Gå til innhold
Arkivverket

[#38154] Havstad Jernstøberi, 1854-1931

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Da formermæster Jørgen Johannesen og kona Anne Helene Olsdatter flyttet fra Holla til Havstad i 1856, hadde de med seg den 18 år gamle pleiedatteren Andrine Marie Olsdtr.Andrine Marie var blitt konfirmert 1. november 1852 i Holla, og det ble da opplyst følgende: Født 21 Juni, døbt 29. Juli 1838, Fødested: Hassels jernverk i Eger. Forældre: Skomager Ole Olsen Braaten og Magdalene Olsdatter.Moren, Magdalene Olsdtr., var søster til Jørgen Johannessens kone.At hun har bodd i Jørgen Johannessens husholdning som 'datter', er vel det faktum at hun flere ganger kalles Andrine Marie Johannessen en indikasjon på. Andrine Marie må ha giftet seg i begynnelsen av 1860-årene, for i ft. 1865 finner vi henne i Skien med ektemannen Hans Edvard Nærum og døtrene Berthe (4 år) og Marie (2 år) - begge f. i Skien. Hans E. Nærum er 'Farver'.Senere får dette paret sønnen Jakob (f. i Skien 1866), før de flytter til Lyngør i Dypvåg - og da er Hans Edvard Nærum kalt 'Kontorist'. I Dypvåg døper de følgende barn: Tvillingene Anna og Jørgen (1869), Ole Magnus (1875) og Laura (1877). Innimellom må de ha oppholdt seg i Barbu (Havstad?), for i 1871 har de sønnen Isak til dåpen i Tromøy kirke - og barnets mor kalles da Andrine Marie JOHANNESSEN.Litt før 1880 må de så ha flyttet til Stavanger, for der blir dattera Edvarda Andrine døpt i domkirken (1880).I ft. 1900 for familien i Muségaden 24 i Stavanger. Hans Edvard Nærum er da 'Homøopath', og Andrine Marie er 'Husets gode Genius'. Flere ugifte barn bor hjemme: Jacob er handelsborger og kolonialhandler, Anna er kassererske ved handelskontor, Jørgen er bokholder smst. og Edvarda Andrine går broren Jakob 'tilhånde'. Dessuten er sønnen Isak, som er dampskipsfører, på besøk med kone og sønn (egentlig bosatt i Haugesund).Hvor vil jeg så med dette? Jo, Jørgen Johannessen og kona var barnløse - men hadde altså tatt seg av niesen Andrine Marie. En kort periode bodde også Andrines søster Christiane hos dem. Kan det tenkes at Jørgen og Anne Helene - etter at de hadde solgt Havstad Jernstøberi - flyttet til sine 'nærmeste' i Stavanger? Og at det i så fall var der de døde? De er ikke nevnt som faddere for noen av Andrine Maries barn, men det kan forklares med at de var baptister - og dermed prinsippielle motstandere av barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også ta med at Andrine Maries sønn Ole Magnus ('Ola Nærum'), f. på Lyngør i 1875, i ft. 1900 er å finne som handelsbetjent på Silkehuset i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden fram igjen, siden jeg ennå ikke har funnet ut hvor det ble av jernstøper Jørgen Johannessen og kona Anne Helene Olsdatter etter at de solgte bedrift og eiendom på Havstad i 1881. Jørgen var på det tidspunktet en mann på 66 år.Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Her er lenke til den aktuelle panteboka, der vi finner de skannede dokumentene i forbindelse med salget av Havstad (jernstøperiet og øvrige eiendommer) 18/5 1881 (se ellers innlegg 50):Lenke(se ssaksnr. 8 og 9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - nå fant jeg dokumentasjon på at Jørgen Johannessen åpenbart fremdeles var i live i 1893. Jeg legger ved lenke til to 'Aflysninger' av panteobligasjoner fra Ingebreth Nilsen og Johan Johnsen til Jørgen Johannessen (se nr. 24 og 25, venstre side) - og Jørgen Johannessen har kvittert på den første så sent som 2. februar 1893, ser det ut til:LenkeStår det ikke også en adresse foran dateringen? Skriften er noe slurvete, men jeg synes det står noe i retning av 'Fagerli pr Drammen'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt om litt geografisk hjelp vedr. stedsangivelsen 'Fagerli pr. Drammen' i en egen tråd (Lenke) - men har allerede sett at navnet forekommer i Sylling (Lier). Det er interessant, og selv om det kan virke litt prematurt, kan jeg ikke la være å spekulere litt: Kan Jørgen Johannessen ha investert noe av fortjenesten fra Havstad i ny virksomhet? Det lå nemlig et lite jernstøperi i Sylling, som på slutten av 1800-tallet støpte en del velrenommerte ovner: