselsdato, mnd og år.: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.Har akkurat kirkebøker for Nes H. hjemme, men bare fra 1827 og utover. Her kommer Johannes Konf. Nes H. Klok 4 1831 - 61 Kort 4/9 Konf.nr.18, s. 131.Dato: 20/10 1839.Johanne Thoresd. f.1/2 1825, F.sted: Hovindsholm eie. Hm. Thore Olsen og Marte Jensdatter. Vaksinert: 4/8 1828. God kundskab og Opførsel.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.Her har du Johanne sin mor som enke i FT1865 og hennes bror Ole med kone: LenkeNes Bygdebok Andre Bind Del I s.73: Marte Jensdtr. f.1802 gift 1822 med Tore Olsen dpt.: 1794 (Petersborg under Prestegården). De var husfolk i Hanastad, bodde der i 1835. Barn: 1.Karen f.1821 (Hovindsholmeie),2. Johanne f.1825 (N. Sundseie), 3. Ole f.1828 (Hovindsholmeie) Se Holmstøen). 4. Randi f.1832 - død 1899(Sebakk), ugift, fattiglem.Hun hadde barna Teoline f.1858, Tore(a) f.1862, Tåle f.1864 og Maria f.1872. 5. Gulbrand f.1835. Se Voll.6. Tonette f.1839 gift 1866 med Ole Andersen. Se Vesterhagen. 7. Maria f.1843 gift 1875 med Peder Olsen. Se Haugom.Ovenfor samme side: Foreldre til Marte Jensdtr. er Jens Evensen f.ca 1769 - død 1837, var en av de husmenn som flyttet inn etter den store utkastelsen i 1794. Han var husmann i 1801 og til sin død. Gift med Ragnhild (eller.Rangdi) Larsdtr. som døde her i 1840, 80 år gammel. Søsken av Marte: Lisbet dpt. 1793 gift 1818 med Ole Jørgensen. eli dpt.: 1796, Even dpt.: 1798 gift 1821 med Berte Danielsdtr. Johanne f.1805 og Berte f.1808 død 1828.Dette er sekundær kilde og bør sjekkes med orginale kirkebøker.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniel K. Granberg

Til Geir Paulsen:Johanne Thoresdatter og Erik Olsen er mine tipptippoldeforeldre. Har du noen opplysninger om Erik Olsens opphav og aner?Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Kanskje jeg kan henge meg på her mens Lillian har Nes Bygdeboka hjemme! Min morfar's familie stammer fra Hovinsholm. Den siste jeg har derfra er Marte Persdatter Hovinsholm, f ca 1786. Hun ble gift med Jens Jensen Svartshol, f. 1786. Mine aner er gjennom deres datter Johanne Jensdatter, f. 1814.Lillian, står det noe om dem i bygdeboka? Det er vanskelig for meg å låne boka da jeg bor utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Paulsen

Hei Daniel.Johanne Thoresdtr og Erik Olsen var også mine tipptippoldeforeldre, men har foreløpig ikke annet om Erik Olsens opphav en hans Far Ole Eriksen.Nedenfor følger min gren fra Ole Eriksen til mine oldeforeldre Johanne Sundby f Larsdtr og Ingel A Sundby f Johannesen. Dette er tatt fra min slektsatvle. Ole Eriksen ble født før 1803 ant N Aurdal, Oppland.sønn:Erik Olsen var husmand. Han ble født i 1823 Aabols-eie, Skrutvold, N Aurdal, Oppland. Han giftet seg med Johanne Thoresdtr, datter av Thore Olsen, den 9 apr 1848 Skrautvaal, N Aurdal, Oppland. Han bodde ved folketellingen 1865 Berget M, N Aurdal, Oppland. Han døde den 29 okt 1875 N Aurdal, Oppland. Han ble gravlagt den 4 nov 1875 N Aurdal, Oppland.gift med:JohanneThoresdtr ble født 01.02.1825 Næs, Hedmark. Hun giftet seg med Erik Olsen, sønn av Ole Eriksen, den 9 apr 1848 Skrautvaal, N Aurdal, Oppland. Hun bodde ved folketellingen 1865 Berget M, N Aurdal,Oppland. Hun døde etter 1865.datter:Rangdi Eriksdtr