Gå til innhold
Arkivverket

[#38158] Helene Margrethe Andersdatter f.1/4 1864 Fjeldstadbruget V.Toten

Gjest Lillian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Pauline kan være en mulighet på mors navn til Trine, men ingen ting er sikkert med oppkallingen. Faren kan ha vært gift før, så navnet kan være etter første kone osv...., det med oppkalling kan være vanskelig mange ganger.Ser en annen ting også, Hans Olsen Narum og Kari Christiansdtr som er fadder for Anders 1830, ser ut til å være foreldre til Helene Hansdtr.Var ikke Helene Hansdtr. fadder også ved Helene Margretes dåp i 1864?Det må da være en sammenheng her, siden Pauline også er på legd hos Helene Hansdtr. FT 1875.P.S Helene Hansdtr født 1823 Østre Toten, har en bror Johanes født 1814 Østre Toten, nå vet ikke jeg om han lever opp, men en tanke slo meg, er Helene tanten ???Kanskje farlig å lage for mange teorier, men fakta er at den Helene Hansdtr født 25 juli og døpt 10 august 1823 Østre Toten, har foreldre Hans Olsen Narum og Kari Christiansdtr. Narum. Dette er fra kirkeboka fra slektshistorielagetMarie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være for dine funn!!Anders Andersen f.1830 har ei søster Berthe Maria f.1833/dpt.: 1834 og det heter også ei som er fadder til Pouline. Når Berthe Maria blir konfirmert bor ihvertfall hun på Nygaardsstuen og foreldrene er fortsatt selveiere(Står ikke hvor) Ei Randine/Kardine Andersdatter Nygaardsstuen er også fadder til Pouline. Berthe Marie er nok gift ved dåpen til Pouline,men jeg tyder ikke Gårdsnavnet annet enn det siste som er stad - tror ikke det står Qvigstad der - da har det i så fall 'Rabla' for skribenten!! Den Berthe Andersdatter som er fadder sammen med mannen sin for Oldemor Helene Margrethe dør før FT1865 så det er 'Dessverre' ikke samme dame. Det er nemlig for barnet til Christian Evensen og Berthe Andersdatter Fjeldstadsveen at Tippoldemor (Trine) Johannesdatter er fadder!!Nå virker det sikkert som jeg overlater det hele til deg, men jeg er opptatt av å finne sammenfatninger for å se RIKTIGHETEN av dette!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Akkurat derfor jeg har HOLDT meg unna den teorien - stemmer nemlig dårlig ellers hos meg, men nå er jeg spredd over store deler av Oslo/Akershus i tillegg til Ringsaker så det kan være grunnen.Dette blir bare 'Værre' og 'Bedre' det - Tror nesten ikke det er sant, men er dette feil da - nei, tør ikke tenke tanken. Her er det for mye som tilsier riktighet - er du enig?Stemmer at Helene Hansdatter er fadder for Oldemor Helene Margrethe. Jeg forstår også tankegangen din med at Helene Hansdatter kan være tanten til Trine/Thine - det er det du mener ikke sant? Håper denne broren vokste opp.Tror jeg må reise opp igjen fra Hytta her i Sørum og sette meg på Statsarkivet en dag jeg....dette kan ikke vente!!Jeg klarer nesten ikke sitte stille - blir så ivrig - hadde aldri turt håpe på en løsning, men JEG MÅ TRO nå - dette kan ikke være feil!Inntil videre - HJERTELIG TAKK.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Dette er bare morsomt, og skulle det være feil, så har man fått eliminert vekk noe.Jeg tenkte på at Helene Hansdtr var tanten til Trine, men det er få år å gå på fra Johanes Hansen er født til eventuelt Trine skulle være født, mulig men tviler.Narum må ha en sentral rolle når man ser på fadderne ?? Anders Pedersen bosted Nøkleby 24 år, Helene Christiansdtr. bosted Gran 31 år, viet 1 juni 1819 Toten. Ser alder på Helene, hmmmm. Blir da 48 år ved siste barns fødsel, kanskje ikke samme paret ??Anders Pedersen og Helene Christiansdtr får disse barna : 1. Christian født 4 februar døpt 10 februar Østre Toten på Hoelst. mel.Faddere : Margrete Hol---Maria Hol---Peder Hol---Peder Hol---Hans Nøkleby. 