Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 124.Anders Erlandsen døpt 1708 kjenner jeg godt til. Han tror jeg nok vi kan glemme her.Når det gjelder Johanne så var hun gift med en som het Tollef. (Hennes søstres menn var Rasmus, Peder og Ole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fint - han er glemt.Når det gjelder innlegg 119 og den der nevnte Magdalena Erlandsdatter Soelberg som var gift 1. gang med Andreas Xstiansen Asmand, så kan jeg vel ta med at en Christian Asmand er nevnt i et skifte på Kongsberg 5/4 1743 - nevnt som oberstiger og gift med Cathrine Maria Landtwerch (dette er IKKE et skifte etter Chr Asmand).I et skifte på Kb 6/5 1756 nevnes en Andreas Asman som sjaktstiger og geschworner Asmans bror (dette er IKKE et skifte etter Andr Asman).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fortsatt litt på siden -Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814: 'Christian Asman hittil geschworner ved Kongsberg sølvverk; obereinfahrer s.steds 24. aug 1761'Slektsforum (Kongsberg): 'Stamfar for Asmann på Kongsberg var Christian Asmann f ca 1658 i Sachsen (66 år i 1724)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Når det gjelder Soelbergslekta på Kongsberg så skal en ikke se bort i fra at en kikk i sølvverkets mantall kan hjelpe oss videre.Det kan hende jeg husker feil, men jeg mener jeg har vert borti et i fra tidlig 1700-tall som hadde bra med opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Anders Erlandsen på Kongsberg har også følgende barn til dåp samme sted.Christence Margrete 1734 Ellen Maria 1736 Elen Marie døpt 1747 Berthe 1753 Berent Andreas døpt 1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom Ruth Engelkesdtr skal ha vært mor til alle disse etterkommerne til denne Erland, så er det rart at ingen av dem er i nærheten av å være oppkalt etter verken henne eller far hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Arnstein det kan være at det 'skytes' i blinde her. Vi har per i dag ikke noe bevis for at disse Solbergfolka (Bragernes, Kongsberg og Christiania) har noe som helst med hverandre og gjøre.Per i dag er det stort sett bare noe navnelikhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - men jeg synes det er litt for MANGE navnelikheter etc til at dette bare kan være tilfeldig - jeg får bare ikke Ruth Engelkesdtr til å passe inn! Dessuten burde han (dersom han var 'vår' Erland) ha kalt opp ei datter etter 'det gode mennesket' Amalie (som alle andre kalte opp i generasjoner).Amalie kan fortsatt dukke opp (andre steder enn på Kongsberg). Men John/Johan mangler vel også - selv om Hans og Johan/Johannes ble brukt litt om hverandre - i hvertfall på et noe tidligere tidspunkt. Johan og Amalie burde ha vært navnene på de to første barna, og de kan ha sett dagens lys FØR flytting til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg forsøker meg med et eget Kongsberg-spørsmål LenkeFår jeg ikke svar her, skal jeg forsøke Kongsberg-sida til Slektsforum (DIS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Jeg har behov for å gå tilbake til innlegg nr. 70 i denne debatten der det nevnes en Anna Magdalene Montane Bloch som i 1727 ble gift med en Anders Jonsen Solberg. Arnstein Rønnings innspill om Anders Jonsen Solberg/Soelberg? gikk dessverre temmelig upåaktet hen. Jeg finner at disse to ble gift i Kvinesdal den 28. desember 1727. I NST nr 20, side 324, står at hun var datter av Jens Didriksen Bloch - skifte 17.09.1705. I skiftebrevet opplyses at datteren da bodde i København.Kan det være at hun ble gift med 'min' Andreas Soelberg, og at han senere giftet seg med Karen Wessel Brown i Trondheim i oktober 1738? Er det noen som vet noe mer om denne Anne Jensdatter