Gå til innhold
Arkivverket

[#38148] Conrad Peder Johansen- Vestre Bærum-Kan noen hjelpe?

Gjest Steinar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Johansen

Conrad Peder Johansen-Kan noen hjelpe? Har store problemer med å finne noe om min bestefar i alle fall så langt. Det jeg vet: Conrad Peder Johansen, født 20/01-1895.Døpt 15/4-1895. Han er konfirmert i Vestre Bærum 3/10-1909. Disse opplysningene fremkommer i en bibel han fikk til konfimasjonen. Har i dag vært i riksarkivet og sjekket kirkebøker, men han er ikke født eller døpt i Asker/Bærum så langt jeg kunne se. Bortsett fra opplysningene i bibelen har jeg funnet han i Lysningsprotokollen for Vestre Bærum 1921.Her er det lyst for ekteskap med Jenny Emilie Anderson som ble min bestemor. Jeg fant også det som ingen i famlilien visst noe om, at han hadde vært gift tidligere. Ingen av hans barn har noengang hørt noe om hans foreldre.Det er blitt sagt at han vokste opp hos bestemor og bestefar,men disse var nok døde når han selv fikk barn, siden ingen av dem kan huske noe om dem eller hvem de var. De har kun vært omtalt som stedet farfar vokste opp. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om han eller hvordan jeg bør angripe saken videre? Hadde han barn fra første ekteskap også? Håper spent på tilbakemelingerHilsen Steinar Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Johansen

1)Kan selvfølgelig være at det er han i Vestby-men alle i slekta har fått inntrykk av at det skal være hos besteforeldre i Bærum,antagelig i nærheten av Slependen.2)Konfirmasjonen ble ikke sjekket i Riksarkivet grunnet mange mennesker og dårlig tilgang på film og fremviser. Kanskje prøve biblioteket på Bekkestua? Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene fra V.Bærum ikke levert inn. Finner bare konf. til 1904. Du må nok til et meninghetskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Iflg. det jeg kan lese her Lenke er den første konen hans død (ser ut som datoen er 10/07-1918) og døsfallet meldt i Aker, så kanskje du bør titte der? Er det Dalbo det står på bolig på begge ved lysningen, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Johansen

Hei Heidi Takk for svar. Kanskje du kan nevne hvilke bok linken din henviser til da jeg ikke kommer inn via linken. På forhånd takk Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det var rart med linken, men det var på skannede kirkebøker her på Digitalarkivet. Der fant jeg Lysningsprotokoll for Vestre Bærum for perioden 1919 - 1941. Jeg har blingset skikkelig da jeg så Dalbo,- Det står Jongsaasen på han og Sandviken på henne! Tror det står at han var mekan(isk) arbeider og hun syerske.Og da blingset jeg også på at hans første kone var død i Aker! (Hjelp, trenger jeg briller, tro??). Han er visstnok skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Johansen

Hei igjen. Takk likevel. Den lysningsboka har jeg funnet på nettet og sett. Det var jo her jeg fant ut at han hadde vært gift tidligere. Fikk nesten sjelven da du hadde funnet dødsdato for første kone,men men. Får lete videre. Men takk for hjelpen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Kan det være han her Lenke (håper linken virker bedre nå....) Bor i Lerfaldsgt 10 i Kristiania, men sønn av en enke fra Bærum. Har en bror som heter Sjur. Ser at det står Johannessen, men har vært borti det før at det går litt om hverandre med etternavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Johansen

Har nå fått sjekket konfirmasjonen i Bærum i 1909. Her står det at han er født i Kristiania 1895 av Arnt Johansen og Anna Johansen. Kan derfor godt være han som bor i Lerfallsgt sammen med sin mor som er enke. Hvor kan jeg evt finne noe om hans fødsel eller evt når Arnt Johansen døde? Er nybegynner og synes dette blir fryktelig komplisert. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved hjelp av kart over Oslo fant jeg Leirfallgata like ved gamle Schous bryggeri. Nærmeste kirke blir vel da Jakobs kirke. Men det er jo ikke sikkert de bodde der da de ble gift og fikk barna. Men det er et sted å begynne. Barna kan også være født på Rikshospitalet.Ellers så finnes det film på Riksarkivet (RA) på Sogn over døde i Oslo. Anton må, om han døde, være død i mellom 1894 og 1900. Den letteste måten å finne slekt på er å bruke kirkebøkene, men da må du vel til RA. Der vil du få hjelp til å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har å sjekket konfirmanter i Jacob kirke og fant ikke Sigurd der. Men jeg så at mange av de som bodde i Lerfallgt. var døpt i Paulus krk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.