Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Hans Jørgen Soelberg (1681-1753) var en af Københavns største købmænd. Han fik borgerskab i Kbh. 23. marts 1707, og hans fødested angives da at være Norge, desværre ikke mere præcist. Hans præcise fødselsdato 6. januar 1681 kendes fra et sørgerim ved hans begravelse.Kan nogen hjælpe med hans fødested og forældre? Forældrene må rimeligvis have været af det pænere borgerskab('høyædle og velbyrdige', hedder det i sørgerimet).mvh Tom Brøndsted,Aalborg Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kun et negativt svar. Han er ikke født i Christiania basert på oppgitt fødselsdato (det finnes enkelte Soelberg'er i Christiania på begynnelsen av 1700-tallet). Ellers ser jeg at han kun er nevnt én gang i PHT (Personalhistorisk Tidsskrift) 1880 s.203 i forbindelse med at han kjøpte et gravsted i 'Den mellemste Kirkegang' i St.Nicolaj i 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har en Amund (Anund) Soelberg som ble toller i Drammen. Dette var et flott embete, og jeg klarer ikke å finne hans foreldre. Før han ble toller i Drammen, skal han ha tjent 32 år i Zahlkammer, og var fullmektig hos slottsfoged Klaus Hartvigsen. Han døde i embetet 24.4.1727 (druknet ved tollboden i Drammen). Han ble godt gift, med Inger Katharina Lachmann. Anene til denne karen har jeg leita etter i MAANGE år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Min' Amon Soelberg fikk bare en sønn som er kjent. Han ble kalt JOHAN (jfr også din hjemmeside). Han er antakelig oppkalt fra sin fars side. Johan ble prest, og ble første gang gift med Else FALCK (jfr også din hj.side når det gjelder Falch).Amund/Anund/Amon fikk også ei datter, Dorothea (mine barns ane), men hun er oppkalt etter morsiden. Dorthea ble forøvrig gift med presten Niels Cock (han gift da for andre gang), mens Johan ble gift 2. gang med DATTER av Niels Cock fra første ekteskap (uten at dette har betydning for denne saken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...i tillegg til at Amund var toller, så var han også kjøpmann og tømmerhandler, akkurat som din Hans Jørgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En som het Amund Jonsen Solberg fra Nedre Eiker (ved Drammen) var utsending ved Fredrik III's hylling i 1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Claus Hartvigsen var 'præsident udj borg-retten oc slotsfoget her paa vort slot Kiøbenhafn' i 1696. Det var hos Claus at Amund Soelberg la grunnlaget for seinere karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du etterlyser aner til Abraham Falch også på hjemmesida di. Jeg ser at Johan Henrik Muus 1745-1821 på Landfall ved Drammen var gift 3. gang med Anne Dorph Falch 1746-1816. De fikk bl.a. barna Isach og en som ble kalt Abraham Falch.Far til Else Falck, nevnt over, het Isach. Else og Johan Soelberg døpte to sønner med navnet Isach (jeg mener å huske at begge døde). Dåp skjedde ved Sem nær Tønsberg i 1739 og 1741.Abraham og Isach Falch er navn som også finnes på denne sida til Simon Ellefsen: http://www.nose.dk/Norge/falch2.html#13Jeg tror at det kan ligge noe her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Falch-seglet til Abraham Falch - som du gjengir på sida di - ser ut til å være identisk med den sittende falken på gravplata til Margrete Petersdtr Falch/Falkner (søndre tverrskip i Nidarosdomen i Trondheim), gjengitt bl.a. i NST XXXVII, se også Simon Ellefsen: http://www.nose.dk/Norge/falch.html#10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tak, Arnstein, for dine mange indlæg, som jeg lige skal have tid til at tænke over.Du har ret i at jeg også