Gå til innhold
Arkivverket

[#38133] Halvor Ellingsen , hvem var det?

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

En av min kones tippoldemødre var: Pauline Kathrine Bergh. Hun var datter til Paul Ernst Garman Bergh og Caroline Johanne von Cappelen. Foreldrene giftet seg på Bragernes i 1816. Han var kjøpmann og trelasthandler i en periode i Drammen og han ervervet seg betydelig formue. I 1833 kjøpte han gården Sande i Borre Prestegjeld ved Horten , hvor han ble boende i noen år før han solgte den og flyttet så videre til Oslo.Pauline var født i Drammen i 1822 men ble sikkert med på flyttelasset til Borre. Og bodde nok hjemme da hun giftet seg 15 aug. 1841 i Borre kirke. ref.familysearch. med Halvor Ellingsen.Men hvem var han. Jeg kjenner til at de dro til Drammen , hvor han var kjøpmann. De fikk flere barn , men han døde tidlig for allerde i 1865 er Pauline enke og bor i Oslo, sammen med flere av barna. Bl.a. oldemoren til min kone Thora Marie Mathilde Ellingsen , født i Drammen i 1857.Det er en Halvor Ellingsen som er født på Norderhov som er aktuell, men om noen har en kirkebok fra Borre fra 1841 så står sikkert svaret der.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS så var Halvor 28 år da de ble gift. Det finnes også en Halvor født 16/1 dpt. 13/3 1813 i Asker, Elling Hansen og Thore Mortensdt., Fornebo. Jeg har ikke funnet han død eller gift i Asker før 1878. Jeg finner han heller ikke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Kan også være en mulighet. Thoranavnet har fulgt familien meget sterkt. Min kones mor har sogar Thoranavnet med seg.Kjenner du til hvor de bodde i Asker?Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det sto Fornebo, men det finnes ingen ting i Bærumsboka om dem der.Elling og Thore ble forlovet 23/10 og gift 15/7 1810 i Asker. Halvor er det eneste barnet de fikk i Asker. Det kan jo tyde på at de flyttet et eller annet sted.Dette begynner å bli interessant. Paret Elling Hansen og Thore Mortensdt. døper en datter Maria 27/8 (f.4/8) 1815 Norderhov (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ja, det er litt spennende. Den jeg trodde kunne være 'vår' Halvor Ellingsen , hadde en far som også het Elling Hansen. Derimot så het hans kone : Mari Halvorsdatter. Om vi kunne finne Thora Mortensdatter død i Norderhov, kan det være riktig person.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Berit: Står det noen alder da Elling og Thora giftet seg?? Jeg finner kun 1 aktuell Thora Mortensdatter i 1801. Hun bor i Nes i Hallingdal, er 16 år gammel.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser bare på kirkebøker som ligger i DA og der er ikke alder nevt.Vet ikke om det står noen alder i orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser bare på kirkebøker som ligger i DA og der er ikke alder nevt.Vet ikke om det står noen alder i orginalen.Det finnes også en Elling Hansen gift med Mari Halvorsdt. i Asker. De får 2 barn, Halvor f. 4/3 1801 og Anne Katrine f. 26/5 1803. Ellings bosted er Legevold. Legevold er vel kanskje samme gård som gnr.53 Leikvold i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte så klart å skrive - og så forduftet også Elling og Mari.Det ser ut som disse to parene har litt til felles med at de begge får barn i Asker og begge flytter derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå sjekket både presten og klokkeren i Borre. Det står ikke hvem som er Ellings foreldre/far. Viet 15/8 1841 Ungk. kjøpmann Halvor Ellingsen fra Drammen 28 år osv. Forlovere var P.G.Berg kjøpmann og Capjon/Capijon fra Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit. Kanskje han var fra Drammen. Den ene Berg var broren til kona , mens Capjon var en kjent Drammensborger. Det er faktisk en gate ved navn Capjonsgate i Drammen , ikke langt fra Sykehuset.Tusen takk skal du ha!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.