2. Christine født 22 oktober døpt 7 november 1824 på Hoelseie.Faddere : Hans Narum---Kari Narum---Oline Narum---Ole Lille Hoel---Mads Lille Hoel. 3. Matthias født 16 august døpt 26 august 1827 Soelberghagen.Faddere : Hans Olsen Narum---Kari Christiansdtr. Narum---Oline Hansdtr. Narum---Christian Larsen Nygaard---Ole Larsen Nygaard. 4. Anders født 7 mars døpt 9 april 1830 Soelbergstuen.Faddere : Hans Olsen Narum---Kari Christiansdtr. Narum---Even Olsen Soelberg---Johannes Olsen Soelberg---Birte Marie Olsdtr. Soelberg. 5. Berte Maria født 18 november 1833 døpt 5 januar 1834 Soelbergeie.Faddere : Hans Narum---Kari Narum---Larsen---Maria Narum---David Nyegaard. 6. Caroline født 26 mars døpt 5 juni 1836 Præsterudeie.Faddere : Christian Johansen Nøkleby---Oline Hansdtr. Nøkleby---Christian Hansen Narum---Peder Hansen Narum---Maria Hansdtr. Narum.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Flotte greier!Forstår ikke helt dette med få år da for Trine/Tobine og Anders gifter seg jo først i 1860 og om vi sier at Johannes(F.1814) gifter seg når han er 20 år så blir det 1834 - om Trine/Thine/Tobine blir født helt frem til(Fra 1834) 1840 vil hun fortsatt være 20 år i 1860...Tenker du eller jeg galt?Holder på å prøve å finne Johannes Konfirmert - har Kirkebøkene for Ø.Toten fra 1828 - ser dårlig ut og da faller teorien i sammen altså!!!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tenkte det samme som deg, men kan ikke akkurat forklare det, men tror ikke helt at Helene er tanten.Har du alle fadderne ved Helene Margretes dåp i 1864, kunne du da ha skrevet de her ?Tror jeg har funnet ut hvem foreldrene til Hans Olsen Narum er og foreldrene til Kari og Helene Christiansdtr. Tror de to sistnevnte er søsken og derfor faddere fra Narum. Her kan jeg ta feil, men det stemmer godt dette også.Hans Olsen Narum, far Ole Jonasen Narum og Kirsti Pedersdtr. FT 1801 på Narum.Foreldre til Kari Christiansdtr. Christian Larsen Nygaard og Kari Danielsdtr. Kari Danielsdtr. FT 1801 Enke på Nygaard.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Fant: Mathias Andersen Nygaardstuen bosted Solberg, far Anders Pedersen gift med Mathea Andersdatter Lundhagen far Anders Evensen.Disse er viet 1 mai 1854 Vestre Toten.I 1860 er Anders Andersen Nygaardstuen og Karoline Andersdatter Nygaardstuen faddere for Mathias og Mathea, dette begynner å ligne noe.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Ja, jeg håper virkelig at hun ikke er tanten for jeg finner ikke Johannes konfirmert - han kan da umulig være konfirmert før 1828 - det ville i så fall være ETT under....hi!Helene Margrethe Andersdatter Fjeldstadbruget Født 1/4, dpt.: 29/5 1864. Ægte. Anders Andersen og Trine Johannesdatter Fjeldstadbruget. Inderst. Faddere: Christian Evensen Fjelstadsveen, Berte Andersdatter ib.(De er ektefolk og hun dør før FT1865), Ole Pedersen Røse, Helene Christiansen(Ja, det står Christiansen) Røse, Helene Hansdatter Narum.Der fikk du hele dåpen!Jeg kommer til å legge meg snart - har stresset med dette så 'Hodet' svinger til alle kanter!Er på´n igjen i morra - om jeg ikke 'Drømmer' løsningen i natt da!!Må vel ut med en HEL FORMUE i RØDE TAKKEROSER til deg snart!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Marie.Du er så rask du så jeg KLARER nesten ikke følge deg - hadde vi chatta så hadde vi vel fått KRAMPE begge to!!Da mener du Anders f.1830 og Caroline f. 1836 søsken til Mathias f.1827 ikke sant?