Gå til innhold
Arkivverket

[#38144] Dischingtun/Reuytser

Gjest lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis rokstad

Jeg søker opplysninger om cathrine Corneliusdtr Reuytser,gift med Jan(Jakob)Dischingtun. De bodde i Bergen og døde i 1715. Jan(Jakob)var født ca 1640 i Bergen. Er det noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFra FS/IGI:Husband: Cornelius Jansen ReutzerBirth: About 1633 Bergen, Hordaland, NorwayFather: Jan Corneliussen ReutzerWife: Giercke RichardsenBirth: About 1637 Of, Bergen, Hordaland,Death: 1679 Bergen, Hordaland, NorwayChildren:1. Cathrine ReutzerBirth: About 1660 Bergen, Hordaland, NorwayDeath: 17152. Jan ReutzerBirth: 1670 Bergen, Hordaland, NorwayDeath: 1748Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og litt til:Catharina ReutzerBurial: 06 JUN 1715Marriages: Spouse: Jan Jacobsen Dishington Marriage: Before 1686 Trondheim, Sor Trondelag, NorwayMessages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Tror kilden til Leiv Skjerve her må være NST XVIII s.152-54, 'Annalistiske opptegnelser av sokneprest Job Dissingthund Vahl'.En Cornelius Dischington er forøvrig innført i kirkebøkene for Korskirken, Bergen 28.11.1725 som å ha giftet seg med Rebecca Henriksdatter Holtermand. Det som trolig er samme Cornelius er innført som fadder for to av barna til Job Jansen Dischington og Maren Gustavsdatter Møller. Det er fristende å anta at denne Cornelius er bror av Job Jansen D, og da oppkallt etter sin morfar Cornelius Jansen Reutzer. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Tusen takk for hjelpen. Dette hjalp meg videre på denne grenen. Skulle det være mer info. Tar jeg gjerne imot.Hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg finner disse to i slektsboken om Dishington av Johan Albert Voll, utgitt 1942. Det har desverre vist seg ved flere anledningen at boken innholder en del feil. Derfor - ta ikke alt jeg skriver her for god fisk, men ta det som et utgangspunkt til å gå videre på. Allikevel, greit å ta det med.JAN JACOBSEN DISHINGTON, død 1715, begr 12 april. Skipper og seilte i trelasttraden mellom Trondhjem og Frankrige i årene 1703-1708. Han er i følge en pantebok borger før 1 feb 1690 og er gift før 1686. Gift med CATHARINA REUTZER død 1715, begr 6 juni. Skifte efter dem finnes ikke. Deres barn er født før 1700, født i Nykirkens sogn, hvor dåpsprotokoll mangler for disse år. Jan bodde i 7de rode i bergen. 2 barn kjennes:1. Job Jansen Dishington, begr i Domkrikens sogn i Bergen 1 apr 1733. Han var sjøfarende mann, til han slo seg ned på landjorden som vertshusholder i Bergen. Borgerskap 13 jun 1730. Gift 8 januar 1726 i Korskirken med Maren Gustavsdatter Møller, døpt 5 aug 1701, datter av barber Gustav Møller fra Riga og hustru rachel arntsdatter. Maren giftet seg igjen 14 okt 1734 med Michel Michelsen Vahl, død 1743. De hadde 5 barn.a. Catharina Jobsdatter Dishington døpt 7 juni 1726.b. Rachel Jobsdatter Dishington døpt 14 april 1729.c. Henrik Jobsen Dishington døpt 1728d Karen Jobsdatter Dishington døpt 1 okt 1730, død 1817. 3 ganger gift. 6 april 1750 med enkemann Anders Michelsen de Reuter 1717-1756. Skipper, beslektet i 3 ledd som sønn av Margrethe Jobsdatter og Michel de Reuter. Karens annet ekteskap var 31 juli 1759 med Andreas von Erpecom 1729-1763 og det tredje ekteskapet var 23 aug 1764 med enkemann Hans Eriksen, 1732-1790.e. Elisabeth Jobsdatter Dishington døpt 10 des 1732, død 25 februar 1776 i Skien. Gift 1754 med Fredrik Adrian Bødker f 1729 død 1801 som sogneprest til Volda i Sunnmør.... Han regnes som stamfar for familien Bødker.Ingen etterkommere etter disse 5 er nevnt i boken.2. Anders Jansen Dishington, død i Bergen juli 1765, tollbetjent. Ved reskript av 4 des 1739 fikk han av kongen tillatelse til å anbringe en 'sjøtønne' og kreve avgift av alle skip som anløp Bergen. Denne påskjønnelse fikk han fordi han hadde utstått hårdt fengsel i Barbariet. Retten til tønnen skulle han og hans arvinger overlate til Søfarendes fattighus mot å refundere Dishingtons anleggsutgifter. Sjøtønnen ble betalt med RD 435.(egen anm: Noe ekteskap eller etterkommere fremkommer ikke etter Anders i boken)Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Anne Lene. Den tollbetjenten Anders Jansen som du nevner som nr. 2 er ikke sønn av Jan og Catharina, men av Jan Andersen Dischingthun og i Emmiche Sandersdat Weinvich, døpt 16/3-1700 i NK. Anders er gift med Catharina von Erpecom og har etterslekt.Når det gjelder den første sønnen Job må nok den og sjekkes mere. Se på barnene. Kun Cathrine oppkaldt ? Det er noe som murrer litt. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Terje. Ja det er mye etterhvert som murrer i denne boken, enda så stor jobb han må ha lagt ned i den.Derfor skrev jeg også det i begynnelsen, at her må ikke alt tas for god fisk, desverre. Men, boken er nå der og fungerer jo forsåvidt som et utgangspunkt man kan sjekke riktigheten ut fra.Det positive er jo at vi får korrigert deler av den, og det blir vel bra på sikt håper jeg. Takk for at du sier fra, jeg noterer meg de korrigeringer som jeg oppdager, og det er det sikkert andre som også gjør. Jeg har en nyere liste over etterkommere av slekten, skal se hva som står der jeg, om denne familien er med der. Ikke sikkert at Bergens grenen er med på listen, men Nordlandsgrenen er nok noe rettet opp der.Når det er sagt, så står det også i forordet i boken at Bergensgrenen av slekten i sin tid var svært lite villig til å gi informasjon. Slik oppstår kanskje feil lettere i denne delen av slekten enn av Nordlands delen av slekten. Så er også Bergens delen i boken ikke på mange sidene, mens Nordlandsdelen er ganske så omfattende.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her skjedde det noe rart med lenken over, så jeg prøver igjen. Les forøvrig om familiebibelen, den er vel noe av det nærmeste vi kommer en originalkilde om slekten. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.