Gå til innhold
Arkivverket

[#38158] Helene Margrethe Andersdatter f.1/4 1864 Fjeldstadbruget V.Toten

Gjest Lillian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Les her: LenkeDenne har ligget ute siden 8/1 2006 på Slektsforum - ingen respons hittil. Har noen et godt HINT til hvor jeg evt. kan lete!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianJa Fjelstabruket står tydeligvis tomt i FT1865: Lenke, så de er nok ute på en reise kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja,det var vel også det eneste av opplysninger jeg ikke hadde tatt med i mitt innlegg! Skulle jeg lete på bosted for fødsel ville jeg vel 'knapt' funnet ut 'noen' ting! Dette forblir vel for alltid en 'uløst' gåte og et stort 'hull' på mitt slektstre.Det var vel slik at noen klarte å gjemme seg bort ved FT....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LillianIkke fortvil! Dette løser seg nok en gang ser du:-)Jeg har nettopp sittet et par timer selv og lett uten resultat. Litt rart egentlig at jeg ikke finner noen av de nevnt i Slektshistorielaget http://www.slektshistorielaget.no/ !!Var det slik at de var reisende, og av noen kjente familier, vet jeg det finnes folk her inne som innehar stor kunnskap om det. Kanskje du skulle laget et nytt emne?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove.Derfor det ikke finnes noe om henne på Slektshistorielaget er jo fordi de aktuelle årstall for henne ikke er registrert enda. Ingen vits i å lete der, har gått igjennom alt...Ang. det reisende folk, det er kun et forslag jeg har fått av Inger på Statsarkivet da de ikke er å finne på FT1865. Utseende på det bildet jeg har av Oldemor kan også tilsi det, men selv tror jeg egentlig ikke det. Det jeg hadde håpet var at oldemor Helene Margrethe kanskje kunne 'hatt' søsken! Hun er uansett ektefødt og da burde jo ekteskapet være innført i ei eller anna kirkebok i dette landet.....spørsmålet er hvor?Tror kanskje jeg må ut av Oppland og Hedmark for å finne noe mere....har lett i 13 år så jeg har ikke så store håpet om å finne dem...foreldrene altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er klar over at Slektshistorielaget ikke kan fange opp henne, men derimot foreldreneMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Ett forslag, Tobine Johannesdtr gift 22 november 1860 Østre Toten med Anders Andersen.Barn : Anders f 1862 Østre Toten, Pouline f 1867 Vestre Toten.Mor kalles Thine / Tine. Ikke langt fra Tobine eller Trine ??Dette funnet på FS, kanskje det allerede er sjekket ut med orginal kilden ??Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Tusen hjertelig - dette ser absolutt lovende ut! Har kirkebøker selv for både Østre og Vestre Toten her hjemme så da skulle det gå greit!!Kanskje jeg finner dem på FT1865 også da!! I hvertfall lov å håpe!! Er dette rett da Skulle du hatt Hundre Røde Roser - snart 14 år gammel gåte dette altså!Skal sjekke og så si fra her om Du har skutt gullfuglen for meg!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Fant dette FT 1875 Vestre Toten LenkeFant Helene Margrethe Andersdatter født 1864 på Aasjordet som Lægdslem, en Anders Andersen født 1862 på Bjerke som Lægdslem, og Pauline Andersdatter født 1866 på Paulsæth nedre som Lægdslem.Prøvde å legge link til alle tre, men linker går bare inn på FT 1875 Vestre Toten.Kanskje bare ett sammetreff ??Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !18 oktober 1876 i Kolbo Vestre Toten, konfirmeres Anders Andersen Født 2 mars 1862 Gaarderhagen. Foreldre Anders Andersen Gaarderhagen og Thine Johannesdtr Gaarderhagen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Flott! Alt på Oldemor har jeg untatt FT1865 - se her: LenkeDet verste er at jeg må vente til over Pinse med å sjekke vielsen i orginal kirkebok - den jeg har kjøpt gjennom Riksarkivet på Microfishkort inneholder ikke Vielser enda det står det i Listen over Kirkebøkene for Østre Toten - hva de har holdt på med der må 'Alle Gudene' vite!!Skal sjekke alt det andre - takk så lenge! Ble helt skjelven av dette - har egentlig gitt opp hele siden til Oldemor!! Nå har jeg NYTT HÅP.