Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Litt småplukk om Amund Solberg.06.05.1709 Hr: Tolder Soelberg betalt Copulasjons Penge 4 rd. Ut i fra erfaring så vil jeg tro han giftet seg, ikke så lenge etter dette.Hr: Tolder Soelberg begraver tre barn, for deres begravelser betaler han. 19.02.1712 i Hans Musts gravsted. 20.03.1714 i Sal. Casten Madsens gravsted. 03.01.1718 en liten datter i Hans Musts gravsted. 30.04.1727 betales det for hans egen begravelse også i Hans Musts gravsted.20.01.1719 betaler han for ringing med alle klokkene ved sal. Niels Poppes jordferd på Bragernes.Dette fra kirkeregnskap Strømsø kirke fra de respektive år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det - Hans Must var gift med Anne Andersdatter, som var søster til Dorothea, gift med Henrik Lachmann (dvs at Anne gift Must var tante til Amund Soelbergs hustru). Men hvor er/var Hans Must sitt gravsted - var det på Strømsø? Finnes det i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Det kan være en grei forklaring til hvorfor dette gravsted ble brukt.Gravsted var på Strømsø ja, hvorvidt dette finnes i dag kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

For oversigtens skyld har jeg på http://tom.brondsted.dk/genealogi/soelberg.txt lagt en tavle med efterkommere af Joen Soelberg & Amalie Erlandsdatter frem til børnebørn. Det vi er kommet frem til indtil nu.De har helt sikkert 3 børn (Maren gift med byfogeden i Nysted er også helt sikker nu), mens Erland foreløbig bare er en hypotese (måske man kan komme frem til Kongsberg-Soelberg'erne ad den vej.Det ser ud til at den Københavnske linje er 'uddød' (dog har jeg lige lidt jeg skal have undersøgt ved lejlighed).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom jeg har funnet rette Carsten Madsen over her, så er det interessant å merke seg at faren Mads Haraldsen var (bl.a.) trelasthandler i Christiania (det var forøvrig moren til Carsten som var en Mechlenburg). Det er også litt interessant å se at grev Gyldenløve forpaktet bort Fritsø sagbruk til Niels Mecklenburg i perioden 1675-1681. Det er kanskje han vi finner her: http://www.nose.dk/Norge/mechlenburg.html#48 Vi ser at denne Nils kjøpte godset Skjelbred med bl.a. sagbruk samme år som forpaktningen av Fritsø sagbruk ble avsluttet.Gyldenløve bosatte seg forresten i Drammen i 1678, og leide Willum Mechlenburgs bolig der.Det må også undersøkes nærmere hvilken Solberg det var som nesten kjøpte Laurvig grevskap på et seinere tidspunkt. Det skal ikke forundre meg om vi finner at han var av samme Solberg-familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Litt utenfor det dere diskuterer her på dette tema; men jeg er nysgjerrig på følgende: Er disse i samme slekt som Peder Soelberg, f. 1816 i Sokndal i Sør-Trøndelag. Han var 'Brugseier' og bodde på Uglen i Strinda (ref FT1865). Gift med Bereth Sivertsdatter f. 1818 i Sokndal.Peder Soelberg hadde barna Nils f1843 (var ansatt ved Norges Bank i Trondheim), Martin f1849, Marith f1850, Ole f1852, Peder f 1854, Lars f1858, Sivert f1865 og Laura f 1861.Der er i Trondheim (Holstveitens Søndre Gade; FT1865) en Niels Soelberg f1830 i Sokndal (Fotograf).Per Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg sklir vel lit utenfor Hans Jørgen Soelberg i 1681-1753, men siden det kan???? være samme slekta nevner jeg her noen notater jeg en gang tok i full fart vedrørende Kongsberg. Tanken var å kikke nærmere på dette i fremtiden. Fremtiden har kommet, jeg har ennå ikke kikket på det.18.04.1773 viet på Kongsberg Hr. auksjonsforvalter Hans Jørgen Soelberg og jomfru Benedicta Christina Meyer. Med kongelig dispensasjon uten trolovelse. Kongsberg Mini 5 folio 338b. En med samme navn har barn til dåp på Kongsberg etter dette. 