Gå til innhold
Arkivverket

[#38161] Per Nilsen, Marta Larsdtr, flyttet fra Hafslo 1839, Hvem var de?

Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

I følge fylkesarkivet for Sogn & Fjordane flyttet paret i 1839 fra Sætre på Hafslo til Sogndal. De fikk ei datter Ingerid i Dvergadal i 1841. Jeg antar det er dette paret som etter fylkesarkivet er gift 20.7.1834, men det er ikke angitt 'hvor'. Marta er angitt født i 'Herrøe'.Vet noen noe mer om opphavet?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for tipset. Men betyr dette at oversikten på fylkesarkivet S&Fj ikke er identisk med det på digitalarkivet? Jeg finner nemlig ikke den vielsen du tipser om på fylkesarkivets base..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ingrid Pedersdotter (1841-1898) var dotter av Peder Nilsson (1817-1860) og Martha Larsdotter (1809-1863), vigde i Hafslo 17.10.1837.Peder og Martha fekk i alt fire born, og sidan tre av dei utvandra til Amerika (inkl. Ingrid), ættar du kanskje frå Anders Pederson (1848-1922)? Eg har stort sett dei opplysningane eg treng om dei tre i Amerika, men Anders veit eg lite om, so kanskje du kan hjelpa meg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for innspill, men desverre Lars: Jeg er ikke etterkommer av Anders P. Etternavnet mitt røper vel Sogndalsopphav, og det er amerikanske kontakter som jobber med slekta si som jeg bringer spørsmål for. De har bra oversikt over Ingrids mann (Peter Larsen Stenehjem), men Ingrids opphav har de nok bommet på. Mitt berøringspunkt kommer et stykke bakover i Peters anerekke.Men etter det som her er sagt regner jeg med at Ingrids aner var de som giftet seg i 1837: Peder m far Niels Pedersen Solvorstrand og mor Anna Johannesdtr Sætre, g 1820, og Martha med far Lars Einersen Mælen/Mellen og mor Ingrid Olsdtr, g 1800.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, dette høyrest likevel interessant ut. Eg ser du har funne dei rette besteforeldri til Ingrid.Men, dersom du er ein ættling av Peter Larsson, so kan du kanskje svara meg på følgjande detaljar...:* Peter og Ingrid var ei tid husmannsfolk på ein plass under Stenehjem før dei utvandra til Amerika; veit du kva for ein plass dei budde på?* Veit du kva år dei utvandra til Amerika, 1872 eller 1873?* Og til sist; eg har registrert elleve born etter Peter og Ingrid; kan du stadfesta dette talet?På førehand hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei,Jeg har foreløpig ikke sett spor av hvilken plass Peter & Ingrid bodde på på Stenehjem. Begge Peters besteforeldre på far-siden var fra Stenehjem.Mine kontakter i USA opererer med 1873 som emigrasjonsår, men jeg skal sjekke ut om de vet mer om dette.De samme kilder nevner 8 barn:1. Martha 18662. Lars 18673. Per 18694. Andreas 18715. Edward 18746. Emma 18757. John 18778. Anna Marie 1879Jeg legger inn ytterligere opplysninger hvis jeg finner slike.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

I flg skipslister for Bergen reiste en skomaker Petter L Stenhjem med 'St.Olaf' den 30.5.1873. Framme i New York 16.6.77. Finner ikke fruen i registeret.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jarleif for nye innlegg!Eg tykkjer nok den amerikareisen til Peter Stenehjem tok vel lang tid(!), men likevel greidde han å verta far att i Amerika to år før han kom fram...Dei tre borni eg har i tillegg til dine er:- Ida 1881- Elmer 1885- Hubert 1889Men her er det plass til i alle fall to born til...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.