Gå til innhold
Arkivverket

[#38154] Havstad Jernstøberi, 1854-1931

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Glimrende! Da må Nicoline være hans datter fra første ekteskap. Ingebrigt må dessuten være identisk med han jeg fant i 1886-matrikkelen på Havstad (innlegg 11) - og Inger Berthine kan ikke være noen annen enn hun du presenterte i innlegg 18, Laila.Det han se ut til at Ingebrigt Nilsen har gått inn som eier av Havstad Jernstøberi etter at Jørgen Johannessen trakk seg tilbake i 1881, og at Berthine har fortsatt eierskapet (etter omdannelse til A/S i 1893 som andelseier).Men hvordan skal siste del av kirkebokavskriften tolkes ('ved? Døds?Att. 3/7 88. Hans Schrøder')? Kan det være snakk om dødsattesten til Ingebrigt Nilsens første kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg begriper ikke hvorfor det forrige innlegget kom to ganger, men jeg har vel kommet borti en knott!Nå fant jeg i hvert fall den riktige Inger Bertine, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant henne med en gang, har antakelig stoppet da jeg fant den første, enda jeg visste at jeg burde ha sett ut hele året.Holla kirkebok MINI 5, kort 4/15, døpte 1856 nr. 128: Født 11 November, Døbt: 25 December i Holden, Navn: Inger Bertine, Ægte, Forældre: John Olsen Saugbruget og Lisbet Johnsdatter, Faddere: Aaste Bentsdatter Hølen, Maren Olsdtr Saugbruget, Halvor Halvorsen Hølen, Jens Johnsen Hagen, Anders Thronsen Wærket, Johannes Johannesen Ulevig.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Aha, nå begynner det virkelig å løsne her, fant denne:Holla kirkebok MINI 7, døbte 1873 nr. 50: Født: 20de April, Døbt 29de Juni Hd.(=Holden), Navn: Maren Nicoline, ægte, Forældre: Formermester Ingebrigt Nilsen og Karen Marie Johnsen. Faddere: Marie P????, Elise Johnsen, Rasmus Hansen, Nils Johnsen, Mortinius? Nilsen.('ved? Døds?Att. 3/7 88. Hans Schrøder') er nok en dødsattest for Ingebrigts første kone, Karen Marie Johnsen. Kan hun være en søster til Inger Bertine, tro?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Dette var virkelig et gjennombrudd. Dessuten er det helt i tråd med det jeg i utgangspunktet hadde forventet, nemlig at Berthine og ektemannen måtte ha jernverksbakgrunn. Det kan ellers se ut til at Ingebrigt Nilsen ikke bare etterfulgte Jørgen Johannessen som eier av Havstad Jernstøberi, men forut for det også som formermester ved jernverket i Holla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jf. samme kilde ble Ingebret Nilsen døpt i Skien 20/8 1842. Foreldre: Niels Ingebretsen og Maren Hansdr. De giftet seg 16/1 1842 i Skien. Denne vielsen finnes også i kirkebokavskriftene på www.gamlegjerpen.no, men det er der kommentert at prestens håndskrift ikke er den lettest leselige. Det er nok derfor brudgommens fornavn ikke er helt korrekt gjengitt:16/1 1842: Uk S....(yrke?) Knud (?) Engebrechtsen, 26 1/2; Pigen Maren Hansd. fra Skien. Forl: Andreas Nielsen og Mathias Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, jeg har akkurat funnet dåpen til Karen Marie i kirkeboka. Nå skal jeg prøve å finne ut når hun døde, så har vi vel det meste vi trenger, evt. også når Karen Marie og Ingebrigt giftet seg.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en viss mulighet for at Karen Marie er død på Havstad. Vi vet at Ingebrigt Nilsen var der i 1886 (og hadde vel da vært der en tid). Og i 1888, når han gifter seg med Inger Berthine, er han jo jernstøperieier i Barbu (hvilket i praksis vil si Havstad). I så fall vil vi måtte lete etter Karen Maries begravelse i kirkeboka for Barbu. Vi befinner oss her i et litt 'uryddig' kirkebokområde. Barbu m/Havstad hørte inntil 1877 til Tromøy sogn. Da ble både Barbu og Østre Moland skilt ut. De aktuelle kirkebøkene er inntil nettopp det året skannet av Digitalarkivet. Foreløpig er det første skannede året for Barbu 1899. Jeg skal, så snart jeg får tid, se på kirkeboka for Barbu 1877-1899 på Statsarkivet her i Kristiansand.For ordens skyld: Barbu m/Havstad ligger i dag både innenfor Arendals bygrense og - selvsagt i Arendal storkommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende tanke slo meg: Ingebrigt Nilsen må være død mellom 1892 (det året yngstesønnen Sverre ble født) og 1900. Sannsynligvis døde han i 1892 eller 1893, og det må ha vært den direkte foranledningen til at Havstad Jernstøberi i 1893 gikk over fra å være en 'selveier'-bedrift til å bli et aksjeselskap.Når det gjelder bakgrunnen for at det nettopp ble Ingebrigt Nilsen som overtok støperiet etter Jørgen Johannessen, antar jeg at en av årsakene må søkes i det forhold at Ingebrigt antakelig har vært dreng under Jørgen i tiden før sistnevnte flyttet i 1856 (er han forresten nevnt innflyttet fra Skien til Holla i første del av 1850-årene?). Og så vet vi at Jørgen Johannessen ikke hadde livsarvinger. Og ledelsen av støperiet måtte selvsagt skjøttes av en fagperson.Vi kan jo da selvsagt lure på hvor det ble av 'juniorsjef' Ole Jørgensen. Han kan ha reist til Amerika. Det var flere fra området som gjorde det i 1870-årene. Og her kommer det inn et litt uberegnelig tilleggsmoment: Jørgen Johannessen og kona, Ole Jørgensen og kona - samt flere av støperiets ansatte fra Ulefoss - meldte seg rundt 1870 ut av statskirken og ble baptister. Den første baptistmenigheten i Arendal ble stiftet i 1867, og Jørgen Johannessen bidro økonomisk til menighetens første forsamlingslokale i Barbu. Første del av 1870-årene ser det ut til at menigheten led under en del indre stridigheter, og flere av medlemmene emigrerte til Amerika. Det er forresten eksplisitt nevnt i kirkeboka for Tromøy da Jørgen Johannessens kone meldt seg ut av kirken i 1870, at hun var blitt 'paavirket av Lammers' Parti'. Sannsynligvis var en del av 'Ulefoss-gjengen' blitt fanget inn av den lammerske vekkelsen før de dro fra Holla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Holla kirkebok MINI 7, begravede 1881,nr. 29: Død 16 Juni, begr. 22 Juni, Værkseiers Kone Karen Marie Nilsen, f. Johnsen, Alder: 1856 35 Aar, Opholdssted: Ulefos, Dødsaarsag: Lungetæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant utflyttingen fra Holla til Havstad pr. Arendal forFormermester Ingebrigt Nilsen f. 1842 samt barnaMarie Elin? f. 19/10 71Karen Nikoline f. 20/4 73Nils Johan f. 5/6 75Elise f. 11/7 77John f. 25/6 80Alle fikk attest utstedt 19/9 1887, men de hadde flyttet i allerede i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang. Det reelle flytteåret (1881) passer jo glimrende med Jørgen Johannessens 'tilbaketrekning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

