Gå til innhold
Arkivverket

[#38215] Emigranter til USA i 1882

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Jeg har sikre opplysninger om at Severin Johansen fra Stange,Hedmark og hans mor Oline Simensdatter reiste fra Kristiania med skipet ANGELO 12.mai 1882 med formål å emigrere til Amerika. Jeg antar at ANGELO seilte til Liverpool,England og at de tok et nytt skip videre til Amerika. Jeg antar at de har dratt via New York for å bosette seg i Wisconsin. Jeg vet at Severin kom til Wisconsin og bosatte seg der,men hans mor finnes det ingen andre opplysninger om enn at hun står oppført som passasjer på ANGELO 12.mai 1882. Er det noen som kan hjelpe meg med hvilket skip som korresponderte med ANGELO videre til New York,og om det finnes passasjerlister som kan vise om Severins mor dro videre til Amerika,eller om hun eventuelt ikke dro videre fra New York sammen med sønnen Severin. En annen mulighet er jo også om hun døde under overfarten til Amerika. Finnes det registrering på dødsfall under overfart til Amerika ? Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med dette.Arne Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Angelo gikk til Hull, med togtransport videre til Liverpool eller andre havner. Korresponerende skip finner du oversikt over her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Takk for hjelpen,men denne listen har jeg fra før. Vet du hvor lang tid Angelo brukte fra Kristiania til Hull ,og eventuelt når disse personene dro fra Liverpool til New York ?mvh Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner andre som reiste samme dag fra Christiania i passasjerlisten (manifestet) for S/S 'State of Nevada' (State Line). Listen er skrevet den 31. mai 1882 i NY. Skipet kom da fra Glasgow.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Takk for info. Har du muligheter til å sjekke om de to nevnte personer var med et av skipene til Amerika. mvh Arne e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har forlengst søkt på deres navn, men har ikke klart å finne dem. Ser dem heller ikke blant norske passasjerer ombord på 'State of Nevada'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Som nevnt tidligere vet jeg bestemt at Severin Johansen kom over til Amerika (Wisconsin) Dette har jeg fått bekreftet gjennom etterkommere av ham.Men jeg har ikke fått bekreftet at Oline noen gang kom over. Mulighetene får at du ikke finner deres navn på disse listene må vel være at de enten har blitt forsinket i England eller har vært med andre skip.Mulighetene ligger jo også i at sykdom(Oline) har utsatt avreise.Mvh Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.