Gå til innhold
Arkivverket

[#38136] Aner til Ane Katrine Borgos (1818-1904) på Røros

Gjest Rolf M Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf M Kirkbakk

Hei ! Trenger hjelp til å finne Ane (Anne)skal være født rundt 1818 og død i 1904 på Røros Hun er gift m Claus Sommer Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne kirkbakk

Den kilden jeg har er Rørosboka. Husker ikke hvilket bind det var. Mulig det er et annet navn som er brukt her. for jeg finner henne ikke. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M kirkbakk

Hei ! Ja.det er disse.Jeg kommer ikke lenger bakover der. Gården Hun kommer fra er vel i Brekken vil jeg tro. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kopiert fra FS:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Claus CLAUSEN Age At Marriage: 39 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Claus OLSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Ane Cathrine ANDERSDR Age At Marriage: 34 Marriage: 01 Jul 1853 Place: Roros, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Notes: Husband previously married Additional data in original record--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426434 Source Dates: 1845 - 1859 Film or Fiche Number: 307011 Collection Details: Roros; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har muligens funnet et spor som du kunne arbeide videre med. Derfor: Ta ikke dette som en fiks ferdig sannhet, men som et utgangspunkt for videre arbeid. Det jeg har funnet er fra Rørosboka, og det som står der, må man alltid ta med en eller aller helst flere klyper salt.Claus Clausen Sommer og Anne Catrine Andersdatter (Borgos?) står behandlet under Engesvold (RB bind 5 side 294 ff), hvor familien bodde i 1865, 1875 og 1900.I 1865 er det to menn med etternavnet Borgos som kunne være Anne Katrines brødre. Ole Andersen Borgos 38 år og arbeider ved kromgruvene bodde i hus 113 på Flanderborg. Her henviser jeg til RB bind 4 side 172. Ole Andersens foreldre oppgis å være Anders Olsen Døl som ble gift i Borgosen med Marit Monsdatter.I 1865 finner man videre Mons Andersen Borgos 59, likeledes kromgruvearbeider og husmann under Nordbrekke. Hos ham losjerer mora Marit Monsdatter som da var 79 år og ble oppholdt av fattigkassen.Under en av Borgosgårdene i RB bind 3 side 321 finner man en Mons Jørgensen fra Feragen, som i 1792 skal ha kjøpt gård i Borgosen. Han var gift med Anne Catrine Henriksdatter, som skal være av slekten Smiedeknecht. Der nevnes datteren Marie (Marit) som ble gift med Anders Olsen Døl. Sistnevnte var 23 år i 1801 og bodde på Jemtvold.Hos Hogne Holst finner jeg Anders Olsen Døl og Marit Monsdatter Feragen viet 28/9 - 1806.Lenke til Marit Monsdatter 1801:LenkeAnne Catrine, hvis hun kom fra Borgos, var i så fall oppkalt etter sin mormor Anne Catrine Henriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M Kirkbakk

Tusen takk Astrid Når du selv ser i Rørosbøkene for jeg går ut i fra at du har dem selv.Da vil du se at Lusie Clausdatter Sommer f 2.5.1889-13.8.1943 gm 1885 John Henriksen Kirkbakk f 29.5.1863- 11.5.1943.Dette paret er min farmors foreldre(Marie)på Slettmoen,Glåmos.Kan du anbefale bygdebok for Ålen.har jo dem som kommer derifra også.Jeg vil tro at jeg finner ektefeller der og .Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kikket litt på Sletmoen, som jeg ser ble fradelt Monskroken. Denne Mons fra Jämtland er en av mine aner på 1600-tallet. Jeg stammer videre fra hans sønn Løden og videre fra dennes sønn Anders som slo seg ned på Saksryen i Rugeldalen, hvor min far kom fra.Jeg kan anbefale den nye Ålenboka, som jeg selv har. Aud Mikkelsen Tretvik: Ålen og Ålbyggen. Jeg bestilte den ved å ringe til Holtålen kommune. Den er sikkert også å få lånt både på folkebibiliotekeket og på Gunnerusbiblioteket. Slekt- og gårdshistorien er i bind 1 og 2, annet i bind 3. Jeg vurderer også å kjøpe bind 3, ikke minst for gruvehistorien, særlig Mugg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.