Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)

Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel sannsynlig at han trakk tilbake dette testamentet etter at pesten gikk over og nye unger levde opp. Men jeg vet ikke hvordan dette fungerte i praksis - om det ble makulert eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg har nu entydigt fået identificeret 'Lieutnant Lachman', der (jvf. indlæg 12) sammen med 'Lieutnant Soelberg' stod fadder ved Anna Mathea Falchs dåb i St. Nicolaj i 1757.Christian Soelberg (1731-85, søkaptajn,søn af Hans Jørgen Soelberg), Iver Lachman/Lackman/Lackmand (1732-58, søn af 'etatsråd, laugmand over Hedemarken Andreas Lackman') var sammen med søofficeren Peter Schiønning (1732-1813) kadetter sammen. Sidstnævnte har skrevet dagbog, hvad der gør ham interessant her. Alle tre er 1747 som kadetter med fregatten Falster til Algeriet og igen 1752-53 med fregatten Christiansborg til Middelhavet for at befri danske handelsmænd holdt i slaveri ved Saffia. Og alle tre bliver sekondløjtnanter 1755.1753 skriver Peter Schiønning i et brev til sin mor: 'Etatsraad Lachmand og Justitsraad Soelberg hører jeg er søs, hvilket hver har en søn her ombord [på fregatten Christiansborg]'.Dette er en kraftig opmuntring og tyder på at vi er på rette vej.Men noget bevis er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg antager 'søs' betyder 'søskendebørn'. Derfor også -t endelsen på 'hvilket' ('hvilket søskendebarn hver ...'). Søskendebørn betyder egentlig 'fætre/kusiner', men bruges også mere udvandet om 'beslægtet' (besvogret). Jeg har skrevet til Orlogsmuseet i Kbh. for at være sikker på at afskriften er korrekt.Har Andreas Lachmann ikke efterlad sig breve eller andet man kan kigge i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg endnu en fadder Lachmann ved dåben i St.Nicolaj af et barnebarn til Hans Jørgen Soelberg:d. 7 dito (Sep 1737) ... Edvard Holst og Amalia Soelberg ... Jacob, fadd Etatsraad Philip ..iu Bornemann ved Canalen, Justitsraad Peder Lahmann paa gl. Torv, Banco-Commisaire Hans Jørgen Soelberg, Hedevig Susanne... Justitsraadinde Feihmand, Anna Charlotte SoelbergHvem er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - jeg vet ikke hvem han er.Jeg skal låne kirkebøker for Bragernes, men det blir nok ikke før seint på høsten, for nå har jeg bestilt turer til Italia, Kreta og København. Våren og sommeren i området Larvik/Stavern er fantastisk, så da er jeg ute. Høsten er jeg på fjellet, men i oktober - da skal jeg plassere meg foran PC'n igjen. I mellomtiden kommer jeg vel stadig til å kikke innom her.Takk så langt for et godt samarbeid - med ditt innlegg nr 52, føler jeg at vi nesten er i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Opplysningen ”før han ble toller i Drammen, skal han ha tjent 32 år i Zahlkammer, og var fullmektig hos slottsfoged Klaus Hartvigsen” kommer høyst sann synlig fra søknaden fra Amon Solberg leverte inn på på tollerstillingen i Drammen i 1707. Jeg regner med at opplysningen er hentet fra Osv. Melbyes ”Norske tollere”, som ikke oppgir kilder og dermed er ganske ubrukelig.For å finne ut mer om dette må dere gå til arkivene - originalkildene. Uten belegg i kilder er det ikke mulig å entydog bevise at de to Solbergene var brødre; uansatt hvor sannsynlig det høres ut og hvor mange indisier og sammentreff dere har.Opplysninger om søknader og innstillinger til ledige stillinger for tollvesenets må søkes i Rentekammeret, kollegiet som kontrollerte denne etaten. Dets norske dokumenter i Norge, men felles og danske papirer ligger i København.Dere må se på Rentekammerets