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ja, det var de jeg mente.Her er linker til de av søskene til Anders jeg finner i FT 1865.Kristine født 1824, [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0529&kenr=008&bnr=0017&lnr=000>LenkeMatthias født 1827, LenkeBerte Marie født 1833, LenkeKaroline født 1836, flytter til Sarpsborg 9 august 1864.Kan dette være Anders Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Takker sååå mye igjen. Og alt du har funnet har ihvertfall gitt meg noe å jobbe videre med og Jeg har STORT håp NÅ!!Jeg fant disse to i Sarpsborg og selvom det står Vestre Toten så stemmer det jo godt med alder på den eldste Christian f.ca 1820 og Caroline f.1836 - grunnen for at Caroline flyttet er vel for å hjelpe broren etter at han ble enkemand: LenkeJa, tror at det er 'Kluet' å få sett på Vielsen i 1860. Jeg har mye å arbeide med nå - skal gå igjennom de dåp jeg har tilgang til i egne kirkebøker - kan Dukke opp flere ledetråder til mine tippoldeforeldre der!!Igjen Hjertelig Takk for alt du har funnet til meg.Skal kjøre en tur i dag til en gammel gravplass langt inne i skogen: Rakeie heter det og ligger i Nes Romerike. Mangskog kirke er også i det område - skal ta bilder av det som er der.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Har sett på den dåpen til barnet som ble født samme år som oldemor der oldemors faddere er foreldre: (Christian Evensen og Berthe Andersdatter Fjeldstadsveen) og gjett 'Hvordan' navnet til min evt. tippoldemor er skrevet? Jo: Tina Johannesdatter Fjeldstadbruget - hun er da fadder til denne jenta og hun er født 3 mndr før oldemor Helene Margrethe.Nå kan det vel snart ikke være tvil lenger? Hun har jo ikke fått skrevet navnet sitt likt som i dåpen til oldemor da heller!!Mvh.LillianPS: Rettelse til min omtale av Mangen kirke - det er selvfølgelig Mangen Kapell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Dette blir bare mer og mer spennende på vielsen i 1860.Har sjekket rundt de døpte av eventuelle søsknene til Anders f. 1830, om faddere fra Nygaardstuen blir brukt, og det gjør de, så disse er i hvertfall søsken til den Anders som er født 1830.Er enig med deg, at det ikke er så mye tvil lenger, men bekreftelesen gjenstår, kan dukke opp overraskelser.Kanskje det er noen som har kirkeboka som kan sjekke vielsen 22 november 1860 Østre Toten for deg, eller kanskje har du lyst å sjekke den selv ??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LillianEr du i Sørum eller 'heme' i Ringsaker nå?Hvis du er i Sørum kan jeg sjekke for deg på arkivet i Hamar i morgenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove.Takker for tilbudet, men jeg sjekker selv da jeg har møte på Hamar i morgen kveld. Vil helst ha den evt. gleden å se hva det står i vielsen selv.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Ja, det blir vel så spennende at 'Hjertet' kanskje ikke tåler påkjenningen!! Thi, hi...I morgen natt skal du få svar - jeg kjører ned til hytta igjen etter møtet på Hamar!!Hold deg våken og takk for alle dine 'Søk'.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marie.Ja, nå er du spent tenker jeg? Det var jeg også inntil jeg fikk anledning til å slå opp vielsen og jeg må bare si at JEG SKALV. Alt du har funnet er RETT, dette er full BINGO!!I vielsen står følgende: 22/11 1860.Ungk. Anders Andersen, føde og opholdsted: Nygaardstuen, 30 1/4(3/4) aar, Far: Anders Pedersen.Pige THINE Johannesdtr(Ovenfor er det skrevet dtr. fra JOHAN og ut, fødested. Skjefstadeie, 26 aar, Far: Johan Halvorsen.Forlovere: A.Pedersen Nygaard og Husm. Hans Olsen ?Tronset? Attest fra Vestre Toten på Anders Andersen.Hvordan dem som har registrert i FS har fått til Tobine av den skrifta som er så fin - ja det forstår ikke jeg - hadde