Gå til innhold
Arkivverket

[#38108] Anders Hansson Torseth og Anders Hansson Håland.

Gjest Arne Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haaland

Iflg. Gards og ættesoge for Fjaler, bind II, Dale sokn, på gården Steien, side 276 er er Anders Hansson Torseth ( Botnen ) f. 1825 gift med Berte Nilsdtr. Liland. Anders Hansson Håland er f. 1835 iflg. ættesoga, side 421. I en familieoversikt er min oldefar Hans Andersen Håland født 23. nov. 1855 på gården Håland, Dale i Søndfjord av foreldre Anders Hansen og hustru Bertha født på Liland i Fana. Er det mulig at disse to Anders Hansson er samme person ? Eller er det en feil i ættesoga ? Har noen et forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

du finn familien i folketellinga for 1865, og der er også hans nemnd. dersom ein søkjer i databasen døypte i sogn og fjordane (prgj=1429, anders, byrjar på hans, byrjar på nils) fann eg 7 born, dei fyrste fødde på håland. det ser ut til at familien har vore tenestefolk/innerstar på håland før dei kom til steien. om det er rett at anders kom frå torset vert verre å bevise ein rein fredagskveld/tidleg laurdags morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

... dersom ein legg til grunn at alderen til Anders er sånn nokonlunde rett i folketeljinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Torbjørn. Søker jeg på personer født i Fana / Fanø i 1865 tellingen, finner jeg Bertha / Brita, med familie på en gård som heter Svarthølen. Finner to med navn hvor fødslesår er ca. 1835. En ugift tjenestekarl på Strand søndre og en gårdbruker på Flekke. Ingen av disse to har sønn kalt Hans. Muligheten er vel derfor som du sier at de har flyttet fra Håland. Vet ikke helt hvordan jeg kan finne ut av det. Vet du hvor gården Svarthølen ligger ? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er riktig Hans og hans mor er Marte Jörgensdtr Boga, så har jeg en del mer om henne da hennes foreldre var mine 8. tipper. Skulle du finne ut at det er riktig, kan du ta kontakt så skal jeg sende det jeg har om henne. Det var forresten hennes andre ekteskap.mvh Kjellaugkellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Når det gjeld Hans Davidson Østenstad og Orlaug Andersdtr. Haugen, så er dei nemnde på s. 218. Svartehølen er nemnd på s. 230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Torbjørn: Til ditt innlegg nr. 2, så klarte jeg ikke å følge lenken din helt fram til Nils. T.o.m. ' byrjar på Hans' får jeg fram 5 barn. Ser i bygdeboka at der kommer to til etter tellingen i 1865. Er interressert i å vite hvem av barna som var født på Håland. Ville du vært snill å vise lenken ? Andre barnet, Hans, er sannsynlig da min oldefar og er det mulig å få bekreftet hans fødselsdag til 23 november 1855 ? Kjellaug: Bertha er samme familie fra Havsgaard og Gjerdevik som i ditt tema nr. 27735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Alle linkene er åpnet, men ser ikke helt navnet Nils ifbm. Anders Hansson. Kun Bertha Nilsdtr. Det oppstår noe rart når jeg åpner den siste lenken til Hans. Første gg. fikk jeg opp Hans. Etterpå mange andre ukjente. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.