Relasjons- og resolusjonsprotokoll for Danmark og Norge, kammerets protokoll med innstillinger til kongen og påfølgende kongelige resolusjoner. Den ligger i det danske Rigsarkiv i København, men Riksarkivet i Oslo har kopi på mikrofilm. I denne protokollrekken kan man finne søkerlister på ledige med korte biografier, samt kongens resolusjon på saken. Det var samme protokoll for Norge og Danmark frem til 1720.Gå til den danske arkivesenets katalog http://www.daisy.sa.dk/ og søk på arkivserien ”Relations- og resolutionsprotokoller for Danmark og Norge”.Der vil man kanskje finne flere opplysninger om Amon Solberg, og i hvert fall finne kilden til opplysningen dere har.Kopi av kongebrevet med utnevnelsen er Bestallingsprotokollen, hvis hans originalsøknad er bevart, kan den ligge i seriene Dokumenter til forestillinger eller Dokumenter til Bestallingsprotokollen. Begge serier på samme sted som Relasjons- og resolusjonsprotokollen. Se også på Kausjonsprotokollen, hvem kausjonerte for toller Solberg i Drammen? Det må ha vært noen som stolte på ham. Mvh.Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk for at du tok deg tid til å veilede i denne saken - jeg skal kikke nærmere på denne tolleren 'min' med tid og stunder, og vil da ta utgangspunkt i dette som du har satt opp.Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Der er under alle omstændigheder noget 'muggent' ved historien om at Amund Soelberg skal have tjent 32 år i Zahlkammeret. Dette blev nemlig først oprettet i 1680, jvf. http://runeberg.org/adjorgen/4/0295.htmlHvis oplysningen er fra den OCR-scannede netversion af Melbyes ”Norske tollere”, skal man måske lige undersøge den originale papir-udgave. Der kan let være gået noget galt ved scanningen.Jeg tror ikke kirkebøgerne for Bragernes vil bringe lys i sagen.Der er nemlig et 'hul' i kirkebøgerne frem til 160 (jvf.indlæg 44)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg har nu fundet Amund Soelberg en enkelt gang som fadder i St.Nicolaj i Kbh. (jeg har undersøgt hele perioden 1700-15). Han er fadder få måneder før han bliver tolder i Drammen, nemlig d. 23. april 1707 ved dåben af Anne, datter af studiosus Engelmand Abrahamsen og Birte Olufsdatter (Engelmand har ikke andre børn døbt dér. Er der nogen der kender ham?). Amund er anført som 'Amon Soelberg Tømmerhandler'(!), men ikke noget gadenavn. Det må betyde at han har erhvervet borgerskab, så han må være at finde på Københavns Stadsarkiv.Hans Jørgen Soelberg har jeg fundet helt tilbage til d. 20 maj 1706, hvor han er fadder til Anne, datter af Frederik Olufsen Lygaard & Maren Christensdatter (ingen titel, ingen gade angivet). Man får det indtryk at Amund har hentet Hans Jørgen til Kbh. for at overtage sin tømmerhandel.Ialt har jeg fundet HJ Soelberg 15 gange som fadder ved dåb i perioden 1700-15 (altså før han blev en 'nobilitet').Genkender nogen noget?:1) 14 juni 1715 Frederick søn af dansemester Henrick Brinckmand & Louise Rosetz2) 25 jan 1715 Cornelius Christian søn af skibsmand Andreas Corneliusen & Johanne Christensdatter3) 12 dec 1714 Jochum-Henrich søn af Jochum Sveder fra Norge & Kirstine Jensdatter4) 11 juni 1714 Kirsten datter af Lauridtz Pedersen skipper & Else Nielsdatter*5) 2 april 1714 Matthias søn af Peiter Pederson Worm skibsskriver & Botillene Madsdatter*6) 17.nov. 1713 Fridrick Christian søn af Berendt Anderssøn Smith søfarendemand i Soelbergs ...og Ellen Andersdatter*7) 28 oct 1713 Ellen Cathrine datter af Andreas Heningsøn skomager i lille Kongensgade og Anne Kirstine Joensdatter8) 22 jul 1713 Johan Peiter søn af Matthias Hartvigssøn tømmerhandler og Botild