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Det nytter ikke å legge lenke til den FT1875 som ligger på Slektshistorielaget - så det er ikke noe du gjør feil! Den bare er slik! Nå skal jeg sjekke og så finne 'Loppekassa' - har sittet ved dataen i hele dag nesten og begynner å bli noe 'Susette' i 'Toppen' - he, he. Kommer tilbake i morgen!Hjertelig takk for innsatsen så langt!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Nå lette jeg etter Anders Andersen f 1862 i FT 1865, jeg klarer ikke å finne han, det kan jo tyde på at han er sammen med resten av familien som ikke finnes i FT 1865.Skal lete litt til, for å se om jeg finner noe mer. Håper det er riktig, tvi tvi og lykke til.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Ja, finner du dem på FT1865 da tror jeg du HAR NOE I DEG SOM INGEN ANDRE HAR - jeg har lett meg SKAKK på dette helt siden jeg begynte i 1992.Setter stor pris på det du har gjort - selv om det ikke skulle klaffe!!Krysser alt jeg har jeg nå!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Dette ser lovende ut, men jeg har ikke nok kirkebøker for Toten hjemme til å få sjekket alt nå. Den Anders Andersen f. 1862 Ø.Toten stemmer med den du fant konfirmert. Han befinner seg på Bjerke da også, men det merkelige er at da er foreldrene Husmandsfolk på Gaarderhagen. Finner Andreas i FT1900 gift med barn her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00529&gardpostnr=1026&personpostnr=6493&merk=6493#ovre>LenkeVed vielsen 8/11 1890 bor han Skinderviken og faren er Husmand A.Andersen.Jeg finner mange likhetstrekk for min Oldemor, men er fortsatt usikker!!Bl.annet så er alle barna satt på Legd og en av oldemors faddere bor på Narum - der bor også en som kan være ene fadderen til Pauline f.1866, dpt.: 1867. I Oldemors dåp som også finnes på FS er morens navn Trine Johannesdatter, på Anders og Pauline/Pouline heter hun Johansdatter. Dette er jo allikevel noe vi ser hele tiden går omhverandre!! Folk tilhørende Røse/Røise går også igjen som faddere og ettersom Fjeldstadbruget står TOMT i 1865 så måtte de jo FLYTTE derfra.Den uthevede Johan her er muligens fadder på Pouline, mens Helene Hansdatter nederst muligens er fadder på Oldemor Helene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Der var det BINGO på Ole Hansen Paulsæth og Helene Hansdatter - de giftet seg 1869!!Jeg tror at DU HAR SKUTT GULLFUGLEN for meg, men vil sjekke alt først!!Synes du likhetstrekkene mine er SVAKE? Tar gjerne i mot synspunkter!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Likhetstrekkene dine synes jeg er gode.Sitter med en følelse at dette er rett, men som du sier må det sjekkes. Har selv opplevd at alt som virker så riktig ikke er det allikevel, men her synes jeg det er mange likhetstrekk og at søskende er satt på legd i FT 1875, også gir grunn for å tro det er riktig.Johannesdtr og Johansdtr har jeg sett mange ganger går om hverandre, fra det ene barnet til det andre.Har lett etter Tobine i FS, synes ikke det finnes noen gode kandidater der, men...Lette i Land, perioden 1820-1840 og fant 3 foreldrepar hvor far heter Johannes og barnets navn ikke er oppført, ellers fant jeg ingen ting der.Tenker litt på det Tobine navnet, kan det være Tolline og presten har ført Tobine, dette er bare en tanke.Skal lete litt videre nå for å se hva jeg kan finne, har ikke fått vært på dataen før nå.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Her ble noe av teksten borte, det som manglet var.FT 1875 hvor kanskje da en eller begge foreldrene er døde, tyder på at Anders, Helene, Pauline er en søskenflokk.