Åsdøl(dalens) Jernstøberi. Det ble solgt på auksjon i 1875 (og kan godt ha skiftet eiere også etter det) - men jeg kjenner ikke detaljene i eierhistorikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den tråden jeg har lenket til i (56), framgår det nå at det også finnes et sted med navnet Fagerli på Danvik (Strømsø) - altså enda nærmere Drammen. Det fantes jo for øvrig, som kjent, et stort jernstøperi i Drammen...Ellers konstaterer jeg at Fagerli ikke kan ha vært et tilfeldig oppholdssted for Jørgen Johannessen i februar 1893. Han skriver nemlig også Fagerli på en kvittering datert 11. desember 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg Jørgen Johannessens begravelse! I ministerialboka for Bragernes - under døde dissentere. Han døde 4/3 1897 (begr. 12/3) og var da enkemann og 'Værkseier'. Fødselsåret 1815 stemmer, men fødestedet er feil (Hedmarken?). Ellers blir det oppgitt at han er baptist og bosatt på Fagerlid i Lier.LenkeInteressant at han her kalles verkseier. Kombinert med opplysningen om bosted (Fagerli i Lier) er det nok mest nærliggende å tenke på Åsdøl/Åsdøldalens Jernstøberi i Sylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var sannelig begravelsesinnførselen for Jørgen Johannessens kone også - lengre nede på samme kirkebokside!Hun døde 24/10 1895 (begr. 30/10) - og er da presentert slik:'Kone Fru Anne Helene Johansen født Jørgensen - Skibsrheder J. Johansens Hustru'.Det er flere ting her som kan virke litt forvirrende - kanskje først og fremst at Jørgen er blitt skipsreder! Dernest at Anne Helenes pikenavn er Jørgensen og ikke Olsdatter. Forklaringen er enkel: Hun var datter av Ole Jørgensen. Elers er hun oppgitt født 1813 i Eiker - og bostedet er Fagerli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante data fra 1886-matrikkelen (Buskerud, Lier, Frogner sogn): Der er 'Jørgen Johansen, støberieier' oppført som oppsitter på gnr. 14, bnr. 2 Nøste(d) vestre (gammelt matr.nr. 30b):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnemysteriet (Fagerli) er nå oppklart! 1886-matrikkelen viste altså at støperieier Jørgen Johannessen eide et bruk utgått fra Vestre Nøste i Lier (tett opp mot Drammens bygrense): Gnr. 14, bnr. 2. I ft. 1900 har dette bruket navnet Fagerlid - og det bor to husholdninger der: 1. Overrettssakfører Thomas Bang med familie og tjenerskap. 2. Skipskaptein Ole Johnsen - som for øvrig var f. 1861 i Arendal. Også kona Berta var f, i Arendal, og de hadde kalt sin eldste sønn Jørgen (!).Dette svekker hypotesen om at Jørgen Johannessen kan ha hatt noe med Åsdøl/Åsdøldalens Jernstøberi å gjøre - men styrker en annen hypotese: Han KAN ha vært inne på eiersiden i Drammens Jernstøberi, som på dette tidspunktet var omdannet til aksjeselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge pantebok for Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri/Lier tinglag (gammel arkivref. II2a) ble det 26. august 1881 utstedt auksjonsskjøte til støperieier Jørgen Johannessen 'paa denne Eiendom' (dvs. gnr. 14, bnr. 2, Vestre Nøste i Lier).Det er så tilføyet i ettertid, i margen, at 10/4 1897 ble det tinglyst et testamente fra Jørgen Johannessen 'om at det han efterlader sig, derunder ogsaa eiendommen Fagerlid skal tilfalde Berthe Helene Johnsen'.Berthe Helene Johnsen må være identisk med skipsfører Ole Johnsens kone Berta (se innlegg 61). Det hører her med å minne om at Jørgen Johannessen og kona var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant kirkebok-funn:30/9 1888 ble Jørgen Johansen døpt i Lier/Frogner (f. 25/8). Foreldre: Styrmann Ole Marthinius Johnsen (f. 1855) og Berta Helene f. Nærum (f. 1862). Bopæl: Fagerli.LenkeDet ser altså ut til at denne familien allerede i 1888 var 'samlokalisert' med Jørgen Johannessen og kona - og den nyfødte sønnen blir åpenbart oppkalt etter Jørgen (får sågar hans patronym!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen (og dermed det omtalte testamentet) står nå klar for meg. Forklaringen finnes i innlegg 51. Bertha Helene var datter til niesen til Jørgen Johannessens kone (som jo hadde vokst opp som Jørgens og Anne Helenes pleiedatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.