Gå til innhold
Arkivverket

[#38106] Hans Jørgen Soelberg (1681-1753)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Petter Collin døde i 1821 - 58 år gammel. Han skulle dermed være født ca 1763. Peder Krog Christiansen Collin var døpt 29/12 1762 i Trondheim, og det kan derfor godt være mulig at dette er samme person. Etterkommerne deler i tilfelle aner med både kona mi (Soelberg/Coch) og meg (Krog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her fra vigerust.net:'Tønsberg 1787 Peter Collin, kjøpmann, løytnant i borgerkompaniet. Født i Sverige. Innvandret: ca 1787 (har vært her 6 a 7 aar 1793). Gift og har en datter (1793). Handler med trelast, korn og andre grove varer. Ble valgt til løytnant for 3 år siden (1793).' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For å avslutte Collin: Pehr Collins f 9.5.1763, dpt 12.5. i Kristinehamn, Sverige. Foreldre: Pehr Collins og Mertha Elisabeth Grøndahl (FS-VRI)IGI (mer usikkert) opplyser at faren var født 30.12.1714 i Kristinehamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jens Petter (198): Jeg har forgæves søgt efter omtalte skifte, hvor der skulle være omtalt et brev fra Hans Jørgen S. til sin bror. Du refererer til databasen Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1696-1801 (1782) på Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei Tom!Beklager hvis jeg har villedet deg, men 'Solberg-folkene' var ikke i familie med den det var skifte etter. De er således ikke nevnt i skifteregisteret. Etter det jeg kan huske gjaldt det en gjeldssak i forbindelse med booppgjøret, men dette bør sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Egil Theie

HeiJeg er usikker på om det er endelig konkludert med at Hans Jørgen Solberg i Kjøbenhavn er bror av toller Amund Solberg i Bragernes. Har likevel en kilde, Søndre Jarlsberg pantebok 1718-1738 her: LenkeDer nevnes toller i Drammen Amund Solberg og hans bror i Kjøbenhavn Hans Jørgen Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tusind tak Eigil (208), jeg selv mente vi havde stykket nok indicier sammen til et 'bevis', men pantebogen er da det ultimative bevis. Så tusind tak, Ovenfor har det været lidt diskussion om Brøndsdorf/-torp/-trup (175), (182), (183) mm. Jeg kan nu bekræfte at Amund Solbergs kones første mand Jens Rasmussen Brøndsdorf var bror til Hans Jørgens Soelbergs svoger (kones søsters mand) Søren Rasmussen Brøndsdorf. De havde også to andre brødre Rasmus og Matthias. De findes i Nygårds Sedler der er under indtastning:[url="http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=15&nr=56573&sort=i&vis=2>Lenke Rasmus Rasmussen Br. Lenke Jens Rasmussen Br. Lenke Lenke Lenke Søren Rasmussen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.