Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det blir da selvsagt vanskelig å forholde seg til hjemmesidene når jeg ikke vet hva som er utelatt med hensikt og når småfeil (i dette tilfelle kun 1 år feil årstall) faller inn under 'presise datoer'?.Sidene var uansett interessante, så takk for oppsummeringen der - den ble mer oversiktlig. (Så kan jeg utføre den kontroll jeg måtte ønske selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Geir (indlæg 176). Dødsårstallet var forkert og er blevet rettet (tak for korrektionen!). Den præcise begravelsesdato er også i min database, men kommer desværre ikke med, da JC Simers er 'indgiftet'. Dette er noget rent computer-mæssigt, som jeg måske vil se på ved lejlighed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..jeg fikk forresten i fjor et bilde fra en som hadde vært i Gjerdrum kirke og fotografert kista til assessor Anders Simonsøn. Det er gedigne greier, og det er mulig å kikke inn i kista og se Anders ligge der med foldete hender - balsamert (går jeg ut fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Arnstein, jeg skal se hva jeg har (ikke på denne PC'en), men jeg kjenner i det minste til nevnte personers eksistens (dette var vel hennes andre ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Brøndsted

Inger Cathrine Lachmans første mand var jo Søren Rasmussen. Han må have haft tilnavnet Brønstorph, siden ældste søn på din lenke hedder Hendrich Brønstorph.Min Hans Jørgen Soelbergs svigerinde (kones søster) Elisabeth Sørensdatter var gift med Søren Rasmussen Brønsdorph. Kan det være en og samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel første mann vi finner her som'Brønstorph, Jens Rasmussen, slotsfoged paa Akershus og foged i Aker og Follo fogderi; tolder ved Drammens toldsted 16 juni 1700' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fra kirkeboka: 1756 d[en] 22. Jan jordet i Laur: krk Inger Cathrine Sl. Tolder Soelbergs 72 1/2 aarDessuten: 'Abigael Margaretha Soelberg = Maren Chatrine Thillingners Bæstemoder/Mormoder' (- da moren, Maren Johansdr Soelberg, var gift med Hans Thilligner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det blir spennende, selv om det kanskje ikke dukker opp så mye mer personopplysninger.Denne Abigael Margaretha Soelberg (innlegg 185) het jo da Coch før hun ble gift med Johan Soelberg, mens søster til Johan ble gift med far til Abigael, prosten Niels Coch (både Soelberg og Coch gift 2 ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Du har ret Arnstein (184), jeg havde noteret første mand forkert som Søren Rasmussen. Til gengæld tror jeg, at Jens Rasmussen Brønstorph og Søren Rasmussen Brønsdorph meget vel kan have været brødre. Sidstnævnte blev gravlagt i St. Nicolaj i 1734 på gravstedet han havde købt sammen med Hans Jørgen Soelberg og endnu en svoger Joachim Cracowitz. Der er altså sandsynligvis flere forbindelser bekendtskabsmæssige eller familiemæssige mellem Drammen og personkredsen omkring Hans Jørgen Soelberg.Jeg vil også lige nævne, at Erik Jørgensen Knap gm Hans Jørgen og Johans søster Maren, da han i 1719 blev entlediget som byfoged i Nysted, flyttede (tilbage?) til Strømsø, se f.eks. LenkeMåske er Knap en fordanskning i Knoff. Så kan byfogeden være i familie med Strømsøs 'byfader' Daniel Knoff, som også har relationer til Hans Jørgen Soelbergs svigersøns familie, Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Maren Catrine Thillinger gift 27/3 1788 Tangen, Drammen med Kiøbmand Peter Collin fra Tønsberg. De døper Elisabeth 23/3 1789 Vor Frue, Tønsberg.Er Peter Collin sønn av Peder Krog Christiansen i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette ble jo bare tull!Er Peter Collin i Tønsberg/Drammen den samme som Peder Krog Christiansen Collin f 1762 i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som klarer å finne Peter Collin, Maren Cathrine Thilligner Collin og datteren Elisabet i folketellingen 1801?Ellers ser jegVor Frue i Tønsberg 19. jan 1764 jordet Thilligners Søn Johan Soelberg Æt: 3 uger.Frue kirke Tønsberg 13. april 1765 jordet Hans Thilligners Hustrue Maren Solberg Æt. 20 aar 1 mnd. Hun ble mao gift i en alder av 16 år med en enkemann på nærmere 50(?) - og Thilligner giftet seg på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jeg kan ikke lige hjælpe dig med ft 1801. Men jeg har tre børn døbt i Frue Kirke, Tønsberg: Johan 23 dec. 1762 Johan Soelberg 31. dec. 1763 (begge må være døde før skiftet efter faren). Maren Cathrine 14. feb 1765Samme år dør også moren (13. april, Vor Frue).Elisabeth Collin, den eneste overlevende, bliver vistnok gift med løjtnant Niels Schavenius 30. juni i Vor Frue. Hun træffes som enke i 1865-folketællingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Skifteprotokoll nr. 2 for Tønsberg, fol. 287a: Brev dat. København 8/3-1727 fra Hans Jørgen Solberg til broren, toller Amund Solberg. Noe å kikke nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det, Tom.Det er noe galt med denne sida, da nye innlegg ikke kommer opp som vanlig.Vet du årstallet når Elisabeth gifter seg med Schavenius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Arnstein (195), årstallet 1811, altså 30 juni 1811 i Tønberg Vor Frue. Et eller andet gik galt, jeg ved ikke hvad.Jens Petter (194), helt sikkert interessant! Er det noget jeg kan se på fra nettet?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Nei, du kan ikke se selve skiftene på nettet. Arvelaterne, arvingene og eventuelt andre familiemedlemmer er registrert og lagt ut, men skiftene er ikke skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nordre Rakkås /Sem og Slagen - en bygdebok. Kulturhistorie, bind 2 - andre del)'I 1806 solgte han halvparten av bruket til Johannes Ingebretsen Roberg for 400 rdl. Denne solgte parten 1809 til kjøpmann Petter Collin for 390 rdl. (se bruk 1 B). Ole Toresen solgte sin gjenhavende part 1810 til Collin for 790 rdl. Derved blev Collin eier av hele gården.... Petter Collin, 1801-1821. Han var kjøpmann i Tønsberg. I 1809 og 1810 kjøpte han bruk 1 A (se der) og blev derved eier av hele gården. Han døde på N. Rakkås 1821, 58 år gammel; g. m. Maren Chatharina Thilligner. Ett barn: Elisabeth, f. 1788, d. 1871 i Tønsberg; ektet 1811 løitnant Nils Schavenius; blev senere skilt. Deres sønn, Petter Collin Schavenius, f. 1815, var kjøpmann. i Tønsberg, men bodde på N. Rakkås, hvor han døde 1853. Han ektet 1842 Marie Mauritzia Reinhardt, f. i Ramnes 1818, d. i Kristiania 1903. Hun var datter av sogneprest i Sem Momme Reinhardt og hustru Marie Magdalene. Seks barn: 1. Carl Ludvig, f. 1844, d. 1871. 2. Momme Reinhardt, f. 1846. 3. Petra Marie, f. 1847; de øvrige døde små. Petter Collins datter fru Elisabeth Schavenius solgte gården 1853 for 2500 spd.' LenkeJeg lurer fortsatt på hvem som var foreldre til Petter Collin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.