Gå til innhold
Arkivverket

[#38154] Havstad Jernstøberi, 1854-1931

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Havstad Jernstøberi ved Arendal ble etablert i 1854 av Jørgen Johannessen, som da kom dit fra Ulefoss (han var f. på Nes Verk i Holt). Det var i drift til 1931.Er det noen som kjenner til nøyaktig hvor denne bedriften lå. Jeg er også interessert i alle mulige kilder til støperiets historie (også eventuelt billedmateriale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Det jeg vet om Havstad Jernstøberi er ikke stort mer enn det som står i Arendal Byleksikon (s. 160):'Jernstøperiet i Barbu ble anlagt i 1854 av støperimester J. Johansen fra Ulefoss, og er således en av de eldste industribedrifter i Arendalsområdet. Fra 1870-årene en stor og variert produksjon av ovner, komfyrer, bygnings- og landbruksstøpegods, men også produkter for skipsbyggingen i distriktet. Støperiet har hatt en rekke eiere ned gjennom tidene og ble i 1893 et aksjeselskap. Nedlagt i 1930-årene'.Og her er en relevant lenke til ft. 1865:Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg nok en opplysning i Arendal byleksikon - under oppslagsordet 'Støperiveien':'Vei på Havstadodden langs sjøen. Her lå tidligere Havstad Jernstøberi'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer har jeg sakset noe fra Teknisk Ukeblad no 31 18911, fra landsutstillingen i Skien:'Også fra Havstad jernstøberi i Arendal fandtes en smuk samling støbegods, der vidner om fremgang udover landet for denne branche. En koksovn (varmenecessær) af firmaets eget patent var ganske smuk, men medfører vistnok de samme ulemper som lignende fra andre inden- og udenlandske værksteder nemlig under visse omstændigheder at være sundhedsfarlige.'og du finner noe her: http://62.73.206.4/bevaring/41.pdfMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Det er Havstadodden vi ser i bakgrunnen på bildet i lenken. Den høye, siloaktige bygningen tilhører firmaet Betong Sør, og jeg har en mistanke om at den bedriften ligger på tomta til gamle Havstad Jernstøberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken. Det ser ut til at det er en side som er under konstruksjon, men det var absolutt mye interessant stoff der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt hvilken Nielsen. I 1900 er den avdøde ektemanns/fars patronym brukt som 'slektsnavn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt nærmere på hvor Berthine Nielsen bodde i 1900 (gnr. 7, bnr.7), ser jeg at hun sannsynligvis var g. m. Ingebret Nielsen. Han står nemlig oppført som oppsitter på gammelt løpenr. 147h i 1886 - som tilsvarer nettopp gnr. 7, bnr. 147. Faren til Berthine, Thron Gundersen, er registrert innflyttet fra Holden til Havstad i Tromøy sogn 18/1 1857.En relevant debatt finnes her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Litt om denne familien:1865-telling for 0918 Østre Moland 616 5 157 Songe Tromø Østermoland Hafstad Jernstøberier 14050 24 1 Thron Gunders. Husf Inderste Former g 38 m Ulefs Jern Wærk4051 25 Marthe Olsd. hans Kone g 33 k Aaseralds Prgj.4052 26 Gunder Throns. deres Søn Kok ug 17 m Ulefos Jern Wærk4053 27 Niels Throns. deres Søn ug 15 m Ulefos Jern Wærk4054 28 Berthine Thronsd. deres Datter ug 13 k Ulefos Jern Wærk4055 29 Gunhild Thronsd. deres Datter ug 11 k Ulefos Jern Wærk 4056 30 Ingeborg A Thronsd. deres Datter ug 6 k Østermolands Prgj.4057 31 Ole G Throns. deres Søn ug 3 m Østermolands Prgj.Thron Gundersen var først gift med Ingeborg Nilsdatter, og