Bloch? Døde hun før 1738, slik at Andreas Soelbergs giftermål med Karen Wessel Brown var hans nr. 2? Var det bergverksdrift i Kvinesdal på denne tiden?Det viser seg at Bloch-familien har linker både til Bredal, Wisløff og Collin, som jo er navn som går igjen i fadderlistene nevnt i tidligere innlegg.Er det noen som har muligheten for å se på dåpslister fra Drammen/Bragernes for tidsrommet 1700-1710 med tanke på denne Anders/Andreas Jonsen Soelberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Hej Olav.Drammens kirkebog er indekseret af mormonerne. Gå ind på [url="http://hammerum-herred.dk>http://hammerum-herred.dk og vælg 'Batch-Numre' i menuen til venstre. Vælg land (Norge), amt (=fylke, Buskerud) og sogn (Drammen). Hvis du finder noget interessant, kan man så gå til den originale kilde. Jeg kan ikke finde noget interessant.Den Anders Jonsen Solberg, som Arnstein nævner i indlæg 70, er tidsmæsigt lidt vanskelig at få indpasset i vores skema. Hvis Joen Amundsen Soelberg og Amalie Erlandsdatter havde en søn Joen, kunne han være deres barnebarn.M.h.t. din Andreas Soelberg i Trondhjem, her hvad englænderne kalder et long shot: Min Hans Jørgen Soelbergs barnebarn Edele Cathrine Soelberg (1754-1832) var gift med den historiske forfatter Casper Peter Rothe, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg har lige noget litteratur, vi skal have undersøgt ved lejlighed:Knap-navnet kommer ind to steder i Soelberg: 1) byfogeden i Nysted g.m. Maren, søster til Ammund og Hans Jørgen Soelberg, samt 2) Ludvig Chr. Knap g.m. Ernestine Lemvigh, datterdatter til Hans Jørgen Soelberg.Jeg HAR LÆST:a) Kragballe, L.: Stamtavle over slægten Lemvigh med de deri indgiftede slægter (Schumacher, Fog, Knap, Prætorius, Westengaard, Tybring, Hoppe, Blad, Borchrevink, Hammer, Kragballe, Balsløw m. fl). DK 1875.Her er der ikke noget, vi ikke ved i forvejen. Men der er også:b) Knap, H. T.: Familien Knap i Norge; genealogiske og biografiske oplysninger. Kria. 1911. 80pp. Personreg.På http://home.online.no/~cfscheel/SL-BL.HTM er der anført en hel del litteratur om forskellige slægter Bloch. Hvis der er nogen der har været igennem noget af den litteratur, kan de måske annoncere det her, så vi ikke laver dobbeltarbejde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Er der nogen der har læst denne?Holm, Danckert Krohn: Familien Solberg fra Drammen. Stamtre. Oslo 1952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har ikke, men jeg mistenker at dette kanskje dreier seg om den andre Solberg-familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Til innlegg nr. 137 spesielt: Som Tom sier, hans opplysninger om Edel Cathrine Soelberg (1754-1832) og ektefellen Caspar Rothe som skrev en tidlig Tordenskiold-biografi, er nok et langt skudd i forhold til å bevise noe, men det er påfallende mange sammenfall når det gjelder familien Soelberg fra Eiker/Bragernes som her blir dissekert, og enkelte detaljer i forhold til 'min' Andreas i Trondheim. Jeg kan nevne at den nevnte Edel Cathrine Soelberg g. Rothe faktisk kan være oppkalt etter en Edel Catharina Wessel Brown (1717-1760), datter av Karen Wessel og Knud Brun. Edel Catharina Wessel Brown var igjen søster av Karen Helene Wessel Brown gm. 