Gå til innhold
Arkivverket

[#38178] Oppslag Nes Romerike. Helga Sofie Hansen, f 1871

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Helga Sofie Hansen, f på Nes Øvre Romerike trolig 1871, emigrerer 25.3. 1904 med 'Montebello' fra Oslo til Canada hvor hun senere gifter seg. Hennes foreldre oppgis i vielsesattesten til å være Hans Andersen og Maria Andersen (nee Hansen).Har noen mulighet til å finne Helga Sofie enten i kirkebok eller bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her har du vel damen som emigrerer?LenkePussig at jeg ikke finner henne i folketellinger 1900 ?Jeg har søkt litt etter ekteparet Anders Hansen og Maria Andersen. Fant et ektepar Hans Christen Hansen og Marie Andersdtr. som fikk en rekke barn på Auli , Nes. ( Under foreldresøk Fam.s ) En datter kalles Hulda Christensdatter f. 1874 Nes. Fant ingen Helga i farten, men det er kan hende lurt å lete etter folk på Auli -gårder i området. Håper noen kan hjelpe med bygdebøker eller kirkebokoppslag. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det er svært mange Auligårder på Nes Romerike i 1900-tellingen. Mange av beboerene kaller seg Auli: LenkeHer er en enke som kunne passe til Marie Andersen, men det blir kun gjetting. Hvor Helga Sofie har gjemt seg i 1900, har jeg ikke geid å finne ut. Kan det være at hun bruker et annet etternavn enn Hansen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Helga i passe alder , f. Nes Romerike, som jeg kan finne ugift, er denne damen:LenkeHun bruker nok et gårdsnavn her, så det er vel en mulighet for at det kan være rett dame?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Helga fra innlegg 4 dro hjem til denne gården? LenkeHer finnes en Hansen som gårdbruker, kan være en mulig bror? Bare ren teori til nå. Det finnes også Lerdal som gårdsnavn i Nes. Får se hva som ligger av digitale kirkebøker?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen ! Jeg fortsetter litt i dag med leting etter opphavet til Helga Sofie Hansen. Det ser ut til at gårdeier på Lerdalen er nettopp en sønn av paret Hans C Andersen og hustru Marie . Her har du en lenke til Martin O. Hansen: LenkeDa begynner det å bli litt spennende. Kunne vi nå bare finne Helga Sofies fødsel og dåp? Ser at det skal finnes bygdebøker for området. Håper noen har dem og kan slå opp disse gårdene! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå først så jeg at det er ført et annet ektepar som foreldre til Martin Hansen på Aulie. ( Litt for rask igjen, som vanlig.) Et skritt bakover.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg liker ikke å gi opp som du vet! Jeg finner mange barn av foreldrepar Hans C. Andersen og Maria( e) Andersen født på Nes. Aulie: Legger en lenke til en av dem: LenkeAndre navn på barna på Aulie: Karl, Hanna, Nora, Martin. Flere av barna bruker Christensen og ikke Hansen ser det ut til. Senere bruker de vel gårdsnavn ca 1900?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Gunn! Jeg ser du har jobbet intenst! Jeg hadde håpet at en med kopi av kirkebok for 1871 kunne gjøre et oppslag, eller at foreldrene er å finne i en bygdebok for området.Jeg tror nok det bør ses etter Hans Andersen siden det er brukt i velsesattesten til Helga Sofie. Moren Maria kan nok ha hatt et annet etternavn, kanskje Hansen eller Hansdatter siden det står nee Hansen i attesten.Kirkebokoppslag vil nok være best, så kanskje jeg må ta en Oslotur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har kikket i bygdeboken på gården Auli, men fant ingen Hans Andersen der. Bygdebøkene for Nes har ikke personregister, og det er 5 bind, så det blir ganske tidkrevende å lete uten mer informasjon.Jeg ser at kirkebøkene over fødte i den aktuelle perioden er avskrevet i Mormonerbasen, men jeg finner ikke Helga Sofie døpt der med foreldre som nevnt ovenfor. Kan hun være født en annen plass, og kanskje vokst opp på Nes. Bare en tanke, mormonerbasen er jo ikke bestandig til å stole på heller. Er nok best med et kirkebokoppslag her, men det kan jeg dessverre ikke hjelpe med.Til Gunn: Kirkebøkene finnes på arkivene, så de kan fjernlånes. Hadde faktisk den aktuelle kirkeboken på fjernlån før jul.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Er det ingen som har tilgang på kirkeboken for Nes på Øvre Romerike? Jeg spør fordi en etterkommer av Helga Sofie kommer fra USA i sommer og skal besøke slektinger, men bestemorens (Helga Sofie) aner og eventuelle slektninger på hennes side er helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Jeg har et forslag: Se i Nes bb bind I s.177. Her finner man følgende ektepar: Hans Andreassen Rønnåleie ca 1844-ca 1879 og hustru Berte Maria Hansdtr født ca 1839. Følgende barn er oppført: Helga Sofie 1871, Andreas 1873, Dorte 1875 og Peton 1877.Sistnevnte ble gift med Ragnhild Kristoffersdtr. f. ca 1876 i Vågå og bosatte seg på plassen Nerbråten av Valstad i Nes, se Nes bb1 s.106.Peton og Ragnhild fikk mange barn: Helga , Astrid, Kristian, Gudrun, Paul, Jørgen og Reidar.Sønnen Paul overtok Nerbråten og har barna Per og Tove født i 1950-åra som trolig bor i området(Nes) enda.Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Osvald. Knuts forslag er bra. Et kjapt søk på telefonkatalogen.no tror jeg vil bekrefte det siste.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Osvald Rydjord

Knut og Morten, jeg er flau over at jeg ikke var obs på innleggene. Takk skal dere ha!! Det var innertier.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.