Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 139 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3) Jens Nielssen som tilforn tient Halfuor Jollesen, loed ved vnderfogden Michel Nielssen, tinglyesse jt schiødebref af Anders Søfrenssen vagtmester her paa stedit, til han/nem/ vdsted paa jt huss och tompt som for/schreff/ne vagtmester sig af Joen Soelberg tilforhandlet, och tilforn verit Erich saugmesters, beliggende paa Bragerøen, imellum Lauridts Jbsens och Anders Michelssens husser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 75 i tingboka BRAGERNES 1684 (nr. 4) Jørgen Müller hafde med en rigens stefning, som af Jacob Poulsen som fuldmegtig blef i rette lagt, Dat/erit/ nestleden - 23 Maij. Jndstefnt Joen Soelberg och Anne Anders daater Engelstad, at proufue ved æd, huad de seet och hørt haf/ue/r, om dend ofuerlast som Michel Jenssen Vlleland, schal hafue tilføyed for/schreff/ne Jørgen Müller nestleden - 21 Aprilis i Møllers egit hus ved Schodtselfuen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 76 i tingboka BRAGERNES 1684 (nr. 4) (Contrastevning - se foregående sak) Michel Jenssen Vlleland af Eeger, hafde med en rigens stefning af nestleden 6 Julij ladet jndstefne Christen Stilles/en/ Peder Eliessen, Jørgen Andersen, Joen Soelberg, Aucke Auckesen och Pieter Biørn, borger och indvohner her i Bragenes, at proufue om huis ord de af Michel Vlleland hørt haf/ue/r, Jørgen Müller vedkom/m/ende, passerit ved Schodtselfuen i dito Møllers saugstue, nestleden - 21 Aprilis osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 112 i tingboka BRAGERNES 1684 (nr. 4) Holger Andersen loed thinglyesse Lauridts Jenssens her paa Bragernes boende, hans til hannem vdstedde obligation och pantforschrifning, lydende paa - 24 rdr: 2 £mark£ 16 s: som hand bepligted sig at betalle, naar hannem ingen lenger dilation maa gifues, och det med sin tilbørlig rente, schadesløes, Och imidlertid stillet til vnderpant och forsichring sin iboende gaard som hand sig af Joen Soelberg tilkiøbt hafuer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 67 i tingboka BRAGERNES 1685 (nr. 5) Andreis Sinckler fra Eeger, hafde med afftenvarsel ladet indstefne Joen Soelberg her paa stedit, for et fischerie udj Mellen paa nogle aars tiid hand sig schal hafue tiltaged, uden nogen forlof, eller tilladelse enten af Sembs proprietarie eller des forpagtere at bruge...osvDenne har sammenheng med den i innlegg 146, og denne her bør leses i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sak nr. 20 i tingboka BRAGERNES 1695 (nr. 8) ....Sammeledis hafuer borgerschabit som da til stede var jmellem sig self vdj raadmandens Eggert Stochflettz ofuer vehrelse vdvelget imellem sig self til at legge byeschatten for jndevehrende aar. Nemblig : 5 Tollef Joenssen - 2 Joen Soelberg 3 Hans Hansen Archtander - 4 Hans Eggertzen 6 Anders schredder - 1 Peder Tønder 7 Hans Bunde - 3 Suend Bendtzen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tom Brøndsted

Nu er kirkebøgerne for Nysted sogn, Maribo amt, kommet på nettet. De er delvis meget vanskelige at læse. Det jeg hurtigt har kunnet finde om søsteren Til Hans Jørgen og Ammund Soelberg, Maren Soelberg, er:1647-1722 opslag 29 Maren Soelbergs/Erik Jørgensen Knaps vielse 16941647-1722 opslag 130 Johan Eriksen Knaps dåb 16981647-1722 opslag 133 Jørgen Eriksdatter Knaps dåb 16991721-1779 opslag 153+105 Jørgen Eriksdatter Knaps vielse 1723 1721-1779 opslag 139+161 Jørgen Eriksen Knaps vielse 17491721-1779 opslag 215 Jørgen Eriksen Knaps datter Andrea Charlotte 17581721-1779 opslag 101 Jørgen Eriksen Knap død 17601721-1779 opslag 208 en Christen Knaps(?) søn Hans Jørgen?!!Der er ikke noget nyt under solen, som jeg foreløbig ser det. Men det er som sagt vanskeligt at læse.mange hilsner Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Brøndsted

