Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)

Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Dette vedgår ikke direkte Hans Jørgens opphav, men her følger klipp fra noen notater jeg har liggende. Ramnes bygdebok bind 1 side 354. Mellom Berg. Kapelan Nils Qvam, 1738-1748. - - - - - - Qvam kom i 1734 som personell kapellan til sogneprest Jacob Falch og ble i 1736 g.m. hans datter Karen Falch, d. i januar 1737 i barselseng. Qvam giftet seg igjen m. Amalie Amundsdatter, Solberg. Ni barn f. i Ramnes (1-8): 1. Karen Beate, f. 1737. 2. Niels, f. 1740. 3. Amund, f. 1741. 4. Else, f- 1742. 6. Jacob, f. 1744. 7. Hans Jørgen, f. 1745. 8. Henrik, f. 1747. 9. Isabella, f. 1748. - - - - Solgte gården i 1748 - - - - - flyttet til Ål. Side 631 Ramnes prestegård. Karen født 1711 datter av Jacob Abrahamsen Falch f. 1663-1739 g. 1701 med Bodil Andersdatter Schjerven f. ca 1685. Nils Qvam sønn av borger Nils Qvam på Strømsø og Isabella Jacobsdatter. Litt plukk om de samme fra IGI Individual Record. 06.08.1739 Strømsø, Buskerud gift Niels Qvam og Amalia Solberg. 25.06.1740 Ramnes, Vestfold døpt Niels. Foreldre Niels Qvam og Amalia Solberg. 16.06.1741 Ramnes, Vestfold døpt Amund. Foreldre Niels Qvam og Amalia Solberg. 04.10.1742 Ramnes, Vestfold døpt Else. Foreldre Niels Qvam og Amalia Solberg. 17.09.1743 Ramnes, Vestfold døpt Jacob. Foreldre Niels Qvam og Amalia Amundsdr. 07.10.1745 Ramnes, Vestfold døpt Hans Jorgen. Foreldre Niels Gvam og Amalia Solberg. 23.02.1747 Ramnes, Vestfold døpt Henrich. Foreldre Niels Gvam og Amalia Solberg. 17.03.1748 Ramnes, Vestfold døpt Isabella. Foreldre Niels Qvam og Amalia Solberg. På denne siden kan en finne litt mer om samme familie. http://www.aal-bygdebok.no/111001-.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Vedr. indlæg 76. Jeg har tidligere overvejet om Hans Jørgen Soelbergs svigersøn Abraham Falch kunne være søn af præsten til Ramnes Jacob Abrahamsen Falck (1663-1739) og derved søster til Karen Jacobsdatter Falch g. Quam. Præsten havde ganske vist en søn Abraham, men han døde 1784 som tolder i Åsgårdstrand. Se debat 9729 LenkeTil gengæld har jeg en interessant brændevinsbrænder Svend Gudmansen i Kbh., der får børn døbt 1736, 1738 og 1739. De første 2 gange er Hans Jørgen Soelberg fadder - 3. gang Abraham Falch, - nylig ankommet til KBH. og vel at mærke FØR han har giftet sig med Soelbergs datter. Det tyder på at Svend Gudmansen kunne være en fælles bekendt fra Norge. Desuden nævnes en guldsmed Falk i Grønnegade. Hvem er han? Her kb-uddragene:1) 20 Nov [1736] Svend Gudmandsen Brændeviinsbrænder udi Kruses Mølle og Maren Rasmusdatter 1 D.k. Giertrud Dorthea, fadd. Hans Jørgen Sohlberg Negotiant i Nyhaun, Niels Truelsen bogholder(?) i Strand Stræde, Mons.(?) Falck Guldsmed i Grønnegade, Staldmester(?) von der Lyes Frue, Jomf. Amalie Sohlberg2) d. 14. Dito [april 1738] Svend Gudmansen Brændeviinsbrænder udi Maltemøllen og Maren Lykke En S.k. Gudman Fadd. Conferends. i Østergad, Etatsrd. von Der Lye ......., Asessor Lemvig i.., Commerceraad Soelbergs Hustru og Daatter3) D.13.Dito [august 1739] Sven Gudmandsen Brændevinsbrænder udi Kruses mølle og Maren Rasmusdatter, 1.D.k. Engel Marie, fadd Abraham Falk Bogholder for Banco Commisaire Soelberg, Christian Brock Hørkræmer paa Kiøbmagergade, Peder Truelsen Brændevinsbrænder [noget udstreget] Compagnieraadens Engel Rasmusdatter, Niels Truelsen Brændevinsbrænder i ...og Frideriche Lovise Glad, Obervisiteren Povel Glads Datter på Kruses mølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tom - det er vel antakelig din Abraham du finner på sida jeg la inn over her, antakelig bror til Karen, som Jan nevner. Dette blir gøy, for det ser ut til å være larviksslekten Falch det dreier seg om, både når det gjelder 'min' Else