barna som er født ved Ulefoss verk er hennes. Thron og Ingeborg dro til Tromøy ved Arendal i 1856, men barna står det ikke noe om da. Innførselen om deres utflytting stod ikke før i 1862. Ingeborg må ha dødd ved Havstad, hun er ikke begravet i Holla fram til 1860 i hvert fall. Så giftet vel Thron seg med Marthe Olsdatter rundt 1860, og datteren har de kalt Ingeborg, som seg hør og bør.Holla kirkebok nr. 5 (kort 13/15) Udflyttede Vaaren 1856: Thron Gundersen Werket, 29 11/12 Aar (f. 1826 cf 42) og Kone Ingeborg Nilsdatter 28 Aar (cfr 42), viet 49. M.a. 4/7 56 til Tromø v. Arendal. (-og nå har jeg skjønt at ”m. a.” betyr ”med attest”!)Holla kirkebok nr. 6 (kort 9/11) Udflyttede 1862: (Opgiven datum: Sommeren 1856). Nr. 131. Dreng Gunder Thronsen, 14 aar (f. 17/12 d(øbt) 11/3 49) 132. Nils Thronsen, hans broder, 11 aar (f. 8/3 d. 18/3 51) 133. Bertine Tronsdt. Deres Søster, 9 Aar (født 20/9 d. 6/11 53) 134. Gunild Tronsdt. 7 Aar (f. 23/8 d. 16/9 1855) Med Attest af 7/11 62 til Arendal, hvor Forældrene bo, og toge Attest dit Sommeren 1856.Dåpen til to av barna født på Ulefoss:Holla kirkebok nr. 5 (kort 3/15) døpte 1853 nr. 82: Født: 20 Septbr, Daab: 16 Novbr Romnæs, Navn: Berthine, ægte, Forældre: Tron Gundersen Wk. Ingebor Nilsdatter, Faddere: Aaste Nilsdttr. Wk., Kirsti Nilsdttr Tvedt, John Andersen Wk., Hans Gundersen Wk., Johannes Gundersen Wk..Holla kirkebok nr. 5 (kort 4/15) døpte 1855 nr. 93: Født: 23 August, Daab: 16 September Holden, Navn: Gunnild, ægte, Forældre: Tron Gundersen Værket; Ingebor Nilsdatter, Faddere: Karen Jørgensdttr. Vk., Kirsti Nilsdttr Tved, Nils Kristoffersen Vk., Johannes Gundersen Vk., Anders Pedersen Kaasa.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et oppklarende innlegg, Laila. Jeg hadde problemer med å plassere Thron Gundersens hustruer og barn i forhold til hverandre.Her følger noen supplerende opplysninger:Fra Tromøy KLOK B-2, s. 301: Død 7. juni (begr. 11. juni) 1856 - Kone Ingeborg Nielsdtr., 30, Hafstad, Manden ...rigtig (? noe av teksten blir borte i bretten) indflyttet med Famile fra Uhlefos.Fra Tromøy MINI A-6: Ekteviet 3. juli 1859 - Enkemand, Former Thron Gundersen og Pige Marthe Olsdatter Havstad. Han født i Uhlefos i Holden S., 33. Oph: Havstad. Hun i Thorsland i Aaseral Sogn 29/1 33, 26 (år). Brudgommens far: Gunder Hanssen. Brudens far: Ole Syvertsen. Forlovere: Anders Pedersen og Gunder Eriksen, Havstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Takk skal du ha, Oddbjørn, da var det omtrent som jeg tenkte. Antakelig dro Thron og Ingeborg nedover på våren 1856, og så fikk de attesten i juli. I mellomtiden døde altså Ingeborg. Jeg syntes det stod et korstegn ved navnet hennes i utflyttingsinnførselen, men la ikke noen brett på det da.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra opplysningene i kirkebøkene ved de aktuelle flyttingene, ser det ut til at etableringsåret for Havstad Jernstøberi må justeres fra 1854 til 1856 (i kirkeboka for Tromøy står det eksplisitt at støperiet ble etablert i 1856).Ser vi så på eierhistorikken, var det altså formermester Jørgen Johannessen som etablerte og eide støperiet, og ifølge en opplysning (som jeg foreløpig ikke har fått sjekket selv), trakk han seg tilbake 'som en formuende mann' i 1881. Det kan dessuten se ut til at nevøen Ole Jørgensen har vært medeier en periode. I hvert fall kalles han både når han gifter seg og ved flytting fra Arendal til Havstad (begge hendelser i 1858) 'Fabrikeier'. Ved et av barnas dåp benevnes