ikke fått til det om jeg hadde prøvd!! Skulle ha forstått det om det gjalt Æ - Ø - Å for det har dem ikke, men....nå gjør det jo ikke noe!!Har funnet dåpen til Thine også - så nå kan jeg i fred å ro 'Tråkle' meg videre!!Jeg kan NOK ALDRI få TAKKET deg nok så jeg håper det er i orden at jeg sender DEG en påskjønnelse i POSTEN!Jeg burde kanskje ha tenkt litt lenger da jeg i april en gang fant den dåpen der tippoldemor var fadder, men trodde jo at det var der navnet var feilskrevet!! Føler meg vel litt FLAU over at JEG var så 'STUTT' i hodet der!!Uansett så er jeg veldig takknemlig ovenfor deg og EN MEGET GLAD PERSON som heretter slipper å ha et så stort hull i mitt slektstre.HIPP HURRA!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ja dette var veldig gøy, må på jobb nå.Noen ord kommer i ettermiddaag.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lillian !Dette var gøøøøyyyyyy!!!!Kastet meg i full fart på pc'n i dag morges, for å se hvordan det hadde gått. Hadde egentlig ikke tid, men klarte ikke å la vær, og det ser man på stavingen.Jeg ble ordentlig glad på dine vegne, og synes dette var morsomt å få være med på.Ikke tenkt på noe i posten, for dette gjør jeg gjerne igjen om jeg får muligheten med glede, for jeg er nok blitt bitt av slektsbasillen.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LillianGratulerer!!! Dette var moro. Jeg sa i innlegg 4 at det løser seg nok, og det gjorde det :-))Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavingen er ikke så farlig den - jeg gjør det som er værre noen ganger jeg!!Moro JA - forstår ikke helt at det er virkelig enda JEG!Tenker at Trine ikke er mitt favorittnavn på en stund ja - den sirlige skriften som er i kirkebøkene for Vestre Toten i 1864 og så måtte 'Skribenten' skrive feil!! Han 'Burde' skamme seg om han hadde levd!!!!!Til Lars Ove. Ja du gjorde det, men jeg hadde ikke tro på hverken DEG eller at det skulle skje Dette underet at Marie tok tak i det. Jeg er JO SÅ TAKKNEMLIG at jeg har ikke ord!!Nå skal jeg i fred og ro TRÅKLE videre og har allerede funnet masse....og mere blir det nok!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på skriverne den gang hadde gratis tilgang på et stoff som gjorde at de kanskje ble dårligere skrivere.Jeg har Fritjof Nansen i mine aner, og som jeg bruker å si: 'det eneste vi har felles er våre pol-ferder'Morsomt at det løste seg Lillian!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove.Ja, det synes ganske ofte det - ikke bare i form av dårlig og feil skrift, men også i 'Utflytende' tekst!!Du vet vel at Fritjof Nansen er nevnt som en av anene på Slektstreet til Haakon 7? Det følger to slektstavler med i ei bok jeg har om Kong Haakon 7, men den har jeg ikke her i Sørum nå!!Den var fin den siste der om Pol-ferder!!Ja, jeg har enda ikke kommet over sjokket på at det ble en løsning!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke hørt om linken til Haakon 7, men når du er i Sørum får du kikke på Vilberg gård (den store ved golfbanen) Den er det Wangensteen som har bygget. Vurderer å gjøre hevd på den.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove.Morsom er du også!Har sendt tekstmelding tilsamboeren så Boka er med nedover i ettermiddag når han kommer.Du kan sende meg en mail for jeg regner med at du vet hvor du finner min e-mailadresse? Så kan jeg sette opp hvordan den linken går mellom de to nevnte. Arkene er for store til å bli kopiert på vanlig Tre i ett maskin.Det er jo ikke riktig å fortsette med det tema her!!Skal se i Bygdeboka for Nes så jeg finner ut hvor du kommer til å bo i fremtiden!!!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.