og din Abraham. Dersom du kikker på sida mi, vil du se at Fritz Michael Treschow kjøpte Balders hage. Den kjøpte han av grosserer, tobakksfabrikant m.m. J. W. Falch, som hadde satt opp bygningen i 1879. http://home.online.no/~arnsroe/treschow.cfm Jeg skal forsøke å nøste litt i larviksslekten Falch - før jeg drar til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men vi kan vel ha som arbeidshypotese at skipper og kjøpmann Abraham Jacobsen Falch visstnok født 1628 i Larvik og gift med Anna Pedersdatter er en felles forfar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En liten 'kuriositet'; Else Jacobsdtr Falck, datter av kjøpmann i Larvik, Jacob Lauritzen Falck og Kirsten Benichmann, ble gift med Lars eller Laurits Olufsen Schjerven, borger og handelsmann i Larvik. Han deler JEG aner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra Larviks Historie bind II side 165: 'I Kiel-freden av 14. januar 1814 forbeholdt danskekongen seg i en hemmelig artikkel å beholde full eiendoms- og disposisjonsrett over grevskapet Laurvig, men det var en forutsetning, etter artikkel 20, at det skulle selges - som annen fast eiendom i Norge på danske hender - innen 6 år.... Tidlig på året 1817 begynte for alvor forhandlinger om salg. Bendz overbragte den danske regjering et tilbud fra en gruppe Larviksborgere: Falch, Sartz og Gether. Men samtidig var det forhandlinger i gang med en annen nordmann, 'en lidet bekjendt Kiøbmand' Soelberg (i de danske dokumenter brukes mest navneformen Sollberg). Og endelig later det til at bergråd Petersen også har meldt seg som liebhaber. Da tilbudet fra Bendz' klienter ikke ble ansett som tilfredsstillende, besluttet danskekongen den 6. mai 1817 at godset skulle selges til Soelberg, og den 24. mai kom avtalen i stand: Soelberg skulle få overdratt eiendommen til omforenet pris på det vilkår at han innen 6 uker skaffet fornødne kausjonister. Dette lyktes ikke. Soelberg var nok ikke noen solid kjøper - han hadde tidligere drevet forretning i Frankrike, men var gått konkurs. Amtsforvalter Falch og kjøpmann Mathias Sartz var reist til København i samme ærend som Soelberg, og da denne ikke hadde greidd å skaffe kausjon ved fristens utløp den 5. juli, fikk fem dager senere Bendz beskjed om å ta opp igjen forhandlingene med Larviks-interessentene. Falch var tidligere dansk embetsmann, og sto forholdsvis høyt i gunst hos kongen, som i 1818 endog ga ham en sum på 12000 danske rd. N.V. i stedet for pensjon. Denne kongelige gunst ble ettertrykkelig spolert i årene som fulgte, men under forhandlingene i 1817 kom den ham og hans medinteressenter til gode. Den 29. august 1817 fikk Falch og Mathias Sartz på vegne av seg selv og sine medinteressenter prost Sartz og Børre Gether avsluttet kjøpekontrakten…osv'Dette kan ha vært din Hans Jørgen.Amtsforvalter i grevskapet/kammerråd Michael Falch har jeg ikke klart å plassere, se også debatt 30642: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=30642&sok=Arnstein+R%F8nning&startnr=&antall=&spraak=&nr=21&antinnlegg=3#anker>LenkeSe også her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Arnstein, den Soelberg du nævner i indlæg 83 har nok ikke noget med H.J. Soelberg eller hans efterslægt at gøre. Der fandtes i Kbh. i 17-1800-tallet en anden S.