Gå til innhold
Arkivverket

[#38122] Jørgen Thalle, Etne og Sunneva Ølfernes, Fjelberg

Gjest Halstein Sæbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Halstein Sæbø

Etterlyser videre skjebne til ekteparet Jørgen Berentin Thalle, Etne (1892-) og Sunneva Ølfernes, Fjelberg (1886-) gift i Fjelberg kirke 22 mai 1914. I kyrkjeboka er det nevnt at Jørgen er lærer på Bastø, Vestfold. Det ryktes også at han var politi i Bergen. Han har iallefall 2 eldre brødre som var politi i Bergen. Jeg har også registrert en Jørgen Thalle død i Bergen i 1918, uten å få bekreftet at dette er samme person. Er det noen som kjenner til eventuell etterslekt og hvilken skjebne de fikk etter bryllupet i 1914? Se foto: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halstein Sæbø

Tusen takk Elin, det ser ut for at dette er den rette Jørgen. Jeg fant også ut av Sunneva, - hun døde av tuberkulose på Fjelberg, 2 dager etter at de ble viet i Fjelberg, den 24 mai 1914. Da ble det tynt med etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Du er vel merksam på at Jørgen Thalle gifte seg att to gongar i Bergen? Han fekk tre born. Ætti er omskrivi i Gards- og Ættesoga for Luster, band III (1987).Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halstein Sæbø

Lars, jeg har ikke tilgang til nevnte bok. Er det mulig for deg å returnere data for ektefellene og nærmeste etterslekta hans? Du kan hvis du heller vil bruke min mail: hasaeboe(alfakrøll)online.noPå forhånd takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Treng du berre opplysningar om ekteskapi til Jørgen, so er det ikkje noko problem:Jørgen g.2.g. Bergen 26.5.1917 m. Hansine Gundersen, fødd i Bergen 9.10.1889, døydde i Bergen 17.2.1919. Eitt barn.Jørgen g.3.g. Bergen 6.11.1923 m. Hilda Breistein Hansen, fødd i Bergen 27.6.1888, døydde i Bergen 23.1.1969. To born.Eg har ikkje detaljar om neste generasjon, men det får du sikkert hjå skyldfolki i Etne (Guri Mæland si ætt) eller hjå skifteretten i Bergen?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etnesoga III, s 274 og 308 (S. Dyrvik 1995): Jørgen Berentin Thalles foreldre var Jørgen Håvardsson Thalle f 1853, Luster, og Brita Tjerandsdtr f 1863, Gjerde, Etne. Jørgen Berentins eldste søster Guri Gjertine f 1882 ble gift med min grandonkel Henrik Andreas Akselsson Landaas til Meland, Etne, f 1878. Der er etterslekt etter 'tante' Guri og 'onkel' Henrik i Etne. Navn på disse kan du evt få av meg. affi@online.no Der er også etterslekt etter andre av Jørgenb Berenbtins søsken i Etne og andre steder i landet, bl a i Bergen.I Etnesoga står det ellers at Jørgen Berentin og Hilda Hansen flyttet til Horten i 1911, der han er politimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (8), her har jeg nok vært upresis, det står at Jørgen Berentin flyttet til Horten i 1911. Så står det at han var gift med Hilda Hansen (årstall ikke nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ville finne ut hvor de evt bodde og skulle slå opp i Adressebok 1924-1925 for Bergen, men den ligger ft nede, se Jans svar her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her bor familien Thalle i Bergen i 1924-1925. Mannspersoner over 20 år, ugifte kvinner over 20 år og enker er med i denne oversikten.

bilete0636.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fru Sigrid (f 1880 Ve, Etne, død Strangeplassen 3 Jul 25 1960), er konen til Tjerand Gustav Thalle f 1884. Thalle, Tjærand Gustav, død Mai 26 1943Han er Hans Olai, f 1889. Politikonstabel i Bergen. GM Astrid Knutsen (d Lien 37, Sep 28 1960). Fant gravstenen hans blant gravminner på Møllendahl: Hans O. Thalle Født 2008 1889 Død 2312 1944Jørgen J må vel være vår Jørgen. J står vel for Jørgensen, skulle jeg mene.Så bodde Jørgens søster Borghild f 1905 i Bergen og døde Mai 22 1937. Ugift.så har vi Jørgens koner 2 og 3:Thalle, Hansine Karoline død Feb 17 1919 Thalle, Hilda Hansen,,Ulriksdal 40, død Jan 23 1969Dette må være en annen Thalle, Jørgen, død Okt 14 1918. Far Jørgen Thalle i Etne døde i 1927 i Etne.I tillegg til de allerede nevnte søsken hadde Jørgenb Berentin søsteren Valborg gm Knut Berge, utvandret til Canada i 1912, broren Knut Ingvald gm Tina Aalvik, utvandret til Amerika i 1911, søsteren Anna Tomine Ragnhilde 1889-1973 gm Arne Aalvik, Osvåg, Etne, søsteren Ingeborg Amanda 1902-1961, gm Torvald Jensen, Bergen, og broren Erling Leonard 1909-1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Telefonkatalogen og skattelisten gir to treff på Thalle, en mann (Oslo) og en kvinne (Bergen) f hhv i 1926 og 1928. Kan de være Jørgen og Hildas to barn (6)? Kan den Jørgen som døde i 1918 ha vært Jørgen og Hansines sønn (6)? Men nå nærmer vi oss nålevende personer så resten her må gå via e-post.Guri og Henrik Andreas fikk tre barn, men bare en, Kristine Alvilde (1908-1984), stiftet familie. Hun ble gift med Thomas Klungland f 1904 i Bergen, d 1982 på Meland. De fikk 4 barn mellom 1937 og 1948. Sender deg dem som e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.