Elisabeth Sylings9) 21 jun 1713 Cathrine Dorothea datter af Hans Nielsøn Gram skriver på Toldboden og Johanne Gad10) 2 dec 1712 Anders søn af Berendt Andersen baadsmand og Anna Margrethe Povelsdatter11) 13 dec 1712 Anna Sophia datter af Hans Bagge brændevinsbrænder og Sophia Christensdatter 12) 11 nov 1712 Anna Kirstine datter af Erich Jensøn styrmand og Dorte Simonsdatter13) 26 sept 1710 Mette Maria datter af Jens Andersen styrmand og Anna Maria Jensdatter14) 24 maj 1708 Frederich søn af Jacob Larsøn theskænker og Cathrine Arendorf15) 20 maj 1706 Anne datter af Frederik Olufsen Lygaard & Maren Christensdatter (ingen titel/sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

3) må være Joachim Jochumsen Schweder/Sveder (1684 Christiania-1745 Gjerpen). Borgerskap Christiania 21/12 1703, oppsagt 26/1 1712. 23/11 1716 bestalling som slottsfogd på Akershus og fogd over Aker og Follo når stillingen ble ledig. 27/1 1727 bestalling som fogd over Øvre og Nedre Telemarken, samt Bamble fogderier. Bosatt i Gjerpen. Gift med Kirsten Jensdt Gay (ca 1685-1760 begr. Gjerpen)De skal har hatt mange barn, bl a Jens Severin døpt 1708 og Maria døpt 17/10 1713, begge i Christiania.Joachim var sønn av dansk og tysk skoleholder i Christiania Jochum Schweder/Sveder etc. Jeg vet ikke hvem Kirsten Jensdt Gay var datter av, men hun hadde en eldre navnesøster som var gift med kjøpmann Hans Eriksen på Moss. Dette paret hadde 3 døtre født i perioden 1684-90 omtrent, og en sønn Jens Hansen Moss/Gay.Opplysningene har jeg stort sett fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (register ligger på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Jeg var på Riksarkivet i dag, og så etter i Rentekammeret etter Amon/Amund. Og ganske riktig, det var Melbye som har rotet med primærkilden, som så gjengis feil uten referanse.I Relasjons- og resolusjonsprotokollen kommer omstendighetene rundt hans ansettelse frem. Soelberg fikk i 1707 ekspektanse på embetet som toller i Drammen, det vil si at han fikk det når innehaveren døde eller gikk av frivillig. Han giftet seg som kjent snart med toller Lachmanns datter og ble enig med svigerfaren om overtagelse.Ekspektansen overtok han etter en annen som hadde dødd fra den. Han så sjansen og grep den. Soelberg hadde gode referanser fra magistratspresident og slottsfogd i København Claus Hartvigsen, som han hadde tjent som fullmektig 15 år, før det hadde han vært syv år ved Zahlkammeret og Proviantgården i Kbh. Det var også en god erfaring for tollembetet. Jeg får ikke dette til å rime helt med at han skulle være tømmerhandler, han kan ha drevet med kommisjons- og agentforretninger for kjente i Drammen i København på siden av arbeidet for Hartvigsen?Jeg fant desverre ingen kausjon.Jeg skrev av hele innførselen: DRA, Rentekammeret, Kammerkanselliet, Relasjons- og resolusjonsprotokoll, 1707, f. 434a-435a 30.4 1707 (mikrofilm i NRA):”No 13 Amon Soelberg andrager allerunderd:, at hand nu paa 22 Aars tid continuerlig hafver tient for Hans brød, først udi ZahlCammeret dernest paa Proviantgaarden, oc endelig som Fuldmegtig hos Præsident og slotzfouget Claus Hartvigsen i det haab at erlange nogen employ udi Eders Maytts: egen tieniste. Udi dette allerunderd: haabunderstaar hand sig at referere , at det hafver behaget Eders Maytt: Ao 1700 at gifve Jens Rasmusen udi Christiania succesions bref paa Tolder tinesten udi Drammen. Som hand nuved døden er afgangen, oc Enchen skall hafve anholdet om de 500 Rdr: restitution, som hindes mand hafver betalet udi ZahlCammeret, saa beder hand, at Eders Kongl: Maytt: vil være ham saa naadig, oc hannem med meere