han som 'Medeier i Havstad Jernstøberi'. Ved ft. 1865 kalles han imidlertid 'Forvalter', mens Jørgen Johannessen kalles støperiets eier. Kanskje kan vi - med en mer moderne term kalle ham 'juniorsjef'?Det jeg vet om støperiets senere skjebne, er at det i 1893 ble organisert som et aksjeselskap, og ut fra opplysningene ved ft. 1900 må vi kunne konkludere med at Berthine Nielsen (f. Thronsdtr.) har vært en av aksjonærene.Det er for øvrig interessant å legge merke til de kjente eiernes sosiale bakgrunn. Den likner slett ikke på den vi finner hos støperiets 'forløpere', jernverkene - der eierne var rekruttert fra det vi litt forenklet sagt må kunne kalle samfunnseliten. Jørgen Johannessen hadde i utgangspunktet alle odds mot seg. Han var sønn til en vanlig masovnsarbeider, som ovenikjøpet hadde gjort skandale ved å kaste et barn i masovnen på Nes verk (og som så vidt unnslapp dødsdom, men døde i fengsel like etter). Ole Jørgensen var sønn av en understiger ved Hassel verks gruver. Heller ikke det noen avgjort 'status'-bakgrunn, altså. Og Berthine Nielsen/Thronsdtr. var datter av en former. Summerer vi dette, ser vi at jernstøperiet ble etablert å drevet av folk som først og fremst hadde sin fagkompetanse å flyte på - og man kan jo lure på hvor de fikk den nødvendige kapitalen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! '...å drevet...' (nest siste linje, forrige innlegg). Jeg vet ikke hvorfor det ble slik. Jeg KAN faktisk reglene for og/å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Barbu MINI A-5, s. 309:Død 4/3 1909 (begr. 1/9): Fabrikejer, Enkefru Inger Berthine Nilsen, f. 1856 i Ulefos, Hollen Pr.gj. Bopel: Havstad. Opgiven Dødsårsag: Coma Diabeticum. Dødsfsldet forefaldt i Hvidsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, da har vi kanskje ikke satset på riktig Bertine!Holla kirkebok MINI 5, kort 4/15, døpte 1856 nr. 54: Født 27de April i Romnæs, Navn: Inger Børtine, Ægte, Forældre: Husmand Ole Pedersen Kragefødt og Andrea Østensdatter, Faddere: Helvig Carlsdatr Hollen, Anne Kjøstelsdtr Saugbruget, Aadne Thorsen Kornkaasa, Kristen Nilsen Nyhus, Peder Olsen Kragefødt.- hvilket enda en gang viser at den første man kommer til, ikke alltid er den riktige!Søndagsmorgenhilsen fra Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sannsynligvis har du rett. Jeg vet likevel ikke om jeg helt vil avskrive Berthine Thronsdtr. Fødselsåret kan gjerne være unøyaktig ved begravelsesinnførslen. Dessuten legger jeg merke til at Inger er føyd til i teksten senere. Vi vet også positivt at denne Berthine var f. på Ulefoss, og at hun flyttet til Havstad.På den annen side: Berthine Nielsens fødselsår er også 1856 i ft. 1900, og barnas navn der (Nicoline, Karen, Sverre) ser ikke ut til å kunne hjelpe oss nærmere den rette Berthine. Den sterkeste indikasjonen på at (Inger) Berthine Nielsdtr. IKKE kan være identisk med Berthine Thronsdtr., er kanskje at den eldste dattera, Nicoline, er f. i Ulefoss i 1873. Hvis moren da ikke har flyttet 'hjem' for å gifte seg/føde barnet, har hun altså ikke kommet til Havstad før etter det tidspunktet. Hvis datteras fødselsår er rett oppgitt, har mora ikke vært mer enn 16-17 år da hun fikk henne. Barn nr. 2. i 1900 er født i 1890. Det er vel mulig at disse barna ikke har samme far. Det første barnet kan være 'uægte'.En endelig identifikasjon av Berthine må vel søkes ved datteren Nicolines fødsel i Holla 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg finner ikke Nicoline døpt i Holla i 1873 og ikke i de nærmeste årene heller. Jeg har prøvd å se etter henne og Inger Bertine under utflyttede, men har ikke hatt hell med meg hittil. Det er jo en mulighet for at Nicoline er født i Holla, men døpt et annet sted. Jeg har truffet på noen slike hendelser, men det er ikke vanlig- jeg har sett etter i Bø, men fant ingenting.Jeg skal se en gang til etter Nicoline, for skriften er utydelig mange steder.