I boka GAMLE OVNER I NORGE av Ulf Hamran (Huitfelt Forlag 1993/2000), s. 81, er det en kort historikk for Havstad Jernstøberi. Der blir det opplyst at Jørgen Johannesen i 1881 solgte støperiet til 'støperimester Ingebret Nielsen og Johan Johansen, begge fra Ulefos. Etter ca. 10 år trakk Johansen seg ut og reiste tilbake til Ulefos. (...) Nielsen døde i 1892 og året etter dannet enken et A/S sammen med sin bror og svoger H. Paus Nielsen fra Skien, med H. Jamvold som bestyrer til 1896. (...) '...i 1911 solgte enkefru Nielsens arvinger støperiet til bestyreren Adolf Nilsen og skipsreder Joh. Andreassen. I 1913 gikk J. Blom-Ohlsen fra Stavern inn i Andreassens sted'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes, når det gjelder H. Paus Nielsen fra Skien, at svogerskapet med Ingebrigt Nielsens enke skyldtes at H. Paus Nielsen og Ingebrigt Nielsen var brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Paus Nielsens kone, Laura Kirstine (f. 1849), ser ut til å være datter til garver Anders Andersen (f. i Solum). Dermed er det vel ikke så mange andre muligheter for at Ingebrigt Nielsens enke kan ha vært Hans Paus Nielsens svigerinne, enn at Ingebrigt og Hans har vært brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Blar i Aust-Agder arv, og ser at 1989-utgaven har artikler om ovner fra AA og reproduserer en katalog fra Havstad jernstøperi. Men dette er kanskje kjent?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

(34) Alle (?) kirkebøkene for Barbu er nå skannet og lagt ut her i Digitalarkivet - og nylig fant jeg Ingebreth Nilsens dødsdato:Død 1/9 1892, begr. 6/9 - Gift Mand Værkseier Ingebreth Nilsen, f. 22/6 1842 i Skien. Bopæl: Havstad. Dødsårsak: Svulst i underlivet.Jeg har imidlertid ikke funnet begravelsen til den første eieren av støperiet, Jørgen Johannessen, og kona hans. De må være døde en eller annen gang mellom 1881 og 1900, men siden de var dissentere (baptister), er de muligens ført et annet sted (jeg har ikke funnet dem blant de dissenterne som er protokollert som begravet i kirkebøkene for Barbu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg trekker fram denne tråden nok en gang, i håp om at det skulle være mulig å finne Jørgen Johannessens og/eller kona Anne Helenes dødsdato (se bl.a. siste avsnitt i forrige innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, skal Jørgen Johannessen altså ha 'trukket seg tilbake som en formuende mann' i 1881. Dermed kan vi selvsagt ikke utelukke at han og kona etter det har flyttet bort fra Havstad (og fra Barbu sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panteregisteret for Arendal viser at Jørgen Johannessen solgte matr. nr. 94 og 95 Østre Havstad 24/5 1881 til Ingebreth Nilsen og dennes svoger Johan Johnsen (Ulefoss) for kr. 40.000. Det ble samtidig utstedt en panteobligasjon pålydende kr. 26.000 fra kjøperne til Jørgen J. mot pant i eiendom, maskiner m.m.Dessverre finner jeg ingenting om hvor Jørgen så gjorde av seg - men han tjente åpenbart gode penger på salget. Matr. nr. 94 hadde han kjøpt i 1856 for 50 Spd. Matr. 95 kjøpte han 10 år senere, uten at jeg der kjenner den eksakte kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.