Gå til innhold
Arkivverket

[#38162] Veiviser på Ringsaker

Gjest anne lise johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest anne lise johansen

Har tidligere hatt et innlegg om Pellervika og fikk noen gode råd der. Har lånt meg permene med de tidligste kirkebøkene fra Ringsaker og lagd meg et stort kart over Ringsaker for å kunne se hvor i geografien jeg finner slekt. Her trenger jeg litt hjelp. Hvis vi starter med 1801-t. finner jeg slekten på Lunden. Regner med dette er den Lunden som ligger ved siden av Kolstad og Farberg. Det finnes en Lunden til, men denne ligger lenger nord litt øst for Kvernstubrua, eller litt sør for Bårdset. Folket på Lunden heter Michel og Inger. Ved giftemål i juni 1773 er de oppført ved Stor-Staf. Er dette Staf (Stav) som ligger litt sør for Lunden, eller er det Stav som ligger nord for Hamar? De får sitt første barn på Stor-Staf, men flytter så til Pellervika.(1777) Så flytter de igjen til Glostad-eie,(1779) men dette finner jeg ikke på kartet, hvis det ikke er Glestad det skal være? Jeg finner Glestad litt nord for Byflaten. Faddere her er oppført fra Angelseie (finner ikke dette) og fra 'Schierpeie??' Dette hørtes litt spesielt ut! Strategien min er å finne Inger og Michels fødsel, hvor de kan passe inn i forhold til kartet. Inger Joensdtr. er i tellingen oppgitt å være ca. 60 år og skulle være født ca. 1740. Jeg finner ingen født i 1739 eller 1740, men i 1742. Der er foreldre oppført ved Berseng, navnet lyder kjent, men jeg finner det ikke på kartet. Har ellers kandidater i 1744 og 45. Disse er hhv. fra Kolstad og Lier-eiet. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kanskje disse?Gnr 14 Bnr 1 SkjerpenGnr 19 Bnr 1 GlestadGnr 131 Bnr 1 Angelslett, EngeslettGnr 433 Bnr 1 Bergseng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, her er adressene til de gårdene:Gnr 14 Bnr 1 Skjerpen, Kåshagvegen 60, 2380 BrumunddalGnr 19 Bnr 1 Glestad,Rognstadvegen 74, 2380 BrumunddalGnr 131 Bnr 1 Angelslett, EngeslettGnr 130 Bnr 1, Houm, Houmsvegen 151, 2380 BrumunddalGnr 433 Bnr 1 Bergseng, Bergsengvegen 40, 2372 BrøttumGnr 131, bnr 1 ser ikke ut til å eksistere lenger, men den låg trolig i nærheten av Houm. Bergseng ligger lenger nord og nærmere Mjøsa, ca 6km sør for Maihaugen.

bilete0634.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Gamle Ringsaker gikk fra Fåberg til Brumundelva.Sør/vest grenset kommunen mot Nes.Stav i gamledager skrevet Staff (kommer muligens av at v ble lest f av mange embedsmen?. Stav har du i mange bygder. Her dreier seg om Stav i Ringsaker. Gamle Ringsaker hadde to Stav-garder. Den andre er da velt Stav. Faktisk har jeg også sett andre varianter av Stav, men da i kombinasjon som for eksempel gårdsnavnet Stavsberg - skrevet Stabsberg.I Veldre finner du gården Glestad, som i sin tid var delt i østre og vestre, De andre gårdene du lurer på er Angelset og Skjerpi - også skrevet Skjerpe og Skjerpen. Skjerpi er i dag to garder. Angelset ligger lenger opp i åsen. Alle disse er beskrevet i Veldre bb. Angelset er dårligst beskrevet, men det mangler også noe informasjon om slekta på Skjerpi. Veldreboka som mange andre bb er dårlig mht beskrivelse av husmannsslekter. For Glestad kan du finne flere husmannsslekter beskrevet, men det betyr ikke at beskrivelsene er riktig. Bergseng-gårdene (utt Bærseng) ligger opp mot Lillehammer og har f. eks gitt navnet til Bergseng stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei! Takk for hjelpen. Jeg lurer fremdeles på Stor-Staf, om det er den Stav en finner litt sør for Farberg, Lunden og Kolstad? Tror du Lunden som er oppført på 1801 t. er den i nærheten av Kolstad og Farberg? Den familien jeg fant på Bergseng blir for langt unna, tror ikke det kan være Inger Lundens foreldre. da passer vel Joen Ericsen Kolstad bedre. jeg har ikke mange å velge mellom her. Finnes en til som er fra Lier-eiet. vet ikke helt hvor det er ennå. Har ellers litt lite kartformat, tatt fra nettet så nå er halve veggen dekorert med Ringsaker. Men her står de ulike gårdene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som sagt, det er bare to Stav i Ringsaker og de ligger der du påpeker. Lier er det flere av. Veldre og Ring. Husmenn var det begge steder, men jeg ville vel se på Lier på Ring først. Der er det flest åvelge mellom.Ellers er det mange gårder i Ringsaker. I nåværende Ringsaker er det ca 1600 'gardsbruk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Skal bruke litt tid og studere dette nå. Det er litt viktig for meg å følge 'ruten' de fulgte, slik at jeg vet at jeg er sånn noen lunde i riktig distrikt. Så langt kan jeg altså trekke den konklusjon at Michel og Inger giftet seg mens de var på Store-Staff,- som ligger i samme distrikt som Lunden, Kostad, og ikke den Stav vi finner litt nord for Hamar. Så flytter de til Pellervika, deretter til Glestad og så antagelig til Lunden. Blir litt klønete dette, men så totalt ukjent som jeg er,- er dette nødvendig. Skal se mer på Siver Amundsen Pellerviken, f.1716 for å se om han kan være Michels far. Takk for god veiledning så langt. Kan hende jeg spør litt mer da, hvis det dukker opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.