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Setter stor pris på at du hjelper meg å lete, men du må ikke føle deg forpliktet til det da! Kanskje du er like spent som meg!!??Jeg også har en god følelse om at dette er riktig - spesielt pga at alle tre er på LEGD og at en av Oldemors faddere har tatt Pouline på LEGD. Pouline kan jeg imidlertid ikke finne på FT1900 - hun kan selvfølgelig tatt et annet etternavn - kanskje som gift!!Jeg er mest spent på den orginale vielsen i 1860 - den tydingen på FS er ikke alltid rett!!Skal bestille resten av Kirkebøkene for Toten i kveld slik at bestillingen ligger inne når de kommer på jobb igjen på tirsdag. Vil også ha svar på hvorfor hele Ekteskapsdelen i den boka for Østre Toten Mini 4 1857 - 1865 er fjernet. I Riksarkivets Microfichlister er det nemlig med - dårlig gjort!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Kan godt være, men hvorfor er ikke det nevnt i Konfirmasjon til Anders eller Helene Margrethe eller i vielsen til Anders? Anders Andersen(faren altså) går jo fra å være Inderst - Husmand - Tjener - Husmand igjen!!??Har også tenkt muligheten for at en av dem kan ha giftet seg igjen??Regner med at du har lest hele innlegget mitt på Slektsforum - det er jo en mulighet for at barna ble tatt fra dem og satt på Legd fordi de var av det reisende folket også!!Står noe om det i Riksarkivets sider ang telling av de reisende og landstrykere osv. Jeg vet allikevel ikke tidsrommet for når de evt.begynte med det (Tullet) - folk er folk i mitt hodet da!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Dette er noe jeg fant, som jeg synes var av interresse, kanskje ikke noe i det hele tatt, men tar det med.Anders født 7 mars og døpt 9 april 1830 Vestre Toten.Foreldre: Anders Pedersen Soelbergstuen og Helene Christiansdtr. Solbergstuen.Faddere : Hans Olsen Narum---Kari Christiansdtr Narum--- Gbr Even Olsen Soelberg---Johannes Olsen Soelberg---Birte Marie Olsdtr. Soelberg.Her tenkte jeg på oppkalling av foreldre HELENE som første jente, gårdbruker Hans Olsen Narum som fadder.Skal sjekke mer rundt dette.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Jammen er du iherdig - takker og bukker bare jeg!! Nå blir det enda mere spennende å se den orginale kirkeboka med vielsen 1860!!Jeg har nok muligens sett mye av dette opp igjennom årene, men har vel hengt meg for mye opp i Trine - som jeg trodde kunne være en forkortelse for Petrine eller Chatrine....To PAR øyne og to HODER ser og tenker bedre enn bare det ene paret og det ene hodet som har kjørt seg FAST vet du!!Har vært inne på den tanken om Oppkalling jeg også, men den passer veldig dårlig ellers i SLEKTA mi og jeg har i grunnen aldri brukt den!! Må kanskje 'Revurdere' tankegangen min 'Litt' på det området!! Takker så mye igjen!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Tror så absolutt du er inne på noe her - hold deg fast: Ved konfirmasjon i Kolbu 5/10 1845 står følgende: Anders Andersen QVIGSTAD, 15 1/2 aar, født Solbergstuen. Anders Pedersen og Helene Christiansd., Så står noe som er TYKK skrift og kanskje ikke tydbart egentlig, men det begynner slik at jeg tror det står Selveiere eller Pladseiere!!!??Det er jo på Qvigstadhagen de er når Pouline blir født!! Det kan jo være en grunn for at de har fått lov å være der - Anders tjente der når han ble konfirmert!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller selvfølgelig foreldrene ha blitt Selveiere(Det er det det står - så etter litt lenger oppe) og de har KJØPT seg en plass under Qvigstad!! Blir så ivrig at tankene går i SURR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 'VI' oppkallingsregelen da så bør mora til Trine/Thine/Tine/Tobine/Tolline hete Pouline/Pauline. Navnene til Anders sine foreldre er jo oppbrukt!!??Det blir rett - ikke sant?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.