bete Succesions bref gratificere, huorimod Enchen sige saa vel for hindes ansøgning :/ om det saaleedes maatte behage Eders Kongl: Maytt: ./ af ham skall blive fornøjet, som hand dets foruden skall opvarte tienesten med allerstørste nidkierhed oc troskab, oc forinden tiltrædelsen anskaffe tilstrekkelig caution.Allerunderd: erklæring. [av Kammerkollegiet] Afgangne Præsident Claus Hartvigsen beretter udi hans paaskrift paa Suppliqven, at hand med en god samvittighed sandfærdigen kand attestere, at supplicanten, ærlig, troe, skikelig. Oc med god Reede oc rigtighed paa 15 aars tid hafver tient ham for fuldmegtig, og udi værende tid, ved adskillige forrefaldne extraordinaire opvartning, saasom ved Eders Maytts bilager, ved Eders Maytts: Hr. Faders sl: oc Højloflig i huekommelses dødsfald, da hand med lige saa stor lyst oc villie om natten, som om dagen Reedeligen, oc med største flid det betroede hafver i agt taget, huorforr till en huer troe Tieneres nidkiærhed at encoragere inderlig oc aller underd: af hannem ønskes at Supplicanten udi Hans Maytts: øjne maatte finde naade, huilchet dependerer af Eders Kongl Maytts: egen allernaad: resolution.[Kongens resolusjon] Om endskiønt ingen expectanz udgifuis, saa ere Vj dog allernaadigst trilfreeds at Supplicanten imod de 500 Rdr: betaling til Enken efter forberettede Omstændigheder er Expectantz paa Tolderns tieneste blifver meddelet, eftersom Enkens mand dog intet for de 500 rd har nødt.D 4 Maÿ gifvet Søfren Rasmusen vidimeret Copie heraf tillige med Jnger Catharina Jens Rasmusens SuppliqveBestallingen exped: d 7de Maÿ.” Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Rettelse: Jeg ser av tidligere innlegg at Claus Hartvigsen ikke var president for Magistraten i Købnehavn, men var president for Hoffretten (domstolen for hoffet og embetsstanden i København), et verv som trolig fulgte med hans embete som Slottsfogd.Jeg ser at en tømmerhandler Mads Hartvigsen opptrer som fadder for Hans Jørgen. Det ser ut som det var tette bånd mellom brødrene Hartvigsen og Soelberg.Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mange takk til Ola Teige!Når det gjelder HJ Soelberg som fadder, ser jeg at han er fadder for Berendt Anderssøn Smith sitt barn, og at Berendt synes å ha vært i Soelbergs tjeneste? Amund, tolleren, kom i 1708 i et skikkelig basketak med Anders Larsen Smith. Dette kan kanskje ha vært far til Berendt? Se innlegg 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom brøndsted

Tusind tak Ola Teige. Hvis jeg forstår det korrekt, var Amund S.i tjeneste i Knbh.fra ca, 1785, fuldmægtig fra ca. 1792, og selvfølgelig tolder fra 1707. Jeg spekulerer på hvor meget ældre end Hans Jørgen han er. Hvis de første 7 år var en mere ydmyg stilling som skriverdreng, kan han vel være født så sent som 1670. Men umuligt senere.Vedr. betegnelsen 'tømmerhandler' i 1707. Måske har han taget borgerskab som købmand i Drammen samtidig med tiltrædelsen som tolder.Jeg vil nu under alle omstændigheder slå ham efter i Kbh.ved lejlighed.Jeg sidder iøvrigt med lidt svært læselige passager fra St.Nicolaj. 