Gå til innhold
Arkivverket

[#38141] Thorvald Gulliksen fra Sandar i Vestfold

Gjest AE Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest AE Ferner

Thorvald var f. ca. 1859, han var fra gården Strand på Østerøya i Sandefjord. Død i 1943, 84 år gammel. Det sies at han reiste til Amerika femten år gammel, og skulle ha hatt et stort kaffebrenneri der før han vendte tilbake til Norge og giftet seg med en Anna. Jeg finner ham i FT 1875 på Strand søndre i Sandar hvor han hjelper faderen med gårdsbruket. Jeg har også funnet en sjømand Thorvald Gulliksen som emigrerte fra Kristiania i 1892 til New York. Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om denne Thorvald, både før, under og etter Amerikaoppholdet! Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Jeg har ingen opplysninger om Torvald Gulliksen. - I Vilhelm Møller’s 3 binds verk SANDAR grend og gård 1850 – 1970, bind 3 side 218 Strand søndre er Gullik Thorsen eier etter sin far.Han var født 1827, d. 1914, g. m. Torine Marie Skjelberg.Deres barn: Thorvald, f. 1859, Olaf, 1862, Antoni, f. 1865, d. 1897, Gusta Marie, f. 1868, d. 1894, Maren Andrea, f. 1872, ugift, bodde på gården og Magnus Strand f. 1877, d. 1960. gift m. Inga Olsen fra Hvaler.Torvald Gulliksen fikk skjøte i 1916, g. m. Anne Sofie, d. 1931. En datter Gudrun g. m. Arne Svartangen. Det er alt jeg kan bidra med, så får vi håpe at Sandefjordfolk med lokalkundskap kommer på banen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Utreist fra Kristiansand: Ugift sjømann Thorvald Gulliksen fra Sandefjord ankommer Ellis Island 10. mars 1899. Han skal til Brooklyn. Han har tidligere vært i USA '6. years' om det betyr for 6 år siden eller i 6 år er jeg usikkker på, men heller til det siste. Lenke Han du fant i 1892 - sies på Ellis Island å være født 1870.Finner ingen passende kandidat i US census 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette er vel blink skulle jeg tro:Finner en norskfødt Thomas Gullikson som i 1900 er leieboer i Brooklyn - han er født jan/jun 1860 og innvandret 1894 han bor sammen med Olaf Gullikson f. sept 1862. Innvandret 1892. Så det er vel broren....Yrkene er uleselige - svært dårlig kopi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Takk til både Kjell og John. Der er nok antagelig gutta! Det ser ut til at de har vært noen turer over 'Dammen' begge to. En Olaf Gulliksen 35 år, arbeider, amerikaner, reiser 23.09.1898 fra Kristiania med Montebello. Dette kan godt være broderen. Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike Wilson

AnneI have had a quick look at the Victorian State(Melbourne is the capital) records today and while there are a few Alf & Alfred Hansens only this one sort of looks promising: Alf Hansen (Norway) marries Eva Ade Crameri in 1911. Ist child is Harold Alf Hansen, born in 1912 at Sandringham (suburb of Melbourne), Victoria. Most Hansens in Australia appear from the Records to be Danish.Best RegardsMike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Hi Mike My Alfred Margido Hansen was born i Norway 7.august 1880. He became a sailor and got a child in Norway in 1910. He then disappeard for the family; some said he was in the US and some in Australia. The guy you've found in Melbourne, Nat Archives in 1926:Hansen Alfred Magado could possibly be our man! Thank you Mike! Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.