Gå til innhold
Arkivverket

[#38217] Trygve Jakobsen f. 1904 i Bergen. Hvem var hans foreldte?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Trygve Jakobsen f. 1904 i Bergen skal ha giftet seg med en Astrid Holm, f. samme år som Trygve. Jeg har søkt i de kirkebøkene som jeg mener er aktuelle for området men uten å finne hvem hans foreldre er. Han skal ha bodd i Solheimsvik-området. Er det noen som kan hjelpe meg med dette. Siden etterkommere fremdeles lever kan jeg ikke oppgi navn på dem, men håper at noen kan hjelpe meg med hvor og når de giftet seg eller hvem deres foreldre var. Siden disse ble født for over 100 år siden håper jeg ikke at jeg kommer i konflikt med sperrefrister!Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Carsten Scanche for respons! Men jeg tror ikke at det er han for han var f. i 1903 og jeg har tidligere sett på han og iflg. en av etterkommerne hadde min Trygve bare et fornavn.Med Vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til både Carten og Trygve!Det er godt mulig at denne Nils Jakobsen kan være den rette. Jeg skal ta kontakt med en datter av Trygve som ennå er i live.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg snakket med en av etterkommerne som sier at av søsken til Trygve var der en Georg, Turid og Hjørdis, De skulle være 14 søsken til sammen.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet en Nils Jakobsen, f. 1861 i Alversund som giftet seg 30.5.1890 i Domkirken, Bergen med Theodora Cristofine Nilsen, f. 1870. Han var da enkemann.Kan det muligns være han? Vedkommende som jeg snakket med mente at Theodora hørtes kjent ut. Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet er den samme Nils som i innlegg 6, og det igjen er de samme som står oppført som foreldre til Trygve i kirkeboken. Jeg ser at linken i innlegg 5 ikke virker, men det var i august 1904 i Domkirken. Moren til Trygve hetSå du har nok riktig navn Theodora Chrestophine.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er nok den samme som Lars Ove Wangensteen henviser til. Her er han i FT 1900 men da uten Theodora LenkeHvor kan jeg finne event.finne etterkommere etter 1900?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det, Carsten! Dette var flott.Hører Nonnesetergaten til Korskirken eller Domkirken?Jeg må jo prøve om der finnes etterkommere etter 1900. Hjørdis er f. i 1898.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nonnesætergaten ligger i nærheten av Nygårdshøyden, og jeg skulle tro det var DomkirkenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Lars Ove!Det var veldig greit å få disse på plass, men jeg regner med at da vil de andre også være å finne i Kirkeboka for Domkirken. Jeg får gå inn der for å se om jeg også kan finne de andre barna.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg 6 av barna på plass som er sikre. Men det er vanskelig å finne flere. Familien må jo ha flyttet mye, for i 1897 bor de i Henrik Wergelandsgt. 7 D, i 1900 bor de i Nonnesetergat. 6, i 1906 bor familien i Jernbanegt. 8.Jeg undres på om det mulig å finne noen flere uten å måtte reise til Statsarkivet i Bergen?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Birger,Kanskje du kan høyre med SAB om familien finnes ved FT1912 for Bergen?Har sakset noko Yngve Nedrebø skreiv om denne teljinga i 2000:'Denne tellingen er ikke tatt opp etter Statistikkloven, og har derfor hatt 60 års sperregrense, m.a.o. den har vært i åpen bruk siden 1972. Vi har dataregistrert den, og har laget alfabetiske registre m.m. til bruk for vår lesesal. Men Dtattilsynet vil ha problemer med at vi legger ut på nettet en database med såvidt mange fortsatt levende personer, derfor blir den liggende på vår egen server i minst 10-15 år til.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei,her har du 12 av borna - i full fart:Villiam Kristofer 1801 0103 1891 KKHelene Mathilde 0209 0910 1892 DKKarl Fredrik 1102 1403 1894 SK DødIngrid Jakobine 1703 1504 1895 DKThoralf 0809 2710 1896 KK (død 271096)Sigrid 0212 2612 1897 KKHjørdis 1604 2805 1899 KKSolveig 0901 1703 1901 DKGeorg Henning 0606 0308 1902 JKTrygve 0206 1408 1904 DKReidar 311206 1205 1907 DKAnna 0307 1508 1909 JK Turid finn eg ikkje. Det er eit uvanleg namn i Bergen føre 1910. Eg vi difor tru at ho er yngst og fødd etter 1911. Om det 14. barnet då skal inn føre Anna (i 1908) eller seinare, veit eg ikkje. Men det er ei trong liste.Når det gjeld desse gatenamna, kan eg berre leggja til at Nonnesetergata går/gjekk frå midt i Marken og sørover fpå vestsida av jernbanen. Jernbanegata er på austsida av stasjonen, om eg minnest rett. Og Cappes veg er på Nygårdshøgda, medan Henrik Wergelandsgate går frå Stølen (Balaklavasvingen) mot Skansen.Av kyrkjeforkortingane kan eg nemnda at SK=Sandvikskyrkja og JK=Johanneskyrkja på Nygårdshøgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk både til Gisle og Bjørn.Utrolig hva du finner Bjørn!Jeg har funnet følgende William, Helene, Karl Fredrik, Thoralf, Sigurd, Hjørdis, Trygve og Reidar. Men resten hadde jeg ikke. Derfor tusen hjertelig takk!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å si at jeg selv har bodd i Henrik Wergelandgt i Bergen i 2 år, så den har jeg gått mange ganger opp til Skansen. Denne Nils har da bodd i huset ved siden av.Og denne Georg var det spesielt den etterkommeren etter Trygve spurte om. Så nå kan jeg glede henne med at han er funnet. Personen er over 80 år og husker ikke så godt, men Georg og Trygve var de hun husket.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Birger, du skriv i innlegg 9: 'Jeg har funnet en Nils Jakobsen, f. 1861 i Alversund som giftet seg 30.5.1890 i Domkirken, Bergen med Theodora Cristofine Nilsen, f. 1870. Han var da enkemann.'Kor har du funne det? Dette er nemleg feil. Dei vart vigde i Krosskyrkja den dagen, og det står ved vigsla at han var fødd 230261 i Domkyrkjesoknet og budde framleis i det soknet, truleg i Nils Klimsgate på Wesselengen. Faren var kontorist Nils Jacobsen. Der står òg at det er levert skifteattest dat. 16.1.90.Elles fann eg han og 2. kona i ft.1891 i N.Klims gate saman med ein son, Nils Kyberg Jacobsen, f. 1888. Det må då vera hans frå fyrste ekteskap, men eg har førebels ikkje funne ekteskapet og heller ikkje guten døypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No kom eg i stuss; Nils Klimsgate er vel ikkje på Wesselengen, men i nærleiken av Marken. Men eg trur dette er dåpen hans, sjølv om dato er 10 dagar feil: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.