-slægt. Måske hører den fallerede købmand til der.Gudmansen i indlæg 78, genkender du ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom det skal være Gudmandsen, tror jeg han er dansk. Mormonerne har f.eks. en Svend Gudmandsen døpt 12.10.1697 i København, med foreldre Gudmand Svendsen og Maren Pedersdatter. Jeg kan ikke huske å ha sett navnet Gudmand i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 76: Amalie Amundsdatter Solberg (gift på Strømsø i Drammen) kan ha vært (eldste) datter av tolleren. Jeg tror derfor at det er en sammeheng med denne Falch/Falck-slekta nevnt i innlegg 76, der du finner alle de aktuelle navnene Else, Abraham og Isak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...eller for å si det rett ut; Amalie(a) Amundsdatter So(e)lberg må ha vært datter av tolleren Amund Solberg (Amon Soelberg).Selv var hun oppkalt etter farmor (Amalie). Første sønn, Hans Jørgen f 1740, kalte hun opp etter den 'berømte' farbroren (Hans Jørgen Soelberg). Andre sønn, Amund f 1741, kalte hun opp etter sin egen far (Amund Solberg). Else født 1742 antakelig etter svigerinnen (Else Falck - for hun døde vel dette året eller året før). Henrich f 1747 kalte hun opp etter sin egen morfar (Henrich Lachmann). Inger Catharina etter sin mor (Inger Catharina Lachmann).Dette er så sterkt, at det nesten kan kalles et 'bevis' - også når det gjelder broderskapet Hans Jørgen og Amund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Egentlig ikke noe bevis, men mange indisier. Jeg tror vi er på rett vei, men en får bare jobbe videre med slekta. Det vil nok dukke opp mer.Etter vært kunne jeg tenke meg og kikke litt på Erland Johnsen Solberg i innlegg 69. På FS er det en potensiel sønn, det er bare og bytte rekkefølgen på navna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For at jeg ikke skal rote det til med Else Isachsdatter Falck, gift med Johan Soelberg, skal jeg legge inn Iver Mosvolds svar her på debatt nr 38246 Lenke1.Else Isachsdatter Falck (1708-1742) 2. Isach Gjertsen Falck (1662-1723) 3.Margrete Rasmussen Samsing (1682-1734). 4. Gjert Isachsen Falck (ca. 1632-1682) 5 Dorthe Hansdatter (1642-1662). 6.Rasmus Clemetsen Samsing. 7 Margrete Nilsdatter. 8.Isach Lauritzen Falck (ca.1601-1669). 9.Dorthe Ingevordsdatter (-1686).Iver legger til følgende: 'Abraham Falck var i alle fall ikke Elses bror, og heller ikke etterkommer av Isach Lauritzen Falck. – Antakelig ikke i slekt i det hele tatt.'Og da skal jeg forsøke å la Falck/Falch ligge stille når det gjelder dette temaet - som jo dreier seg om Soelberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FS finner jeg at Joen Erlandsen er dpt 22/2 1705 i Øyer, far er Erland Soelberg. Det er vel antakelig den samme Jon Erlandsen Solberg som er oppført som gift med Ane Pedersdtr Magelie. Mageli er gård i Øyer (Tretten). Det samme er Solberg, så dette var kanskje et blindspor. Skjønt Solberg-gårder finnes nesten overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal bare ta med en ting til når det gjelder Falch (og Bloch). Hr Peter Thomassen Bloch var født 13. jan 1678 i Fyresdal og gift 25. juli 1705 i Vor Frue krk i København m Magdalene Margrethe Falch, døpt 4. feb 1686 i Helsingør, datter av foged på Kronborg, kancelliforvalter, tollkammerer Christian Falch og 2. hustru Anna Kirstine Kyse. Disse kunne vel fort ha kalt opp en sønn etter hennes far, Christian Falch.Peter Bloch var sogneprest i Fyresdal (Telemark) og ei datter, Anne Jørgine Bloch f ca 1708 var gift m. Laurits Abrahamsen Qvislin, sogneprest i Tinn. Uten at jeg skal gå i detaljer, så finnes det både berømte og beryktede personer i deler av denne slekta (Bjørnson, Nordraak og Quisling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg kan finde vielsen af Peter Bloch i Vor Frue: 'Peder Block, Capellan for sin Fader i Førrisdal i Norge & Malene Falk' (opslag 12 på arkivalieonline.dk) - men desværre nævner kirkebogen ingen forlovere osv. på dette tidspunkt. Kirkebøgerne for St.Olai i Helsingør er ikke tilgængelige elektronisk endnu. Måske der findes noget spændende vdr. Malene Falks dåb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vi står stadig på tryggere grunn.I innleg 73 skriver jeg at Amalia Erlandsdatter Soelberg ble begravet på Bragernes 23.04.1727.Hvis vi så beveger