Gå til innhold
Arkivverket

[#38225] Aner til Berret Kieldsberg ( ca 1749 ) Røros

Gjest Rolf M Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf M Kirkbakk

Hei! Trenger litt hjelp for å finne foreldre til Berret Kieldsberg ( 52år 1801 telling for Røros).Dette er oppsettet mitt for et utgangspunkt hvis det er korrekt satt opp ( forstått).Jørgen Jacobsen Gudal 1715-1776 gm Karen Saxesdatter Solli f ca 1717 Barn av disse: Saxe f 1746 Jørgen f 1751 gm Berret Jensdatter Kieldsberg f 1749. Barn av disse Jens Jørgensen Gudal ca 1778 Jacob Jørgensen Gudal ca 1780 Peder Jørgensen Gudal ca 1787 (1796) død 1870 Tittet i Norsk Slekthistorisk Tidskrift nr 25.Mulig jeg overså svaret der.Håper at noen kan hjelpe meg. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har vel byttet om fornavn og farsnavn på den første Gudal i 3. avsnitt?Fra Hogne Holsts avskrift av kirkebøker for Røros:Viet 7/11 - 1773: Jørgen Jacobsen og Beritte Jensdatter Kieldsberg.Fra kirkebøker i DA (RHD):Beritte, døpt 16/3 - 1749. Far: Jens Kieldsberg.Jens Pedersen (Kieldsberg) gift 1728 med Kirsten Pedersdatter (Ryen).Jeg vil anbefale deg å se i Roger de Robelin: Skankeätten, som gir en kort og grei oversikt over Kjeldsbergslekten på side 484 ff. Ellers henvises det der til en artikkel av Torbjørn Pihl.Jens Pedersen var sønn av Peder Kieldsen i manntallet 1701 og Kirsten Fastesdatter Skanke.Kirsten Pedersdatter var datter av Peder Jonsen Ryen (også i manntallet 1701) og Marit Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Kieldsen i 1701 LenkePeder Jonsen Ryen er 37 år og bergsell i 1701.Hvordan du kan finne frem til kilder som angår Røros fra DA:1) klikk på nyttige lenker på den nederste blå linjen.2) Gå til DIS-Norges oversikt over genealogiske ressurser (i den midtre spalte).3) Derfra kommer du til slekthistoriske kilder, hvorfra du går videre til fylke og kommune.På den måten finner du det meste av den informasjon som finnes på nettet.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei. Jeg har funnet i Bygdebok, Røros b.4 s.62. at Peder Kjeldsen var f. 1660? Og var gift med Berit Fastedtr Buntmager? De hadde vel også sønnen Faste Pedersen f. Omkring 1688, d. 1785. Har jeg misforstått noe mon tro? Jeg mener Faste Pedersen er min 6 x tippoldefar.Mvh Johan Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Peder Kjeldsen døde i 1733 71 år, og var 47 år i manntallet. Noe divergens i alder, som man får ta med seg. Broren Anders (min ane) var også 47 år i 1701. Disse to kom ifølge Roger de Robelin fra Berg socken i Jämtland - derav etternavnet Kieldsberg, som hovedsakelig brukes av etterkommerne etter Peder. Brødrene Kieldsen ble gift med hver sin datter av Faste Pedersen (med 'tilnavnet' Bundtmager ved skiftet i 1694) og Ildri Pedersdatter Bock, Peder med Kirsten og Anders med Anne Fastesdatter. En sønnesønn av Faste Pedersen (jeg husker ikke hvem i farten) var den første i den såkalte Røroslinjen av Skankeætten som brukte etternavnet Skanke på begynnelsen av 1700-tallet. For Skankeslekten bakover bør du følge Roger de Robelin og ikke Rørosboka! Rørosboka er nyttig, men den inneholder en del feil og ikke minst mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei AstridHvis jeg har forstått deg rett så er det som er feil fra Jørgen Jacobsen Gudal 1715- 1776 gm Karen Saxesdatter Solli som det er feil med? Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jacob Jørgensen og Karen Saxesdatter:LenkeJørgen døpt 7/3 - 1751, far: Jacob JørgensenDu finner alle kilder for Røros her på DA ved å bruke Databaseveljaren øverst til venstre. Skriv inn Røros og klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hjertlig Tusen takk. en lærer stadig noe nytt har ikke brukt den varianten før på nettet. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.