1773? i et skifte nevnes Hans Jørgen Soelberg Schichtmester ved sølvverket. Skifteprotokoll 9 1769-1775 folio 703. Dette kan være den Hans Jørgen Soelberg nevnt i innlegg 28, 29, 30, 42, 99, 105.30.04.1785 Kongsberg. Skifte etter Overstiger Henrik Sørensen, enka Magdalena Erlandsdatter Soelberg. Enkens navn er innterresant i forbindelse med denne slekten. Skifteprotokoll 11 1782-1789 folio 254b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg har lidt mere om auktionsforvalteren Hans Jørgen Soelberg: Født ca. 1740 (iflg. folketællingen 1801) og hans hustru Benedicte Christina Meyer ca. 1750. Hun var datter af forgængeren som auktionsforvalter Poul Henning Meyer. De får flg. børn i Kongsberg: 1) Georg Ernst 1774, Poul Henning 1775, Andreas 1778, Rasmus Finde 1781, Clarine Finde 1789.Jeg har forlængst fået mit første spørgsmål, så helt fint med mig at denne tråd drejer sig generelt om Drammen-slægten Soelberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 69: NST nr 8, side 47 - Ruth Engelkesdtr ble gift 2. gang i Christiania 16.11.1696 med Erland Johnsen Solberg, som ble begravet 2. mars 1705. Jeg ser nå at Joen Erlandsen, som er dpt 22/2 1705 i Øyer (FS), hadde en far som het Erland MICHELSEN Soelberg.Da er det mao snakk om to forskjellige Erland Soelberg, og han som ble begravet 2. mars 1705 kan fortsatt være av den aktuelle slekta.Når det gjelder Per Vidar innlegg 107: Det finnes Solberg-gårder i Midtre Gauldal, med postadresse Soknedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde tenkt å nevne det tidligere, men for sikkerhets skyld. Navnet Solberg er ikke nevnt i kirkebøkene ved den aktuelle vielse i 1696 eller begravelsen i 1705. Artikkelforfatterens kilde er meg ukjent mht. tilknytningen til Solberg-navnet.Det betyr selvsagt ikke at artikkelforfatteren tar feil, men det finnes enkelte feil i artikkelen uten dermed å antyde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Drister meg til å henge meg på denne debatten som gjelder slektsnavnet Soelberg med link til Drammensdistriktet, København, tømmer, told og sannsynligvis bergverk.Har lenge vært på jakt etter herkomsten til Andreas Soelberg (1704?-1773) som var byfogd og politimester i Trondheim, kammerråd fra 1741 og dessuten Kobebracciseskriver for de Nordenfiledske Bergverker. Denne Andreas Soelberg døde i 1773 (sannsynligvis, jordfestet 10. januar det året, og var da 69 år og 8 måneder gammel. Han ble dessuten gift med Karen Helene Wessel Brown f. 1718 d. 24. april 1801, datter av Knud Brun (Brown), rådmann i Trondheim og Karen Wessel, datter av Jan Wessel, og dermed søster av Petter Wessel Tordensiold.Denne Andreas hadde sønnen Christian Ulrich f. 1739, Karen Marie f. 1742, Methe Fredriche f. 1744, Knut f. 1748 og Christianna Uldriche f. 1751.Vil tro at han måtte ha en rimelig solid økonomisk/familiær bakgrunn for å komme inn i Schøller/Wessel-klanen. Hadde han denne fra