Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)

Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Jeg siger også 'Bingo Jan!'. At forældrene til min Hans Jørgen S. 'bør hdde' Joen/Johan og Amalie fremgår af hans egne børns fornavne. Men forældrene har da været lidt længe om at få ham døbt! Over et år! Er det set før på de kanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Et mer enn alminnelig oppsiktsvekkende slagsmål fant sted i pinseuken 1708, da Anders Larsen Smith midt på formiddagen overfalt toller Amon Soelberg i det mest beferdede strøk på Bragernes og tilføyde han et svært sår i hodet med sin kårde. De kjempende ble visstnok skilt, og den sårede Soelberg ble brakt inn i nærmeste hus for å forbindes, men flere ganger prøvde Smith å trenge inn i huset og forsikret at enten skulle han brekke halsen på Soelberg eller Soelberg på han. Først sent på kvelden turde vakten ta Soelberg ut av huset og ro han over til hans hjem på tollboden.'Soelberg lå ellers i konstant strid med både tolldirektør og tollkontrollør (men fikk god støtte fra andre), jfr Det Norske Tollvesens Historie.I august 1711 solgte Jens Madsen Wid og Nils Tyrholm til toller Amon Soelberg 1/3 i deres kapersno 'Den flyvende Mercurius'. På listen over rikfolk i Drammen i begynnelsen av 1720-tallet kom Amund på 11. plass. Han måtte for eksempel i 1712 betale 203 rd i dagskatt, mens lønna som toller var 200 rd årlig.Ved Drammen tollsted var det i 1723 ansatt 6 mann med Amund som toller. Han døde i embetet 24.4.1727 da han druknet ved tollboden.Han var gift med Inger Katharina Lachmann som igjen var datter av Heinrich Lachmann som ble tolder i Drammen i 1671. Lachmann fikk i 1672 rang og sete over rådmennene og skibsmålingsdirektøren i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Mest for at få overblik har jeg revideret min beskrivelse på [url="http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_3.php>http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_3.php - stadig med en del 'muligvis' og 'vistnok' (det er jo ikke nogen facitliste), men forhåbentlig forsvinder de henad vejen. Det jeg mindst kan forlige mig med er den lange tid mellem fødsel og dåb for Hans Jørgen Soelberg (lidt mere end et år).Rentekammerets norske bestallinger, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tom - lenka over virker ikke. Du har forresten feil dødsår på toller Amund Soelberg på hjemmesida di.Du bør kanskje legge inn et nytt tema for å finne ut hvem denne auktionsforvalteren ved Kongsberg sølvverk var sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Lenken fik et ',' for meget. Jeg prøver igen LenkeDødsåret er rettet, kommer i næste opdatering.Iøvrigt tror jeg ikke der er fare for rivalitet fra H.J.Soelberg i Kongsberg. Han kan umuligt værefødt så tidligt som 1681/82 med den karriere. Men hvordan passer han ind? Navnesammenfaldet er vel næppe tilfældigt?Man opdager efterhånden hvordan flere og flere brikker falder på plads. Michael Treschow var 'i lære' hos Jakob Aal (jvf. din side om Treschow). Familien Aals bankkommisærer i København var Falck & Søn (altså handelsselskabet stiftet af Abraham og Andreas Falch/Falck)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg kan jo tilføye: Januar 1664 Ole og Jon Amundsen nevnt som sønner av Amund på Solberg. (Fogdens manntall) ved fogdens manntall i november er de ikke nevnt sammen med faren. 27.04.1665 Bragernes Joen Amundsen ---berg 28 år ungkarl Strandsitter Eget hus på Marcheli grund. Jeg har problemer med og skjønne hva jeg selv skriver innimellom, men jeg vil tro dette er riktig mann. 14.05.1713 begraves en Jon Solberg på Bragernes (Drammen) (Bragernes MINI I-3 folio 136). Dessverre er ikke alder nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Den 18. juni 1685 var Joen Solberg innstevnet til tinget i Bragernes. Joen hadde 'koldesyge' (forkjølelse?)