'min' Andreas Soelberg.Jeg er enig i at en av flere hypoteser vil være at Jon Amundsen Soelberg også hadde en sønn Jon som igjen kan være far til Anders/Andreas som giftet seg i Kvinesdal i 1727, og muligens i Trondheim vel 10 år senere.Men foreløpig står vi vel igjen med kun antakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Til indlæg 141. Navnet Edel Cathrine kommer i København-linjen fra Edel Cathrine Sørensdatter g.m. Hans Jørgen Soelberg. Når jeg nævner Casper Rothe, er det fordi man muligvis kan finde mere i de undersøgelser, der kritiserer hans Tordenskjold-biografi og hans anvendelse af 'informanter'. Måske kan man spørge på museet i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan se ut som om Rothe hadde litt ekstra 'inside information'. Jeg har boka 'Tordenskiold Peter Wessel og hans tid' av Per Eilstrup (norsk oversettelse). Der står bl.a.: 'Beretningene om Peter Wessel som skreddergutt og barberlærling støtter seg bare til hans første danske biograf, Casper Peter Rothe (1724-1784)'. Rothe forteller også om bjørnen som Tordenskjold hadde med seg ombord i noen år, og som svenskene til slutt fikk tak i og kokte suppe på - og mange andre spesielle hendelser. Han kan også beskrive Tordenskjold i detalj: 'Haar-rig, brunladen, havde sterke sorte Haar og Øyenbryn; blaae og lidet dybtliggende Øyne, med hvilke han maatte plirre sterkt, naar han ville se noget grant... Han havde ellers sterke og velskabte Liniamenter, en stor krum Næse, sterke Læber og kløvet Hage. Ved Munden bar han et Arr efter Hug, som han havde faaet i hans Lieutenants dage, da han var i Striid med en anden Lieutenant, som bar Jalousi til ham...'. Videre beskrev Rothe Tordenskjolds forhold til damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Brøndsted

Jeg vil lige meddele at jeg har været på Kbh.s stadsarkiv: Amund Soelberg har ikke taget borgerskab i Kbh., selvom han optræder som 'tømmerhandler' kort før han tager tilbage til Norge. Men også f.eks. Abraham Falch (Hans Jørgen Soelbergs svigersøn) benævnes tømmerhandler henved et års tid før han opnår borgerskab.Der er til gengæld en Even Jonsen Soelberg, der tager borgerskab som skipper 22/5 1720 - også han fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

En liten sommersvipptur innom web-debatten!Jeg var i Risør en liten tur i forrige uke. Da dumpet jeg helt tilfeldig over 'Den Gule Gården', se bildet. På veggen stod skrevet bl.a.:'Vakkert barokk midtgangshus med mange originale, sjeldne detaljer både ute og inne - opprinnelig med helvalmet tak. 1745-50 bygges huset som sommerbolig av Giert Isaachsen Falch (1717-1789), 'Øster Riisøers' mest velhavende, forretningsmann og trelasthandler. Han var etterkommer til Isach Falch som siden 1653 eide hele ytre Risørhalvøya (Randvik, havna, Buvika, Krana). I 1789 kjøpte Niels Simonsen 'Pladsen Buevigen' for 600 rdl av jomfru Margrethe Falch som hadde arvet eiendommen...osv'

bilete1047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Det ligger en sak på nettet som ser ut til å omhandle Joen Soelberg; Sak nr 71 i tingboka for Bragernes 25. juni 1685. Andreis Zinchler fører sak mot Joen. På Joen Solbergs vegne møtte hans 'quinde'. Saken gjelder 'dags fischerie i Mellen ved Hellefos' (som Solberg har benyttet). Joen viser til odel osv, men ser ut til å tape saken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tingbok for Bragernes 14. okt 1680. En del av borgerskapet er innstevnet for ikke å ha møtt 9. okt for å høre på at Kongens brev ble opplest.'Joen Soelberg, siger at var iche hiem/m/e dend daug, mens i Soelbergelfuen at flaade bord,'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tingbok Bragernes 1683 (sak 2, nr 3). Joen Soelberg er opplyst å være en av to formyndere for barna til avdøde Jens Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 125 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3) Maren s/alige/ Dauid Sinchlers, ved afften varsel ladet jndstefne Joen Soelberg, for 2de aars grundleye, af en saug vdj Solbergelfuen, nemblig 79: och 80: a: 6 dr: er = 12 rdr: som hand iche i mindelighed vil betalle, huorfore hun lader esche dom osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.