Gå til innhold
Arkivverket

[#38112] Lagrettemenn - utelukking av slektskap?

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Kan man utelukke slektskap basert på hvem som ble oppnevnt til lagrettemenn for et gitt år? Eller kunne man finne brødre, far og sønn, svogere etc som lagrettemenn ved et gitt ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det viktigste var nok at den enkelte lagrettemann var uhildet i forhold til den enkelte sak. Dersom han var beslektet/besvogret med noen i en sak, ble han byttet ut med en annen. Av og til kan man få greie på slektskap nettopp på grunn av at en part i en sak har protestert på at en gitt lagrettemann satt i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg tolker deg dithen at man ikke kategorisk kan utelukke slektskap mellom personer basert på at de fungerte som lagrettemenn ved et gitt ting. Men vet man noe om hvor utbredt det var å oppnevne slektninger som lagrettemenn ved samme ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Veit ikkje heilt om eg forstår spørsmålet ditt riktig, men det var ingenting i vegen for at slektninger var lagrettemenn, men de ble nok byttet ut hvis det var saker som de var uhildet.Her ett eksempel fra Sartor skipreide i 1652. Dend 8. Aprilis Holtes Almindelig Vaartingh udj Sartor Skibred som stoed paa Skouffue, Nerverrende Kongl/ig Ma/jestets Fogit Velfornem/m/e Peder Hansønn, Hans Fuldmegtig, Velagt Lauritz Valter, Hans Clausøn Sorensch/riffue/r vdj Norhor Lehnn, och efttersch/reffne LaugRettit, Oele Bielkerøen Lensmand, Halvor Bildøen[,] Grimb Østued, Anders Backe, Laurs Berge, Oele Hambre, Mogens Eye, Oele Kobbeltued, Niels Lagøenn, Oele Waage, Peder NordEkerhoug (Nore Ekrhovde), Kolbenn Sør Ekerhoug, Oele Kallestad, Hans Algrønn (Algerøy)[,] Jacob Tysøenn, Willum Vorland (Forland), Mogens ibid/em (Forland)[,] Lauritz Skouffue (Skoge i Sund, Sotra sk.r.)[,] Jens ibid/em (Skoge i Sund, Sotra sk.r.) och Rasmus Landro. Kongl/ig Ma/jestets Obne Skattebreff bleff for Meeninge Almue forkyndett.Det kan her nevnes at Lauritz og Jens Skoge er brødre. Trulig er Ole Waage bror til Laurits og Jens Skoge. Ole Kobbeltvedt er svigersønn til Lars Skoge. Lensmann Ole Bjelkerøy sin sønn er trulig gift med Jens Skoge sin datter. Ole Hamre sin datter var gift med sønnen til Jens Skoge.Mitt inntrykk fra Sartor skipreide er at de som var lagrettemenn var de som kunne kalles rike bønder på Sotra og disse familiene vart også gift med kvarandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk til dere begge. Da har jeg fått svar på spørsmålet mitt. Det var altså ingenting i veien for at slektninger kunne sitte sammen som lagrettemenn. Og heller ikke uvanlig. Jeg lurte på dette i forbindelse med en konkret relasjon jeg holder på å utrede. Jeg vet at Lars Andersen Berge (Gulen/Lindås) og Elling Andersen Berge var brødre. Dette står i klartekst i tingboken ifm at Lasse Andersen i 1751 skjøtet en part av Berge til sin broder Elling Andersen. Ole Andersen Vestervik er nevnt sammen med Elling Andersen Berge ifm. at de i 1763 skjøtet en part av Berge til Herr Thomas Sommer. Jeg lurer da på om de kan være brødre. Så ser jeg at Lasse Andersen Berge og Ole (Andersen) Vestervik ble oppnevnt som lagrettemenn for 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Må legge til at det ble forrettet et skiftebrev etter Lasse Andersen 27. Mai 1762, altså året før Ole Vestervik og Elling Andersen Berge overdrar skjøte til Herr Thomas Sommer.Her vil jeg da anta at de har arvet Lasse Andersen, og at det er derfor de opptrer sammen ved dette salget av part i Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.