Drammens-området?Er det noen av aktørene i debatten som sitter med en eller annen om min 'min' Andreas Soelberg?HilsenOlav Sletvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Ad indlæg 112: Har du undersøgt børnenes dåb (faddere osv.) og videre skæbne? I københavn bliver 12 dec. 1806 en Christian Ulrich Soelberg (jeg tror han var 'amtraadsmand'?) viet til Anne Marie Gotfrieddatter d. 12. dec. 1806 i Holmens kirke. Forlovere: Ole Michelsen, Christian Bruun. Vidner Anne Marie Gottfriedsdatter, Johan Monrad Langvoldt. Og så er der noget lidt ulæseligt om en skrivelse e.a. 'Landskrona i Sverig ... datteret 15. okt. 1798'Ad. indlæg 108-109. Auktionsforvalterens ældste søn Georg Ernst dukker op i Kbh. som sergant i 1801. 10 dec. 1800 er han blevet gift med en enke Friderica Jensdatter Holm i Garnisonskirken (ingen faddere nævnt). Han får tre børn: Hans Bendix 1801, Juliane Sophie 1803, Andrea Kirstine 1805. Jeg genkender ingen af fadderne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Takk for rask respons!Mener jeg har full kontroll på faddere: Christian (Døpt i VFK 26.6.1739: Justitsraad Schøllers kone, Madame Lorentz Lorches, Stiftsbefalingsmand Christian Ulrich von Nissen, Sr. Obriste Mangelsen, Cancelliraad Hveding, Mag. Jacob Thode.Karen Marie (Døpt VFK 2.7.1742: Etatsraad og Berghauptmand Christopher Schøller, Hr. Lorentz Lorch, Frue Obriste Ltnt. Martha Sophie Wisløff, Frue Major Scheibers, Prostinde Thodes.Methe (Døpt VFK 3.6.1744: General Major Frølich, Cancelliraad Henrich Angell, Fr. Schøller, Fr. Dons, Jmfr. Kristina Brun.Knut (Døpt Bache kirke 21.2.1748): Prostinden Mag. Jacob Thodes, Mad. Eleonora Wessel, Krigsbogholder Johan Broun, Hr. Anders Bredal, Sr. Jens Hanssen Collin.Christianna (Bache kirke 7.4.1751): Faddere: Frøchen Mangelsen, Mad. Gamshardt, Jmfr. Træschow Volquartz, Hr. Biskop Friedrich Nannestad, Hr. Niels Tønder.Vil prøve meg på en ny runde i retning Christian Ulrich von Nissen. De øvrige forbindelsene har jeg på ymse vis funnet naturlig ut fra andre forhold.Hilsen Olav Sletvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er nevnt både Andreas og Anders Solberg i innlegg over her (22, 23, 70) uten at disse foreløpig er blitt plassert. Det burde f.eks. være mulig å finne ut noe mer om trelastfirmaet Solberg/Kiær i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Sletvold

Det ser ut som om aktiviteten vedr. Soelberg'ene har roet seg. Prøver meg derfor igjen.Etter gjennomgang av fadderlistene for Andreas Soelbergs barn i Trondheim finner jeg at for følgende er det gode grunner for fadderskap: Justitsraad Schøllers kone, Madame Lorenz Lorch, Mag. Jacob Thode, Etatsraad og Berghauptmand Christopher Schøller, Hr. Lorentz Lorch, Prostinde Thodes, General Major Frølich, Fr. Schøller, jfr. Kristina Brun, Mad. Eleonora Wessel, Krigsbogholder Johan Broun.De øvrige tilhører stort sett Trondheims embetsverk/militærvesenet/kirken på den tiden, og har dansk bakgrunn. Den eneste av disse som jeg har funnet har tilknytning til Bragernes/Eiker er Mad. Ramshart (feilskrevet Gamshardt. =Catharina Ingeborg Zisenis))ektefelle til Mathias Cortsen Ramshart, stiftamtskriver over Tronhjems Stift. Helene Cathrine Johansdatter Runckel, mor til denne Mathias, og som døde på Solum, Bragernes i 1769. Sannsynlig bror var Knut Ramshart sogneprest i Solum og