meget gerne vil have 'hul igennem' til H.J. Soelbergs svigersøn Abraham Falch/Falck (ca. 1712-76), der ligeledes ved sin borgerskabserhvervelse angives at komme fra Norge. Jeg har søgt efter ham i mange mange år (også gennem dette debatforum). Jeg har fundet flere 'passende' Falck-familier, men endelige beviser mangler.Det nye for mig er dog netop at A. Falchs svigerfar, HJ Soelberg, også kommer fra Norge. Tanken at de kommer fra samme sted i Norge er jo nærliggende. Nyt er også, at Abraham havde en bror (eller i hvert fald slægtning) Chrstian i København, født ca. 1717 og død efter 1789.Du har ret i at HJ Soelbergs far passende kan have heddet Johan (når man kigger på hans børns navne). Den præst du nævner, Johan Amundsen Soelberg (1709-51) g.m. Else Falch fra Risør har jeg fundet på [url="http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/kulturhistorie2_1/prester_i_sem.html>LenkeDer er også en præst i Sokndal Christen Bloch, der i 1730 får en søn han af en eller anden grund kalder Hans Jørgen Solberg (kun et 'e'), se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Arnstein, du nævner Lachman! Den 26 januar 1757 får Abraham Falch døbt en pige i St.Nicolaj i København:'D. 26. Ditto [Jan. 1757] Sr. Raadmand Abraham Falck i store Kongengade og Anna Elisabeth Soelberg,.. hiemmedøbt Anna Mathea. Fadd: Mag Lemvigh, Sogne Præst udi Garnisons Kirke, Sr. Mandahl Sølieutnant, Lieutnant Lachman og Lieutnant Soelberg, Madm ... Cracowitz udi i lille Strandstræde og .. Christian Soelberg ... udi lille Strandstræde'Har du en anelse om hvem denne 'Lieutnant Lachman' er? Og Mandahl lyder jo også lidt norsk!Ved andre af hans børns dåb optræder også en 'Capitain Diderichsen ved Grenadererne paa S..gade'. Siger det navn dig noget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant! Inger Katharina Lachmann, som var gift med Amund Soelberg, hadde en bror, etatsråd og lagmann på Oplandene Andreas Lachmann (1685-1752), gift 1. m Christiane Munk, 2. m Else Huitfeldt. Løytnanten du nevner KAN være hans sønn. Jeg skal sjekke i Ovenstads militærbiografier på mandag. Du kan lese mer om Lachmann her: [url="http://home.online.no/~arnsroe/lachmann.cfm>http://home.online.no/~arnsroe/lachmann.cfmJeg har forresten også skrevet litt om en person som du skriver om her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har identificeret nogen af de tre, formodentlig unge,løjtnanter 'Sr. Mandahl Sølieutnant, Lieutnant Lachman og Lieutnant Soelberg'. Hans Jørgen Soelbergs søn Christian S. (1731-85, kaptajn) er jo nævnt selvstændigt, så ham kan det ikke være!Jeg glemte lige en anden ting: Da Abraham Falchs bror(?) Christian bliver gift i 1750, stilles der kaution af Abraham samt af en 'Mons. Zacharias Meinertsen'. Genkender du dette navn?Jo, der er forbindelser til Treschow'erne i Larvik. Jeg kan se du staver mit efternavn uden 'd' ;-) Min tiptipoldefar var den omtalte arkæolog Peter Oluf Brøndsted, og min interesse i denne tråd gælder hans hustru Frederikke Koës' slægt. De var forældre til Frederikke Koës Brøndsted g.m. Michael Treschow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det skal ha vært en oberstløytnant og amtmann i Stavanger amt 1762-67 ved navn Henrich Lachmann, og ovennevnte Andreas Lachmann hadde en sønn, konferentsråd Henrich Lachmann. Om disse to er samme person, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo-da, oberstløytnanten er sønn av Andreas Lachmann.Oberstløytnant Henrich Lachmann var amtmann i Stavanger til 1767, da ble han 'uden Ansøgning forflyttet til Smaalenene'. Videre; Amtmand over Fredrikstad og Smaalenene amter, konferensråd