oss over elven til Strømsø, så vil en i kirkeregnskapene se at samme dag betaler Hr. Tolder Amund Solberg 3 rdr. for ringing med klokkene (på Strømsø), da hans moder ble jordet på Bragernes. Dette kan vel kalles en tier, om ikke innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I Bragernes prestearkiv ligger det et 'manuskript' til Historien om Strømsø, trolig forfatter sent på 1700 tallet. Her nevnes aftensangpredikanter og 'rectores scholæ i Strømsø' Blandt dem Hr: Christen Bloch - - - - som ble gift med 'Tolder Soelbergs Søster = Datter',i 1724 befordret til sogneprest i Christiansands stift.Dette kan vi kombinere med linken http://www.sosialklubben.net/snw/aettesoge/eik.htm i Tom Brøndsteds innlegg 11. En liten dæsj 'farlig' FS da får vi følgende familie.Erik Jørgensen Knap gift 31.05.1694 med Maren Solberg hadde barna: 1. Jørgen Knap født Nysted, Maribo, Danmark. Død 21.04.1760.2. Amalie Erichsdatter født 21.12.1699, døpt 29.12.1699 Nysted, Maribo Danmark. Død 1732 ”Død af verden uforløst med det 8dne barn.” Gift 1723 med Christen Bloch. sokneprest i Sogndal 1725, avsatt 1741. (Han gifte seg igjen med 1733 med Huldeborg Godsen Brun f. 1706 d. 1738. Barn med Christen Bloch 1. Kristian f. 1725. 2. Anne f. 1726. 3. Erik f. 1727. 4. Marie f. 1728. 5. Hans Jørgen Solberg f. 1730. 6. Otto f. 1731. 7. dødfødt barn 1732.3. Martha Eriksdatter Knap født Danmark.Nok et barnebarn som heter Amalie :-) Dette er selvfølgelig data som bør verifiseres i primærkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Mon Arnstein nyder en velfortjent påskeferie? Ellers ville han helt sikkert sige tak, Jan Engedahl, for indlæg 94, der fjerner den mindste tvivl om hvor Amund Soelberg hører til.Vedr. indlæg 95. Maren Soelberg er m.a.o. (formondetlig) søster til Amund og Hans Jørgen. Hans Jørgen Soelbergs datterdatter Ernestine Albertine Lemvigh (1751-82) bliver iøvrigt 1774 gift med en justitsråd Ludvig Christian Knap (1748-1825). Mon han er efterkommer af Erik Jørgensen Knap? Der er i hvertfald noget at undersøge.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Ad indlæg 95. Den er vist god nok, jvf. kirkebogen for St.Nicolaj'd. 17. Nov [1712] Hans Jørgen Soelberg Tømmerhandler og Hustru Cathrine Sørensdatter en D. Amalie Elisabeth, fad. Cort Tirenhuusen(?) i Helsingør, Peder Svane, og Henrich Cresmer Controleur, Maren Erik Knapps Byfoged i Nysted, Elisabeth Malene Søfren Rasmussens Toldskriver'Og ud over Jørgen, Amalie og Martha (jeg kan kun finde Amalie) havde byfoged Erich Jørgensen Knap og Amalie Soelberg, selvfølgelig!, også en søn Johan, f. 12 juni 1698, døbt 14.juni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende Erik Jørgensen Knap og Maren Solbergs barn, så ligger de inne i FS på en slik måte at jeg tror de er funnet i andre kilder en kirkebøkene. Det var årstall for når de var født samme sted, men når jeg skrev det inn på samme måte som det sto (med hakeparangtes)så ble det borte i innlegget. Det kunne være interessant og følge denne familien litt også. Uansett det blir ikke nå, for nå blir det hyttetur. Jeg har noe mer småplukk om Tolder Soelberg som jeg kan komme tilbake med siden.God påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

God påske også herfra. Og så lige byfogeden en gang til:'Dito 23. [jun 1719] Hans Jørgen Soelberg købmand med Hustru Edele Cathrine Sørensdatter i StrandStræde en Søn Johan, fadd, Erich Jørgensen Knap Byfoged udi Nysted, Jens Ahlef Casserer ved .. Cameret, .... købmand ved Strand. Johanne [f. Heerfordt] afg. Raadmand Elovius Mangors Hustru Magdalene, Bertel Klöcker Købamds Datter udi Strand.'Mon Hans Jørgen Soelberg Bloch,f.ca. 1730, eridentisk med auktionsforvalteren ved Kongsberg sølvverk (se indlæg 28)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.