...'Jndstefnte Joen Soelberg møtte iche sielf, menss ved sin søhn loed indlefuere sit jndleg, huorudj hand for koldesyge schyld begierer sagens opsettelse til neste thing,...'Betyr dette at Jon i 1685 hadde en myndig sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg takker (på egne vegne) for de to siste innleggene!Han trenger kanskje ikke å ha vært myndig, da det kan synes som at han bare leverer en (skriftlig?) søknad fra faren om å få utsatt saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Måske har Jon Torp en pointe: Sønnen der leverede farens indlæg 1685 behøver måske ikke være myndig, men helt lille (den 4-årige Hans Jørgen) kan han jo ikke have været.Hvis det er korrekt at tolder Amund før sin tiltrædelse som tolder i Drammen i 1707 tjente i 32 år i Zahlkammeret i Kbh., må han have været en hel del ældre en Hans Jørgen, måske født o. 1650-60 (kirkebogen for Bragernes findes vil ikke så langt tilbage?). Han må også været blevet far først som ældre herre. Det kan selvfølgelig rime med at han kun fik to børn, så vidt vi ved.Jeg har ledt efter Amund i de københavnske kirkesogne før 1707, men foreløbig ikke fundet noget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hvis den Jon Amundsen jeg nevner i innlegg 31 er riktig person, så må en ikke glemme at han var ungkar i 1665. En burde sjekke med original det jeg ikke greide og lese i mine egne notater.Jeg mener å huske at jeg for en del år tilbake fant stoff om Hans Jørgen Solberg på riksarkivet i Oslo. Mine notater fra dette har jeg foreløpig ikke funnet igjen. Dette kan ha gått tapt ved en harddiskkræsj for en del år siden. Da ligger dette eventuelt og venter på gjenoppdagelse.At Amund tjente 32 år i Zahlkammeret, Kbh. er det noe som kan verifiseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Joen Solberg var fortsatt ungkar i 1665, så Amund bør være født etter dette (med mindre han var født utenfor ekteskap). Han ble vel toller i 1707, så dette med 32 års tjeneste i Zahlkammer må kanskje tas med en klype salt?---Fra Gjerpen kirkebok 1681-1730: Viet tirsdag 27. jan 1705, Hans Abrahamsen Falch fra Østerrisøer (Risør) og Anna Margr: Ibsdatter i Hytten. [url="http://www.grenlandslekt.no/fra-utenfor-telemark.html>LenkeDette kan være den Hans som Simon Ellefsen nevner, og som har en sønn Abraham (som vel IKKE er 'din' Abraham):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her la jeg inn uten å ha sett innlegget til Jan.Grunnen til at jeg interesserer meg for Falch, er at jeg selv er av ei Falch-slekt som starter 'i det blå' nord i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jfr innlegg 15-18.Fra Ovenstads militærbiografier:1. Henrich Lackmann. Kpt. Ved Rømelings. S.fjeldske gev.inf.regt. 17/10 1759. Avskjed 28/7 1762 med obl. s grad. Amtmann i Stavanger 1762, men i Smålenene 1768. Avskjed 1781. Død 1797(?).2. Hartvig Peter Henrich Lackmann f ca 1740/43 i Norge, sønn av etatsråd Andreas Lackmann og 2. hustru Else Iversdtr Huitfeldt. Dansk sek.rittm. 23/7 1760. Ansatt ved Liv regt.et tilhest 24/9 1763. Kapt ved Møenske regt. tilfots 4/9 1772. Maj.s. kar. 22/7 1778 med anc. Fra 21/10 1774. Tersmaj. 24/10 1788. Obl. ved 2. Jydske inf. regt. 31/7 1790, utn. 13/8 s.a. Obersts kar. 27/2 1795. Blev siden chef for samme regt. Gen.maj.s kar. 15/1 1801. Fortsatt til Norge som chef for 2. Akh. Nasj. Inf. regt. 15/5 1801. Avskjed 2/10 1801 med 720 rdl. Årl. Pens.Jeg fant ingen Mandahl eller Soelberg som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Familie landhjelp 1675 Bragernes og Strømsø. Joen Amundsen Soelberg 3 persohner 3 dr. (dette betyr kanskje at husholdet på dette tidspunkt bestod av 3 familiemedlemmer og 3 drenger?)Jon Soelberg død før 1722, hans enke Amalia, underholdes 1722 av hennes Barn, bor på Bragernes http://www.vigerust.net/by/bragernesfornavn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Vedr. indlæg 38.Ovenstad, O.: Militærbiografier. Den norske hærs officerer 1628-1814, Oslo 1949, dækker kun den norske hær.Måske kan Mandahl findes i:Topsøe-Jensen, T.A. og E. Marquard: Officerer i den dansk-norske søetat 1660-1814 og den danske søetat 1814-1832 1-2, 1935Endelig er der:Liebe, P.L. & E. Borgstrøm: Biografiske