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg kom til å tenke på noe: Kanskje Bertine Nielsen var STEmor til Nikoline! Slikt kommer ikke alltid fram i folketellingene. Finnes det skifte?Jeg har lett gjennom konfirmerte i Holla i aktuell alder, fant bare to Nikoliner i noenlunde riktig alder, med feil mor, men med Nilsen-tilknytning:Holla. Konfirmationsdag d. 26 Septbr. 1886 40. Nikoline Johansdtr. Født: 6/10 -71, Døbt: 12/11 –71, Fødested. Romnæs, Bopæl: Romnæs, Forældre: Johan Nilsen Romnæs, Inger Marie Pedersdtr.Holla. Konfirmationsdag 9de October 1887 34. Nikoline Nilsdtr. Født: 7/12 -71, Døbt 14/1 -72, Fødested: Kastet, Bopæl: Kastet, Forældre: Gdbgr. Nils Nilsen, Karen Marie Halvorsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innspill! Det kunne i så fall forklare den store aldersavstanden mellom Berthines barn nr. 1 og 2 i 1900 - og kanskje også hennes unge alder da Nicoline ble født.Av de to Nicoline-kandidatene du har funnet, Laila, ville jeg holdt en knapp på den siste - av følgende to grunner: 1. Hun er den som i alder er nærmest det oppgitte fødselsåret i folketellingen. 2. Berthines barn nr. 2 er døpt Karen. Nicolines mor het Karen Marie. Vi kan dermed tenke oss at Berthines førstefødte egne datter er oppkalt etter ektemannens første kone - en ikke uvanlig oppkallingsskikk.Så gjenstår det selvsagt å godtgjøre at Nils Nilsen ble enkemann en gang mellom 1873 og 1890, samt å finne det eventuelle ekteskapet mellom han og Berthine (enten i Holla eller i Tromøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, nå fant jeg ekteskapet mellom Ingebrigt Nilsen og Inger Bertine Johnsen(!).Holla kirkebok MINI 8, kort 9/14, I Ægteskab indtrådte 1888 nr. 9, 20de Juli:Brudgommen: hans andre Ægteskab, Navn:Ingebrigt Nilsen, Borgerlig Stilling og Opholdssted: Jernstøberieier, Barbo, Fødested: Skien, Fødselsaar: 22/6 42, konfirmeret: her,sidst gaaet til alters: Barbo, Fader: Bygmester Nils Ingebrigtsen.Bruden: hendes første Ægteskab, Navn: Inger Bertine Johnsen, Opholdssted: Barbo,Fødested: Ulefos,Fødselsaar: 1856, konfirmeret: her,sidst gaaet til alters: Barbo, Fader: Handelsmand John Olsen.Forloverne: John Olsen, Ulefos, Peder Hansen, Holla.ved? Døds?Att. 3/7 88. Hans Schrøder.Dette reiser jo igjen nye spørsmål!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, nå fant jeg ekteskapet mellom Ingebrigt Nilsen og Inger Bertine Johnsen(!).Holla kirkebok MINI 8, kort 9/14, I Ægteskab indtrådte 1888 nr. 9, 20de Juli:Brudgommen: hans andre Ægteskab, Navn:Ingebrigt Nilsen, Borgerlig Stilling og Opholdssted: Jernstøberieier, Barbo, Fødested: Skien, Fødselsaar: 22/6 42, konfirmeret: her,sidst gaaet til alters: Barbo, Fader: Bygmester Nils Ingebrigtsen.Bruden: hendes første Ægteskab, Navn: Inger Bertine Johnsen, Opholdssted: Barbo,Fødested: Ulefos,Fødselsaar: 1856, konfirmeret: her,sidst gaaet til alters: Barbo, Fader: Handelsmand John Olsen.Forloverne: John Olsen, Ulefos, Peder Hansen, Holla.ved? Døds?Att. 3/7 88. Hans Schrøder.Dette reiser jo igjen nye spørsmål!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.