Gå til innhold
Arkivverket

[#38129] Slekten Fuglesang

Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Hei, Jeg søker opplysninger om slekten Fuglesang. Ifølge Lenke skal slekten være norsk og stamme fra Mathias Bentsen F. (ca 1660-1717), skredder i Moss.Jeg har en Kirsten Olufsdatter Fuglesang, gift ca. 1668 i Trondheim med Peder Olufsen Broch. Det er skifte etter henne i 1684. Hun oppgis også i flere anetavler på Internett med disse opplysningene.Flere detaljer mottas med stor takk! Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei,Du er nok på villspor her, Randi. Slekten fra Moss har, såvidt jeg vet, ikke noe med slekten i Trondheim å gjøre.Jeg vil anbefale deg å lese NST bd. 16, s. 298 hvor det bl.a. står (opplysningene er fra utdrag fra Trondhjem Skifteprotokoll av byrettsdommer Kjeld Bugge): Skifte 6.12.1684, Kirsten Olsdtr., Peder Olsen Buntmakers (Broch) Barn: Ole 14 år, Daniel 12, Peder 10, Ingeborg 6, Anna Helena 3. Nærmeste slekt morbror og borger Anders Olsen Fuglesang. Ingen gjeld, Enkemannen gift igjen. Anders Olsen Fuglesang var skredder og bodde på gården Fuglesangen. Han var gift med en tidligere skredders enke.Hertil er føyd en note: Note: Slekten Brochs stamfar, se skifte 12/9.1708. Eldste sønn Ole er kapellan i Vefsn, Daniel er gullsmed, Peder 'Flieger' er i lære i Hamburg (fallitsk. 26.11.1718, barnløs), Ingeborg g.m. løytn. Andr. Clausen Parelius, Anna Helene ugift, 28 år. Svogeren Anders Olsen var skredder i Fuglesangen og gift m. Sara Larsdtr., enke etter skredder Hans Zachariassen, sk. 14.9.1661. Peder Olsen hadde 4 barn i 2. ekteskap m. Inger Andersdtr. M.a.o. kommer denne slekten´fra en gård Fuglsangen i Trondheim.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Tanken streifet meg ikke at det kunne være en gård som het Fuglesang. Høres ut som et trivelig sted (skulle ønske det ble vår snart...).Skal lese anbefalt kilde - og får starte letingen etter gården Fuglesangen. Ser den ikke i Trondheim i FT1801, men kan jo være borte da. Det finnes gårder med samme navn (Fuglesang/Fuglesangen) lenger sør i landet.Takk for innspill!Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det finnes en gård kalt Fuglesangen i 1801-tellingen i Vestfold. Samt en gård kalt Fuglesang i Akershus fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.