1736 og 1738 er Hans Jørgen Soelberg fadder ved en barnedåb. Forældre: Svend Gudmansen Brændeviinsbrænder & Maren Rasmusdatter Lykke. Første gang (1736) synes jeg også jeg læser navnet Falck, men jeg skal have kigget mere på det. Og i 1739 har Gudmandsen igen barnedåb. Fadder 'Abraham Falk Bogholder for Banco Commisaire Soelberg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her framgår vel også av innlegg 63 at Jens Rasmussen i Christiania, som året 1700 fikk 'succesion' på tollerstillingen i Drammen, hadde vært gift med Inger Catharina [Lachmann] (Jnger Catharina Jens Rasmussens). Soelberg overtok mao både stillingen og kona etter Jens Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Joen Amundsen Soelberg var 28 år og ungkar i 1665. Amund (tolleren) er antakelig hans eldste sønn, da han er oppkalt etter antatt farfar. Jeg er enig i at han antakelig ikke kan være født seinere enn 1670 (1666-1670). Han var mao minst 37 år da han fikk tollerembetet og giftet seg. Det kan da være fristende å anta at han hadde vært gift tidligere - skjønt han kaller opp sønnen han får med Inger Lachmann etter sin antatte far, noe som kunne tyde på at han ikke hadde noen sønn (levende) fra et evt tidligere ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser av NST nr 8, side 47 at Ruth Engelkesdtr ble gift 2. gang i Christiania 16.11.1696 med Erland Johnsen Solberg, som ble begravet 2. mars 1705.Med et slikt navn, er han kvalifisert til å kunne være sønn nr to til Joen Soelberg og Amalie Erlandsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 11: 'Der er også en præst i Sokndal Christen Bloch, der i 1730 får en søn han af en eller anden grund kalder Hans Jørgen Solberg...'I NST nr 20, side 324, står at Anna Magdalene Montane Bloch i 1727 ble gift med en Anders Jonsen Solberg. Hun var datter av Jens Didriksen Bloch - skifte 17.09.1705. I skiftebrevet opplyses at datteren da bodde i København.Jeg vet ikke om det er en sammenheng her. Jeg vet heller ikke hvem Anders Jonsen Solberg er (er det sønn nr 4?). Kan det være en sammenheng til trelastfirmaet Kiær/Solberg i Drammen, jfr innlegg 22/23?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Desværre er arkivalieonline.dk med danske digitaliserede kirkebøger lidt ustabil for tiden (Skt.Nicolaj er forsvundet, ellers ville jeg have set efter Bloch mm.)Men lidt nyt er der. Jvf. indlæg 61: Amon Soelberg fadder ved barnedåb for Engelmand Abrahamsen studiosus og Birte Olufsdatter. Kirkebøgerne for Drammen er indekseret af mormonerne (IGI M420481) og her finder jeg: ENGELMAN ABRAHAMSEN g.m. BIRTHE OLSDR 7 AUG 1704 Bragernes Drammen!Det er da vidst første gang vi har en direkte link fra Amund til Drammen! Nu glæder jeg mig til at kb for Drammen bliver digitaliseret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi kan vel gå litt lenger bakover så lenge.Far til Joen på Bragernes var altså Amund Solberg f ca 1584 (81 år i 1664, 82 år i 1666). Han var det skifte etter 10.05.1670, jfr debatt 38159 LenkeHan hadde følgende barn (opplyst med forbehold i nevnte 38159): Joen på Bragernes. Oluf på Herstrøm. Oluf på Solberg, Pukerud i Skoger og Solstad i Lier. Simen på Lysaker. Maren i Skoger. Johanne på Vinnes. Maren på Knem i Strøm. Marte (Maren) på Eknes.Det opplyses i ovennevnte debatt 38159 at de eldste man kjenner av Solberg-slekta, skal ha vært Anders Steinulvsson n. 1497-1528 (1549?), som var svigersønn av en Ola Toraldesson.Da blir spørsmålet: Hvordan ser rekka fra Amund (d.e.) og bakover til disse ut? I hvilket NST finner jeg dette (finnes ikke i registeret) - eller er det Genealogen det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Lige endnu en brik til puslespillet. Jeg fandt Amund (Amon) Soelberg også i 1701 som fadder:item [13 okt. 1701] Morten Johansøn Skipsmand og Clara Olufsdatter i Strandstræde en D. k. Cathrine. F. Peder Hansøn Kiøbmand, Lars Pedersøn brændevinsbrænder, Ammon Solberg ung Karl paa Slottet, Mette Laurs Pedersens i Rat.. baade bar og holdt , Sebille Dr. Mogensøns.Det må betyde at han var ugift. Ellers er han ikke fundet i St.Nicolaj fra 1694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.