Gå til innhold
Arkivverket

[#38168] Etne Hordaland - Ole og Hans Olson Steen - født ca. 1830 til Florø

Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Brødrene Ole og Hans Olson Steen født ca. 1830 med fødested Etne i folketellingen 1865, flyttet til Florø rundt 1860, der Hans var bødker og Ole var ølbrygger.Hans giftet seg med Trone Marie Jakobsdtr. Bruland fra Førde den 2.7.1861.Ole var gift med Karen Martine født i Bergen ca. 1840.Noen som kjenner opphavet til disse 2 herrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Blant de inn/utflyttede i Fylkesarkivets databaser finner jeg Hans Olss. Steen innflyttet 1861. I merknadsfeltet står det følgende: Attest 27.05.1858 fra Tornøe. Fra Floketvedt. Og jeg ser der er en gård med det navnet i Etne 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etnesoga V s 219 (S Dyrvik 1995): En søskenflokk ble født på Steidn, Floketveit, Etne, mellom 1811 og 1829 av foreldre Ola Olsson, utanbygds, og Anna Ottosdatter fra Silda el Grindheim, Etne. Hans er født 1826 og Ola 1829. Familien flyttet til Fitjar og havnet på Langholmen under Aga, iflg Dyrvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hjertelig takk skal dere ha begge to!Jeg fant også en bror til: Torkel Olson født i 1823.Skal det være Silda som er fødestedet til Anna? Jeg finner eneste Otto med barn på gården øvre Tilde i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg ser nå at Tilde ikke er en gård, men rett og slett feilskrift for Silde.Fra Rygh:33. Silde. Udt. si2lla. -- Sielle NRJ. II 523. Sildenn 1563. Silde 1563. Syldenn 1610. Silde 1612. 1668. 1723.Udtalen med -a synes at henvise til en opr. Flertalsform. Naar man dog sammenligner Skriftformerne fra 16de Aarh. med de samtidige Skrift- former, som GN. 63 Frette (sandsynlig af *Frétt-vin) opviser, maa det, uagtet Udtalen, synes muligt, at Navnet er sms. med vin (Indl. S. 85). 1ste Led maa være forskjelligt fra Ønavnet Sild i Kvinnherred (GN. 65) og i Selje. Det kunde være en Sideform *silð- (af *siliþ-, *siluþ-) til oldn. sil n., stilleflydende Strækning i Elv eller Bæk (lndl. S. 74); jfr. ags. seoloþ, Sø. Gaarden ligger nær Sammenløbet af de to Elve, som danne Etneelven. Denne Elv pleier under Flommen at oversvømme en Del af det omliggende Land (Vibe S. 105), paa den mulig yngre Gaard GN. 31's Grund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søsknene til Hans og Ola er, iflg Etnesoga, Ola f 1811, Otto f 1814, Torkjel f 1816 d 1816, Ellen f 1818, Nils f 1820, Torkjell f 1823, d 1882 på Støle i Skåre.Annas familie: Otto Henrik Jonesson f 1747 på Skjensvoll, d 1814 på Silla, gm 1) Ellen Katarina Pedersdtr f 1753 på Stødle, d 1801 på Silla. 2) Kari Ivarsdtr, f 1749 Skjeldal, d 1803 på Silla. 3) i Fjellberg m Sissela Torgeirsdtr f 1758 utfl 1815. Otto og Ellen hadde hatt bruk på Grindheim, men flyttet til Silla i 1796 og fekk her ein plass kalla Træ. Plasset ble nedlagt etter denne familien flyttet. Andre barn (Annas helssøsken): Margretha f 1782, d 1842 på Lussnes gm Hadle Hadlesson Auastad, Jon f 1787 utfl Amerika 1856, Hans 1790-1791, Brønla f 1793 utfl 1841 til Vikedal, Maria f 1795, d 1863 Ekrem, Etne.Mer? affi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Torkjel Olson f.ca 1823 på Flokatveit i Etne, d.1882 på Støle i Skåre. Han var gift med Anna Malena Olsdtr. f.ca 1795 på Sletthei i Sveio, d.1888 Torkel fekk festesetel i 1853. Han og kona kom hit frå Sveio. Kontrakten var utskriven av alle eigarane på Støe. Plasset blei i kontrakten kalla 'Linsletten' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En tilleggsopplysning: Torkel Olson og Anna Malena Olsdtr. hadde ikke barn. De giftet seg 29.3.1853 i Sveio og da var hun 56 år. (F.1797) Hun var datter til Ole Jonsson og Anna Olsdtr. som bodde på Slettene under Våge søre i Sveio. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er ganske mange Ole Olsen å velge mellom, se her er de som er født mellom 1775 og 1785. I Etnesoga står det at Ola Olsson er født ca 1780. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei!Svaret mitt er litt på siden av det du spør om i ditt innlegg, men jeg ser at jeg har 'din' Trone Marie Jakobsdatter Bruland i min slektsdatabase. Hun har blant annet en søster ved navn Marta Jakobsdatter, som er en av mine forfedre. Jeg har en del info om denne slekta, dersom det er noe der du er interessert i.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det ville jeg veldig gjerne. Jeg holder på med en artikkel om Florø 1865 til Floraminne til høsten, så all informasjon om slekter i nærheten av Florø er av interesse.E-posten min er: andmoe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.