Gå til innhold
Arkivverket

[#38217] Trygve Jakobsen f. 1904 i Bergen. Hvem var hans foreldte?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn!Det at jeg har skrevet at de giftet seg i Domkirken kan selvfølgelig være feilskrevet av meg. Det må jeg se nærmere på. I alle fall giftet de seg 30. mai 1890.Det andre spørsmålet om denne leiemålssaken så har en etterkommer av Trygve fortalt at hun hadde en sønn før ekteskapet og at det var hennes sønn og ikke Nils sin. Kan det være at han påtok seg farskapet? Grunnen til at jeg lurer på det er hva vedkommende fortalte meg og at de ikke har kjennskap til hans leiemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager!Det er riktig at de giftet seg i Korskirken (KK). Jeg har nok tenkt for mye på DKS når jeg la det inn.Men hvem var han gift med første gangen? Jeg har ikke klart å finne det ut. Men han hadde også barn fra det ekteskapet. iflg hans barnebarn.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men leiermålet galdt Nils Jabobsens far - altså at det var kontoristen som hadde sadelmakaren utanom ekteskap - ikkje at sadelmakaren hadde nokon born utanom ekteskap. Dersom mor til desse borna var mor til Nils K.J., har eg ikkje sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn!Takk skal du ha! Da stemmer det at Kona til Sadelmakeren hadde et barn før hun giftet seg.Men jeg er ikke helt med når du sier 'at det var kontoristen som hadde sadelmakaren utanom ekteskap'!?Mener du at det var far til Nils Jakobsen, f. 1861, som hadde et barn før ekteskapet? Iflg. den etterkommeren som jeg har kontakt med så var det Theodora som hadde denne gutten før hun giftet seg med Nils, sadelmakeren.Hvis jeg oppfatter deg riktig så var denne sadelmakern født utenfor ekteskap?Beklager hvis jeg misforstår deg!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, sadelmaker Nils Jacobsen var fødd utanom ekteskap - i DK i Bergen. Faren var kontorist Nils Jacobsen.Likeeins hadde Theodora ein son utanom ekteskap før ho gifta seg med sadelmakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisann! Takk skal du ha Bjørn for denne oppklaringen! Nei dette visste jeg ikke for jeg har ikke funnet faren enda.Jeg får gå inn i DK-boken å se om jeg finner det.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, nå fant jeg Niels Jakobsens giftermål 5.juli 1846 i Domkirken. Men har ikke funnet når hun døde. Det står at hun er født i Hammer og det er kanskje i Åsane eller er det hamre i Fana?Hun døde i alle fall etter 1852 siden sønnen ble f. i 1852. Spørsmålet er om de bodde i Årstad sogn eller i Bergen, for i 1865 bor han i Årstad med Jakob Andreas.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kven kontorist Nils Jacobsen vart gift med i 1846, men det var i alle høve ikkje mor til sonen, salmaker Nils Jacobsen. For han vart fødd i 1861 utan om ekteskap, sjå: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til både Bjørn og Carsten!Anne Marie Andersen var gift med Niels Jacobsen den 5. juli 1846 og sønnen Anton Martin ble f. 21.2.1852, så både han og moren døde.Enda en gang takk Carsten for at du fant det. Men jeg lurer på om hun var født på Hammer i Åsane, for ved vielsen står det at hun var født i Hammer.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ft1865 ser det ut til at kontorist Nils Jakobsen bur saman med eldste sonen og Nils sine sysken i Ulriksdal (bakom Statsarkivet).Den unge Nils J., derimot, bur som pleieson hjå nokre sunnfjordingar i 18-31 i Bergen sentrum kring Øvregata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Feil, 18-31 er Grønnesmauet i Marken. Mora, Helene Hansen, om det er rette peron eg har funne, bur som tenestejente i Kalfarvegen. Og staden ho budde då Nils vart fødd, var Lungegårdsgata 2, i eller kring Marken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Bare en liten kommentar til Bjørn Davidsen (25). Nils Klimsgate er ikke i Marken, men på Eidemarken, Wesselengen Bataljons område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det var jo det eg fyrst meinte. Men der eg då sat, hadde eg ikkje kart føre meg, difor kom eg i stuss - serleg ut frå at mykje anna kring desse folka var sentrera til Msrken-området. Far min var jo fødd bak 'Hestestallen' og eg ikkje langt unna, i Mulen. Så eg beliter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men i følgje ft1865 som ligg på DA, var han huseigar, han òg - tillike med det som mest truleg var broren, med lik skyld på kvar. Du treng ikkje gå over bekken (til Reg.s. i Tromsø) etter vatn. Du finn det betre på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er ikke lettere hvis en ikke kjenner til detaljert om og hvor de kan finnes. Men det kan jo også skyldes manglende kunnskap om hvordan man finner frem, Bjørn.Med vennlig hilsen og takk!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje korleis du fann fram til han hjå RHD. Men om du søkjer på førenamn 'ni', etternamn 'ja' og huker av for alle variantar av 'Jakobsen' utan ekstranamn, på ft1865 på DA, får du opp 8 Nils Jakobsen. Då vil du sjå at ein av desse m.a. er 'Contorist' - og er den same du har funne på RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.