gm. Valborg. Mathias Cortsen var født på Fyn 29.7.1707, Knut den 11.1.1711.Jeg finner hos disse ingen sikker forbindelse til Brun eller Soelberg. Jeg spør likevel ut i luften: Er det noen som har tilgang til kirkebøker fra København eller Bragernes som kan sjekke opp evt. dåp av Andreas Soelberg, Andreas Lachmann fra 1704 +/- 5 år, eller annen 'mulig' Andreas/Anders og som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Hej Olav. Jeg har ikke 'glemt' dit problem. Sagen er blot at der er absolut intet der 'ringer' når jeg ser dine fornavne og faddere. Men du har jo tydeligvis med en 'pæn borgerlig' Soelberg-slægt at gøre, ligesom den fra Drammen (og den i Kongsberg, Hans Jørgen, som vi heller ikke kan komme videre med).I København er der ingen Andreas Soelberg født i de gamle kirkesogne omkring 1704 (så ville jeg have fundet ham). Der en Christian Soelberg 'agent' (handelsagent?) der 1723 i Garnisonskirken bliver gift med Marie de Neff og får børnene Else Margrethe, Christian Jochum, Johan Pouly, Ingfred, Anne Birgitte, Sidsel Cathrine, Ulrik Frederik og Anna Elisabeth.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Engedahl

Var en tur på arkivet i går, og brukte litt tid på Soelbergfolket på Kongsberg. Fort og gæli fra kirkebøker, skifte og folketelling 1801 har jeg litt om Hans Jørgen Soelberg på Kongsbergs slekt. Dette er ikke resultat av systematisk gjennomgang av nevnte kilder, så her er det mer og finne.Erland (3 barn):1. Anders Erlandsen gift 28.01.1734 med Marthe Carine Sveder.A. Erland døpt 1737-B. Hans Jørgen Soelberg døpt 1739- n. 1801. Gift 18.04.1773 med Benedicta Christina Meyer født ca 1749 – n. 1801.C. Mouritz Sveder Soelberg døpt 1742- Gift 12.02.1770 med Johanna Rasmusdatter Bæck.D. Erland døpt 1743-E. Anna Christina Soelberg døpt 1749 – n. 1801. Gift 1 med N.N. Gift 2 med Hans Morgenstierne født ca 1754 – n. 1801.2. Henning Xstian ErlandsenA. Berthe Margrethe / Birte Maria Soelberg døpt 1754- n.1801. Gift 29.09.1775 med Nicolaj Johan Henrich: Eberlein født ca 1749 - n. 1801.3. Magdalena Erlandsdatter Soelberg. G.m. Andreas Xstiansen Asmand. G. 13.07.1770 m. Henric Christopher Sørensen født ca 1718 - død 1785.I tillegg kan jeg nevne følgende på Kongsberg som og kan ha noe med slekten å gjøre:Søren Munch Erlandsen Soelberg/Søren Andersen Soelberg født ca 1746 – n. 1801 gift med Nicoline Jensdatter Holte født ca 1750 - n. 1801.Christense Margrethe Soelberg født ca 1734 n. 1801.Blant faddere nevnes bl.a.Malene Erlandsdatter 1737Ole Erlandsen 1742Maria Erlandsdatter 1754.Christenze Andersd. Soolberg 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Hej Jan. Jeg antager at Erland - ham du har som 'stamfader' til Kongsberglinjen - ifølge din hypotese er identisk med ham vi har som mulig søn af Joen Amundsen Soelberg og Amalie Erlandsdatter fra Drammen.I så fald er Erland iflg. mine notater død 1705, og han var blevet gift 16. november 1696 i Christiania med Ruth Engelkesdatter - velsagtens moren til de børn du nævner.Bemærk at Erlands svigerdatter var født Sveder. Og se også indlæg 61-62 ovenfor. Jeg tror vi er på rette vej. Det ender med at vi kan skrive en hel artikel: '4 generationer af en borgerlig slægt Soelberg fra Drammen'!mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Tom. Tidsmessig kan det nok være som du skriver (120). Likeledes