Gå til innhold
Arkivverket

[#38114] Vielse Jens Tangen Outzen og Oline Larsdatter i Bud ca 1838

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

• 2 år senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Hei!Eg såg desse spørsmåla først i dag. Det har no gått så lang tid at du har kanskje funne svara?I alle fall har eg dette: Jens og Oline gifta seg først 09.11.1841. Dei gifta seg i Vestnes sokn, Veøy prestegjeld.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16046&idx_id=16046&uid=ny&idx_side=-134>LenkeDu finn dei som par nr. 9 s. 411. Det står at Oline var frå Aukra, men ikkje kvar Jens kom frå.I 1865-teljinga bur dei på Inderhaug i Bud. Der er det opplyst at Jens var frå Hammerfest. I teljinga har dei ein son, Christian 22 år, og ei dotter Laura 14 år. Begge borna er fødde i Aukra.LenkeChristian var fødd 8. mars 1844 og døypt i Aukra kyrkje 29. juni 1844.LenkeLaura var fødd 23. november 1851 og døypt 16 mai 1852 i Aukra kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Hei!Eg såg desse spørsmåla først i dag. Det har no gått så lang tid at du har kanskje funne svara?I alle fall har eg dette: Jens og Oline gifta seg først 09.11.1841. Dei gifta seg i Vestnes sokn, Veøy prestegjeld.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16046&idx_id=16046&uid=ny&idx_side=-134>LenkeDu finn dei som par nr. 9 s. 411. Det står at Oline var frå Aukra, men ikkje kvar Jens kom frå.I 1865-teljinga bur dei på Inderhaug i Bud. Der er det opplyst at Jens var frå Hammerfest. I teljinga har dei ein son, Christian 22 år, og ei dotter Laura 14 år. Begge borna er fødde i Aukra.LenkeChristian var fødd 8. mars 1844 og døypt i Aukra kyrkje 29. juni 1844.LenkeLaura var fødd 23. november 1851 og døypt 16 mai 1852 i Aukra kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Andreas Outzen og Elen Jensdatter Tangen, bosatt i Hammerfest, må være foreldre til Jens. Etter hva jeg forstår av debatten på nett, er det ennå ikke slått fast hvor foreldrene kom fra.I 1805 får de ei datter de kaller Tarjer. Det er et uvanlig navn.Øverst på side 1: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-55>LenkeHvis en søker på navnet Tarjer 1801 - tellingen finnes navnet kun brukt i Telemark, Aust - Agder og Vest - Agder. Det er stor sannsynlighet for at barnet er oppkalt, og da er vel sannsynligheten stor for at en av foreldrene kommer fra ett av disse fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Andreas Outzen og Elen Jensdatter Tangen, bosatt i Hammerfest, må være foreldre til Jens. Etter hva jeg forstår av debatten på nett, er det ennå ikke slått fast hvor foreldrene kom fra.I 1805 får de ei datter de kaller Tarjer. Det er et uvanlig navn.Øverst på side 1: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-55>LenkeHvis en søker på navnet Tarjer 1801 - tellingen finnes navnet kun brukt i Telemark, Aust - Agder og Vest - Agder. Det er stor sannsynlighet for at barnet er oppkalt, og da er vel sannsynligheten stor for at en av foreldrene kommer fra ett av disse fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette er bare en hypotese, men barna til Tarjer Eriksdatter i Sannikdal er i riktig alder, og 2 er matroser, alle med etternavn Jensen.Konen til Andreas Outzen het Elen Jensdatter Tangen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette er bare en hypotese, men barna til Tarjer Eriksdatter i Sannikdal er i riktig alder, og 2 er matroser, alle med etternavn Jensen.Konen til Andreas Outzen het Elen Jensdatter Tangen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielse i Hammerfest i 1799 mellom kjøpmann Outzen og pigen Marta på Fuglenæsset: Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Hammerfest, Ministerialbok nr. 2 (1751-1821), Ekteviede 1799-1801, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16046&idx_id=16046&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har lett litt rundt i kirkebøkene på de ulike fylkene.Det nærmeste Tangen jeg kommer er i Drangedal.Der får Jens Elsebutangen en datter Marthe i 1765. Faddere er Mad. Solberg, Hans Hennestad. Det er de jeg greier å tyde. Synd ikke morsnavnet er oppgitt, da det første jentebarnet ble kalt Christiana Chrestelsine.Side 2 nr. 5 LenkeVed en senere anledning i kirkeboka står det Mad. Boel Solberg.Marthe blir konfirmert i 1780, da er det oppgitt at hun er 16 1/2 år og tjenestejente på Solberg. I Drangedal er også Vingaard. Vingaardfamilien holdt også til i Møre og Romsdal, og hadde omgang med Ulichfamilien. De igjen holdt til på Tamsøy i Finnmark og på Møre.Marthe kan ha kommet nordover som tjenestejente, først til Møre, så videre nordover.Det første guttebarnet til Marthe og Andreas het Ditlev. Skulle tru Andreas far het det samme.Også Solberg kommer nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Jeg har sett disse innleggene først akkurat nå. Hjertelig takk for interessen.Jeg søker fremdeles informasjon om Martha Jensdatter Tangens opprinnelse, mener jeg har sett hun kommer fra Alta, som jo kan være en mellomstasjon. Det er lenge siden, så ikke helt sikker i nattens mulm og mørke....Jeg søker også informasjon, om etterkommere til Jens' døtre. Takk for informasjonene over, Erling.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.