Gå til innhold
Arkivverket

[#38165] Ukjent gjenstand - hjelp til identifisering

Gjest Rolf Steinar Bergli
 Del

Recommended Posts

På siste medlemsmøte i Lindesnes historielag, dukket det opp en mystisk gjenstand. Møtekvelden hadde gamle verktøy som tema, og de fleste kjente og ukjente verktøy ble identifisert. Denne gjenstanden (en slags tang), kjente ingen igjen. Er det noen som kan hjelpe?Lenke

bilete0635.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det rett og slett være en hulltang til å lage hull i f.eks. lær. Ser ut som det er hull tvers igjennom 'underkjeven'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kvar er det blitt av fyrstikkøskja som bør ligge attmed ein slik gjenstand? Forresten, i vår omskiftelege tid er ikkje fyrstikkøskja ein konstant storleik heller lenger, men eit metermål attmed ville gjort susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Jeg synes tanga minner endel om gamle vikketenger (til å vikke sagtenner) som jeg selv har noen stykker av.mvh Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Skulle det være flere som har kommentarer også, er jeg takknemlig for det.Selvfølgelig burde det vært noe i bildet som fortalte hvor stor tanga er, men den er så stor som en vanlig tang (16-17 cm lang). 'Pinnene' i tanga har forskjellig form, en spiss, en firkantet, en flat, og den forrerste ser ut som en liten kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det skulle ikke være et redskap for å lage hull for sømmer i sko o.l.? Jeg heller mest til lærarbeide. Jfr. gjennomgående hull i mottakskjeven. F.eks. De Sandvigske Samlinger på Maihaugen (Lillehammer) har flere tusen katalogiserte verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Når pinnene har forskjellig form, kan det tyde på at redskapet må ha vært brukt ved hulling og anna behandling av strimler, trolig av lær.Mest nærliggende er kanskje da seletøy, dernest belter m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Mitt forslag i går trenger selvsagt ikke å være så veldig godt, tatt i betraktning at tanga har få runde pinner og at den har skruer med hvilke alle pinnene unntatt én kan settes ut av funksjon.I lærarbeid, kan den være brukt til å lage knapphull?Sist (fra min side) men kanskje ikke minst sannsynlig: Kan den ha vært brukt av en billettør? (Jfr jernbanehistorie?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Mitt forslag i går trenger selvsagt ikke å være så veldig godt, tatt i betraktning at tanga har få runde pinner og at den har skruer med hvilke alle pinnene unntatt én kan settes ut av funksjon.I lærarbeid, kan den være brukt til å lage knapphull?Sist (fra min side) men kanskje ikke minst sannsynlig: Kan den ha vært brukt av en billettør? (Jfr jernbanehistorie?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Mange fra området hvor møtet var, vandret til USA for å arbeide der en periode, for så å komme heim igjen. Jeg vet at mange da hadde med seg forskjellig verktøy, som ble brukt hjemme.Vet også at det var noen som laget belter av lær og jeg kan da tenke meg at dette var ett verktøy som ble brukt til bl. a. å lage mønster eller huller i læret med. Den forreste 'kniven' ser ut til å være justerbar både i høyde og sidevridning, fordi det er gjenger på den. Vi ser også en justeringsskrue bak leddet og den må være til å justere anslaget med. Ellers så kan de fire tynne justeres i høyde og låses fast.Ut fra utseende så ser det ut til at tanga ikke har vært brukt på lenge og at den har ligget i ett uthus el.l. Beltearbeidet (med mønster) ble ikke noe innbringende arbeid for de som utførte det etter at de kom tilbake fra USA.Dette er bare en teori fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.