har vi noen navn som passer. Men vi er nok langt unna og kunne si at de er av samme slekt. Jeg tenkte på dette som et utgangspunkt for videre gransking for den som måtte ønske det.For en som ønsker og gjøre noe mer ut av slekten så er det mange etterkommere og finne blandt Jon Amundsens søsken. Søskenflokken var tross alt på 8. De kan være litt vriene og finne ut av, det nevnes tross alt to blad Ole og tre blad Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk til Jan for de nye opplysningene!Jeg er selvfølgelig enig i at vi ikke har klare bevis for at dette er samme slekt, men saken ser veldig bra ut! Jeg må samtidig tilstå at denne oppnøstingen har vært noe av det artigste jeg har vært med på i min 34-årige 'karriere' som slektsgransker. Dette har vært upløyd mark, og jeg føler at jeg har deltatt i ei viktig kartlegging av ei utrolig spennende slekt - ei bondeslekt som må ha hatt et usedvanlig stort pågangsmot og store nedarvede evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner dette skiftet på Kongsberg 22.06.1743:Arvelater Bærent Erichsen Brix paa Sandsverd Moen død; etterlot ingen livsarvinger - arving ektefelle Malene Erlandsdtr - lagverge svoger Anders Erlandsen stilling: Ausehr, enkens bror - arving søster Maren Erichsdtr Elverums Sogn gift - arving søster Anne Erichsdtr Elverums Sogn g.m. Halvor Pedersen - andre svoger Halvor Pedersen Elverums Sogn g.m. Anne Erichsdtr - arving bror Peder Erichsen Brix Elverum Sogn myndig - arving søster Elisabeth Erichsdtr Elverums Sogn ugift - arving halvsøster Elisabeth Erichsdtr enke etter Iohannes Røtter - andre svoger Iohannes Røtter død; vært g.m. Elisabeth Erichsdtr - arving halvsøster Hellene Erichsdtr Tronhiem ugift - arving halvsøsterdatter Maren Svendsdtr hos Iohannes Røtters Enke 16 år datter av Barbroe Erichsdtr; bodde hos morssøsteren - arving halvsøster Barbroe Erichsdtr død.Malene var kanskje en 'storforbruker' av ektemenn (3)?Stillingen til Anders Erlandsen er satt til 'Ausehr' - hva er nå det - i gruvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kikker også litt i FamilySearch (som de fleste vet må tas med en klype salt). Her finner jeg en Anders Erlandsen dpt 09.09.1708 på Vinnes i Eiker, død 26.02.1775. Han skal ha vært sønn av Erland Andersen på Vinnes (1678-1738) og Aase Rasmusdatter (1704-1738).Denne Anders Erlandsen er oppført som gift 24.01.1744 med Bodil Pedersdtr (som skal være en god del yngre).I skiftet etter Amund Solberg (d.e.) 10.05.1670, er ei datter oppført som Johanne på Vinnes Lenke Hvem var Johanne gift med - en Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kan vel ta med dette også:Skifte Kongsberg 01.07.1749: Arvelater Anders Eliesen Preus Kongsberg bergarbeider død 01.07.1749 ved Skydningen udj sit arbeide paa bærget; han og kona var gift udj en tiid af 5 Aar og nogle Maaneder - arving ektefelle Mallene Erlandsdtr - arving far Elias Andersen Preys ved Røraas Kaabber Værk også nevnt som Preus/Preytz - andre svigermor Berthe ? nå g.m. Thomas Mathiasen - andre stesvigerfar Thomas Mathiasen g.m. enken Berthe - andre bror Even Eliesen Preys bergmann trolig ugift; også nevnt som Preytz - andre Lars Eilertsen enkens svoger.Mor til denne Mallene Erlandsdatter (som var barnløs i ekteskapet) het altså Berthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.