Gå til innhold
Arkivverket

[#38231] Gjør jeg noe galt med kirkebøkene?

Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Jeg har et problem med de skannede kirkebøkene: I svært mange tilfeller lykkes jeg ikke på min PC hjemme med å se de skannede sidene med 100% eller 150% billedstørrelse (jeg ser bare en liten x oppe i venstre hjørne), mens jeg kan se dem greit med 60% eller mindre størrelse. På kontoret lykkes jeg normalt med å se bildene i alle størrelser.Jeg har en Iiyama flat-skjerm med en maksimum oppløsning på 1280*1024 pixel oppløsning, hvor jeg har prøvd flere ulike oppløsningsgrader -- uten at det har hjulpet. Jeg har også prøvd å variere bokstavstørrelsen i min Internet Explorer -- uten effekt. Probelem er neppe knyttet til nedlastningskapasiteten, da jeg har en kablelforbindelse av god kvalitet.Er det noen andre som har tilsvarende problemer? Og/eller, er det noen som har noe tips om hva jeg kan prøve for å løse problemet?Vennlig hilsenNils Axel Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Skjermoppløsning og bokstavstørrelser har intet å si, da det er serveren som i utgangspunktet regulerer størrelsen på bildet.Mener å huske fra en annen debatt (se f.eks. 'Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2') at det var noen antivirusprogram som kunne føre til at bildet i vises korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når jeg skal se på bilder over en viss størrelse (528 kB, tror jeg - dvs de fleste bilder i 100%), må jeg deaktivere Norton Internet Security.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå kjenner jeg ikke Norton godt, men det bør vel være en innstilling ett eller annet sted som gjør at du kan slå av kontrollen på bildestørrelsene uten å slå av hele antivirus- og brannmur-programmet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har akkurat det samme problemet. Leste at det var en eldre versjon av Norton som var ansvarlig, men nå har jeg N-2006!Det er ordentlig ergelig, for i 60% er det uleselig.Jeg tror og det må finnes en annen lösning enn å deaktivere Norton. Men hva?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg bruker Norton Internet Security 2006 og har ingen problemer med noen av bildestørrelsene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for tipsene!Jeg prøvde å desaktivere mitt Norton anti-virus program, men det hjalp foreløpig ikke.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Jeg har Norton og får opp alle billedstørrelsene.I Egenskaper for Internett, under fanen Avansert, er det en hel del valg av innstillinger. Under gruppen Multimedia er det hos meg avmerket for ’Aktiver automatisk størrelsesendring av bilde.’ Kan det mangle en hake der hos deg?Håper noen datakyndige kommer med løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg bruker Norton Internet Security 2005. Har aldri hatt problemer med billedstørrelsene. Mener endel brukere av 2004 utgaven hadde problemer.Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Norton Security 2004 som går ut i August i år før jeg må oppgradere. Jeg har vel ikke problemer med sidestørrelsen, men noen ganger når jeg trykker på neste side kommer det opp noe av en side uten noe på. Da må jeg tilbake til den siden jeg var på, og igjen trykke på neste side.Det tar ganske lang tid når det blir slik, og det skjer vel omtrent på hver 3 side når jeg 'blar' i kirkeboken over noen år. Når en må holde på slik tar det lang tid. Det gjelder kirkebok for Nesna i Nordland 1880-1910. Vet ikke om det gjelder andre kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det er ikke 'automatisk størrelsesendiring' som skaper problemet hos meg, Solveig, haken er på plass.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg har samme problemet med en ny bærbar Pc jeg har. Den stasjonære maskinen min fungerer greit. Bruker sammme Norton på begge maskinene. Har ikke funnet ut av det.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Til Nils: Rart at det fungerer med 60%! Det svekker sannsynligheten for at det kan være problemer med javascript innstillingene, siden måten 60% og 150% vises på er den samme.Det kan være flere ting som forårsaker dette. F.eks et sikkerhetsprogram (brannmur, proxy, antivirus, etc) som kanskje er satt opp til å filtrere bort store bilder?Er det gjort endringer i IE? Prøv å sett instillingene tilbake til default, og se om det hjelper. (Verktøy - internett instillinger - avansert -knapp nederst der, restore defaults på engelsk) Man kan også prøve å tømme IE cache, evt øke størrelsen hvis den er satt for lav. Spesielt hvis man ser på sider med mange bilder på, så fylles cachen fort opp. Er størrelsen på cachen da satt for lav, vil ikke bildene vises. Men det bør ikke være årsaken her.Prøv også å slå av brannmuren, for raskt å sjekke om det kan være innstillinger der som forårsaker dette.Evt test ut en annen browser, f.eks Mozilla Firefox... :-) http://www.mozilla.com/firefox/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel neppe et cache-problem, siden store bilder ikke skaper problem på andre web-sider.Cache-størrelse kan endres i Verktøy - Alternativer for internett - Midlertidige internettfiler - Instillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Det er i hvert fall ikke noe galt hos Digitalarkivet. Hos meg fungerer det perfekt i alle billedstørrelser. Jeg har Norton med brannmur på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har ikke noe problemer med dette, men jeg skulle tro at kanskje noen på IT avd i Digitalarkivet kanskje kunne hjelpe? Mulig en forespørsel i Arkivforumet er det rette?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede spurt der. LenkeNå har jeg sjekket andre kirkeböker og det merkelige er at dersom jeg går inn på Oslo og klikker på Akershus Festing og så 001 der, da kommer den opp i 100%, men ingen andre. Har testet dette flere ganger nå. Det gå som sagt langt over min forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg har det motsatte problemet når jeg prøver å åpne de skannede kirkebøkene på PC'en på jobben: jeg får bare fram bildene i 100% størrelse, ikke mindre. Det hadde ofte vært lettere å få oversikt over begge sidene på én gang hvis jeg kunne ha åpnet dem i 60% størrelse.På PC'en hjemme har jeg ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(22): Grunnen til at du får fram noen 100%-bilder, og ikke andre, er at 100%-bilder krever forskjellig plass i minnet - noen under 512 kB, men de fleste over. Så langt jeg har erfart, var det bilder over 512 kB som jeg hadde problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(24) Jeg har satt opp cachen til maksi, men får allikevel ikke opp de andre.Da er det vel ikke noe å gjöre med dette? Er det fordi det er mindre minne på en laptop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.