oplysninger om faste artilleriofficerer, I-IV, 1978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tolleren Amund Soelberg har kanskje møtt Inger Katharina Lachmann etter at han kom til Drammen som toller i 1707 (far hennes var toller her fra 1671 - bekreftet 1700). Sønnen Johan Soelberg skal være født 16.11.1709, død 23.12.1751 Sem, og datteren Dorthea Soelberg, gift Coch/Cock, skal visstnok være født i 1718, død 13.11.1776 i Brevik. Jeg begynner å tvile på Soelbergs 32 år hos Klaus Hartvigsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Drammen - en norsk østlandsbys utviklingshistorie - bind II. Avsnittet: Kultur- og kunsthistorisk tverrsnitt.'Knyttet til vårt distrikt er også pokalen som Villas Vinter graverte til schichtmester og auksjonsforvalter på Kongsberg, Hans Jørgen Solbergs bryllup i 1773. Den har en grubefremstilling, men er ellers i hovedsak preget av allegoriske motiver.'Det er gjerne Solberg som kan knyttes til Drammensdistriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - jeg ser nå at dette dreier seg om gravør, tidligere glassblåser Villads Vinter, som jobbet ved Nøstetangen glassverk ved Drammenselva (Hokksund - Øvre Eiker). Så da er vi kanskje like langt når det gjelder Hans Jørgen. Bruden var Benedicta Christina Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Bragernes/Drammen kirkebog er, så vidt jeg kan se, bevaret fra 1634 - 1662 og igen fra 1680 - 1734. Men der er altså et 'hul' 1663-79. Er det korrekt?Der kan være forklaringen på at vi kun finder Hans Jørgen (døbt jan 1682) og ikke andre børn (Ammund og måske endnu en søn) til Joen Amundsen.Så kan man næsten kun håbe at der findes et skifte efter Joen Amundsen Soelberg (død 1713) eller hans hustru Amalie Erlandsdatter, hvis dødsår jeg ikke kenderPS Er det ikke planen at alle kirkebøger skal indscannes og gøres tilgængelige på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - alt skal vel skannes.Skifteregister for Drammen by finnes her, men jeg har ikke funnet noe interessant der foreløpig: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg fulgte din lenke, giver dig ret i at skifteregistret ikke ser ud til at have noget. Desuden bekæfter din lenke, at der er det 'hul' i kirkebøgerne (ministerialbøgerne), som jeg anførte ovenfor. Desværre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det framgår av innlegg 39 at enken Amalia i 1722 underholdes av 'hennes Barn'. Det tyder på at det var flere. Amund og Hans (samt eventuelle andre søsken) kan ha gjort opp boet seg imellom og underholder mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 47. Jeg mener å ha vært borti ei mulig datter med navn Anne Marie. Dette kan jeg ikke dokumentere så jeg burde vel holde kjeft :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har kikka i mormonernes database, men ikke funnet noe der når det gjelder Anne Marie. Her må man nok gå i kirkebøkene.Amund Soelberg fikk toller-stillingen i Drammen 4. eller 7. mai 1707. Det er vel ikke bare en tilfeldighet at den antatte broren, Hans Jørgen, tar borgerskap i København omlag en måned tidligere (23. mars 1707). Vi vet at Amund etter dette driver med kjøpmannskap og tømmerhandel fra Drammen og Hans Jørgen med kjøpmannskap og tømmerhandel i København. Jeg nevnte dette tidligere, men da hadde jeg ikke kikket på datoene - der det var fullklaff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg tror det vigtigste er at få fat i primærkilderne, fremfor alt kirkebøgerne, for at komme videre. Hvem var faddere ved Amund Soelbergs vielse til Inger Katharina Lachmann? Og ved deres to børns dåb? Her de efterkommere der i kortere eller længere tid har opholdt sig i København i 1700-tallet?Om Hans Jørgen Soelberg ved jeg fra begravelsesprotokollerne i St. Nicolaj, at han skrev testamente under pesten i 1711 (han er da uden livsarvinger, da hans børn er døde. Det er ikke lykkedes mig at finde dette testamente, men hvis det dukker frem, kan det muligvis sætte skub i denne sag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.