var husmand m/jord og husholder (1900). Hun ble født den 5 mai 1855 Holdals-eie, N Aurdal, Oppland. Hun ble døpt den 28 mai 1855 Holdals-eie, N Aurdal, Oppland. Hun bodde ved folketellingen 1865 Berget M, N Aurdal, Oppland. Hun bodde ved folketellingen 1875 mulig ved Taug N, Sel, Oppland. Hun giftet seg med Lars Knutsen , sønn av Knut Tollefsen Broner og Maren Hansdtr, den 3 jan 1881 N Aurdal, Oppland. Hun bodde ved folketellingen 1900 Nybraaten, N Aurdal, Oppland. Hun døde den 5 jun 1925 Skrautvål, N Aurdal, Oppland, 70 år gammel. Hun ble gravlagt den 13 jun 1925 N Aurdal, Oppland.gift med:Lars Knutsen var murer, gårdbruker og salmaker. Han var også kjent som Lars Knudsen.Han ble født den 18 mar 1859 Rostuen, N Land,Oppland. Han ble døpt den 8 mai 1859 N Land,Oppland. Han bodde ved folketellingen 1865 Rostuen, N Land, Oppland. Han giftet seg med Rangdi Eriksdtr, datter av Erik Olsen og Johanne Thoresdtr, den 3 jan 1881 N Aurdal, Oppland. Han døde den 3 okt 1897 Skrutvols-eie, N Aurdal, Oppland, 38 år gammel. Døde av tarmslyng. Han ble gravlagt den 11 okt 1897 Skrutvols-eie, N Aurdal, Oppland.datter:Johanne Sundby f Larsdtr ble født den 8 aug 1888 Skrutvols-eie, Skrautvål, N Aurdal, Oppland. Hun ble døpt den 14 okt 1888 Skrautvål, N Aurdal, Oppland. Hun bodde ved folketellingen 1900 Nybraaten, N Aurdal, Oppland. Hun ble konfirmert den 7 jun 1903 Skrautvål, N Aurdal, Oppland. Hun giftet seg med Ingel Anton Sundby f Johannesen, sønn av Johannes Gulbrandsen f Olumsbråthen og Rangdi Andersdtr, den 29 jan 1908 Lunner, Oppland. Hun døde den 22 nov 1960 Lunner, Oppland, 72 år gammel.gift med:Ingel Anton Sundby f Johannesen var gårdbruker, jernbanearbeider og sementarbeider. Han ble født den 14 feb 1888 Brekenhagen, Lunner, Oppland. Han ble døpt den 22 apr 1888 Lunner, Oppland. Han bodde ved folketellingen 1900 Brekenhagen, Lunner, Oppland. Han bodde etter 1900 Velo-eie og Sundby, Lunner, Oppland. Han ble konfirmert i 1902 Lunner, Oppland. Han giftet seg med Johanne Sundby f Larsdtr, datter av Lars Knutsen og Rangdi Eriksdtr, den 29 jan 1908 Lunner, Oppland. Han døde den 5 okt 1965 Lunner, Oppland, 77 år gammel.Hvis du kunne fortelle litt om hvor du kommer inn, hadde det vært artig.Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein Davidsen i Sveits.Du kan sende meg en mail så kan vi ta det derfra eller du kan opprette et eget tema på din etterspørsel. lillikri@online.noMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Svein Davidsen Jeg har mye om denne Hovinholmslekta og har felles slekt med deg. Du kan få det jeg har. Jeg har ikke forfedre fra Hovinsholm, men flere av mine forfedres søsken var enten brukere der eller inngiftede koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Svein Davidsen Jeg har mye om denne Hovinholmslekta og har felles slekt med deg. Du kan få det jeg har. Jeg har ikke forfedre fra Hovinsholm, men flere av mine forfedres søsken var enten brukere der eller inngiftede koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Thor, takk for tilbudet. Jeg vil veldig gjerne ha en kopi av hva du har. Jeg skal selvsagt også sende deg hva jeg har på denne slektegrenen. Mitt email er s punkt davidsen krøllalfa bluewin punkt ch. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.