Jeg vil lige nævne at Skifteregister for Kongsberg 1705-1801 har været tilgængelig på Digitalarkivet i nogle få dage. Hans Jørgen Soelberg i Kongsberg nævnes to gange. Jeg ved ikke om dette kan føre at vi mere sikkert kan tilknytte ham søskendeflokken Amund, Maren og Hans Jørgen (gennem den usikre bror Erland) - jvf. http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_3.phpmvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jo Gunn, det er det ene af de to skifter jeg tænker på. Det andet er dette: LenkeAf det sidste fremgår det at han var 'frænde' med Christine gift Hagerup. Så vidt jeg kan se af FamilySearch, var denne Christine datter af en Eskild Falck (men om der er nogen forbindelse til Falck-familierne omtalt ovenfor, ved jeg ikke).mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg klarer ikke å finne ut hvem Christine Eskildsen Falck var datter av. Eiler Christopher Hagerup 1724-1770 ser ut til å ha vært sønn av Søren Hansen Hagerup og Benedicte Christine Tønder.I 1801 er det ellers - på Kongsberg - en bergarbeider Eske Hansen Falch, 38 år, g.m. Magdalena Margreta Eberlein, 39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

..og her er begravelsen (Strømsø) til toller Amon Soelberg 1. mai 1727 (han druknet ved tollboden). Begravelse 'om aftenen Eege=liigkiste' (kiste i eik) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke fulgt med i de parallelle debatter selv om jeg såvidt har vært innom og har således vanskelig for å holde tungen rett i munnen her. En del av dette materialet har jeg registrert, kanskje også noe dere ikke har, min interesse (som jeg sikkert har nevnt til det kjedsommelige, er knyttet til Christiania og derigjennom også til Bragernes og Strømsøe.Det menes vel Madz Outzen/Outgen i (168) og ikke Niels ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

indlæg 169: Jo, jeg mente Madz (ikke Niels) Outzen. Han skulle så iflg. HT Gram ('Slektene Muus-Falch-Falck-Falk-Falch (Falck)-Muus - Muus-Falck(Falck) ca. 1550-1987', 1987) være sognepræst i Strømsø.Jeg forstår godt at du har svært ved at holde tungen lige i munden med alle de indlæg, men 'facitlisten' som jeg tror vi alle er enige om findes på [url="http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php>http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php (Falch) samt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her var det flere slekter å se nærmere på. Men materialet var såpass omfattende at det vil ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tom 171: Presten ville vel ikke ha skrevet Amalie Knap, men kanskje heller 'Knaps Amalie Solberg' e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (171), hvor ønsker man tilbakemeldinger om (små)feil og utfyllende opplysninger. Eksempelvis om Falch-slekten at Anna Marie Falchs ektefelle Johan Christopher Simers døde 1772, begravet Bragernes 20.06.1772 (Bragernes Mini I 5 p.476) og at denne Simers hadde vært gift tidligere (med Inger Thue på Strømsøe 30.10.1748 (Strømsøe Mini I 7 f.47a, hun født i Christiania 1711, døpt i Vor Frelsers Kirke 21.07.11 (Oslo Domkirke Mini 2 1705-1730 f.151b), død 1763 på Bragernes, begravet 12.03.1763 (Bragernes Mini I 5 1759-1781 p.452).Og er denne detaljgraden interessant? (Jeg har bare såvidt kikket på hjemmesiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

indlæg 171+173. Rettelse: Amalie Soelberg var datter af tolderen Amund Soelberg, der senere (1739) bliver gift med præsten i Ål Niels Quam. Jeg fik hende blandet sammen med Amunds og HJs søster Maren. Men under alle omstændigheder er det et yderligere bevis for at Soelberg og Falch-familierne har kendt hinanden allerede fra Drammen/StrømsøI de tidligste kirkebøger for Strømsø støder jeg tit på navnet Brønstorph. HJ Soelberg i Kbh. havde en svoger Søren Rasmussen Brøndsdorph (købmand, d. 1734, g. ca. 1710 m. hans kones søster Elisabeth Malene Sørensdatter). Måske endnu en forbindelse til Strømsø.Indlæg 174. Mine udskrifter er teknisk sådan at detaljer om 'indgiftede' personer (andre ægteskaber, præcise datoer) ikke medtages, men det betyder ikke at de ikke kan vise sig at være interessante.Der er i øvrigt en lang 'nekrolog' i kirkebogen om Abraham Falchs bror Søren ved hans dødsfald Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.