Henrik Lachman er entlediget 12. nov 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg har funderet over 'Hartvigsen'.Du skriver om din Amund (Anund) Soelberg: 'Før han ble toller i Drammen, skal han ha tjent 32 år i Zahlkammer, og var fullmektig hos slottsfoged Klaus Hartvigsen ... Claus Hartvigsen var 'præsident udj borg-retten oc slotsfoget her paa vort slot Kiøbenhafn' i 1696. Det var hos Claus at Amund Soelberg la grunnlaget for seinere karriere.'Har du nogle præcise på årstal de to personer?Da Hans Jørgen Soelberg får døbt sin søn nr 2 i St.Nicolaj står der i kirkebogen:'d. 28 do [maj 1711] Hans Jørgen Soelberg med sin Hustru Cathrine Sørensdatter S.k. [søn kaldt] Søren, f[addere]. Asses. Thom Jørgensøn Amtskriver Søfren Rasmusøn, Mads Hartvigsøn Tømrerhandler Mad. Sl. Søren Sørensens Enke [hans hustru nr. 2]'Denne tømmerhandler Matthias Hartvigsen var gift med en Bodil Elisabeth Johansdatter Sylling og får børn i St.Nicolaj, bl.a. Johan Peiter 22 juli 1713, blandt fadderne Hans Jørgen Soelberg, samt Carl (!) 29 okt 1714, 'Fad. Hof Præsident Broder' (langt mellemrum mellem de to sidste ord).Ved du (eller nogen) om der er sammenhæng til førstnævne Claus Hartvigsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - jeg vet ikke mer om Hartvigsen, men Sylling er jo et tettsted i Lier ved Drammen. Solberg er gårder i Lier. Solberg er også gårder, skole, teglverk mm i Nedre Eiker ved Drammen, postadresse: Solbergelva. Jeg vil nok tro at Drammensområdet er utgangspunktet for disse Solberg-karene, og at tømmereksport har vært utgangspunktet for karrieren. Jeg tror også at de var beslektet, antakelig brødre. Anund den eldste, og kanskje sendte han en yngre bror til Danmark for å ivareta tømmerhandelen, når han selv dro tilbake til Drammen som toller.Arbeidshypotesen min blir at det kanskje finnes en felles far for disse to, Johan (Jon) Amundsen So(e)lberg, som er sønn av Amund Jonsen Solberg fra Nedre Eiker, jfr innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Litt tilbake til Falch/Falck. Johan Soelberg ble visstnok gift 16.10.1738 i Risør med Else Falch. Hun må være av samme slekt som Kirsten Isachsdtr Falch f 1639 i Risør, begr 12/11 1667, gift med Oluf Nielsen, foged i Telemark, seinere rådmann (skifte 20. juli 1668). Kirsten skal ha vært datter av Isach Lauritzen Falck og Dorte Ingvordsdatter. Det skal finnes en artikkel i NST IV av Finne-Grønn om 'Falcherne af Tønsberg og Risør', se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Drammen finner vi Solbergs gate. Denne gaten har navn etter familien Solberg som eide Kobbervik gård. Den første Solberg som satt på Kobbervik var Andreas Solberg 1801-1862. Han var sammen med svogerne Hans og Niels Kiær innehaver av det store trelastfirmaet Hans Kiær & Co. Trelast/tømmer og navnet Solberg synes å høre sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne Andreas nevnt over var gift med Ingeborg Nicoline Kiær, hennes mor igjen var Oline Andersdtr SOLBERG 1767-1849.Ellers ser jeg at mormonerne har puttet inn Amund Jonsen Solberg som født før 1621, død 1662 på Solberg i Buskerud, gift med Magdalena Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Joen Solberg på Bragernes (Drammen) hadde sønnen Hans Jørgen til dåp på Bragernes 15.01.1682.Joen Amundsen var fra Solberg på (Nedre) Eiker. Var borger på Bragernes. Han var gift med Amalie Erlandsdatter fra Horne på (Øvre) Eiker.Se også debatt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kjempebra, Jan! Men jeg klarer ikke å komme igjennom på lenka. Hva med tolleren Amund Solberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.