Gå til innhold
Arkivverket

[#38231] Gjør jeg noe galt med kirkebøkene?

Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

(25) Det var ikke cachen som var mitt problem, men Norton. For meg fungerer det å deaktivere Norton - jeg har ennå ikke funnet hvilken innstilling i Norton jeg må endre. Jeg er dessverre ingen datakjenner; jeg bare registrerer at det fungerer for min del. Jeg tror altså ikke at det har med minnet på maskinen din å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kjellaug :Har du prøvd å holde nede CTRL tasten mens du klikker på linken/endrer størrelse på bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det hjalp ikke for meg heller å holde CTRL-knappen nede.Jeg har for øvrig ingen problemer med å se store forstørrelser av skanningene av Norges Rigs-Registranter -- men kanskje de sidene uansett er mindre enn kirkebok-sidene?En annen ting jeg legger merke til er at jeg her ikke muligheten til å lagre eller skrive ut sidene i kirkebøkene direkte ved å trykke på tilsvarende små ikoner som de som dukker opp når jeg fører musa over øvre venstre hjørne, slik jeg kan med bildene fra Norges Rigs-Registranter.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kan lagre dem dersom jeg höyreklikker på selve bildet. Har gjort det en gang og da fikk jeg lese det i Adobe, men for et arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har samme problemer med 100/150%, men jeg får de frem ved å høyreklikke innenfor bilderammen og velge 'Vis bilde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei!Jeg oppgraderte for en stund siden Norton fra 2004 til 2006 versjonen og da var problemet borte.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (31): Det har jeg allerede prövd - uten hell!Til (32): som sagt har jeg Norton 2006, så det må være noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Til (33):Hva slags maskinvare har du? Windows XP, internet explorer?Syns ikke man skal avfeie Norton-sporet helt, selv om man har 2006 versjonen. Norton er kjent for å skape til endel kluss... ;-) Det kan være at det finns instillinger der som enkelte har aktivert, men som er avslått hos andre.Ville i hvertfall ha prøvd å slått av alt som har med Norton å gjøre, for å gjøre en test. Brannmur, antivirus, popup-blocker etc. Det meste kan vel slåes av fra menyen nede ved klokka. Sjekk at du ikke har noe nede ved klokka som angår Norton.Stopp alle Norton program, lukk alle IE vindu, og så åpne IE på nytt og test... Tøm gjerne cachen først også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort alt dette nå og Norton var det ikke! cachen er tömt, etc... Samme problemet gjentar seg allikevel. Kanskje (24) Kristian er inne på noe?Jeg har en laptop med W-XP, IE og N-2006.Så langt har jeg aldri hatt problemer med å få opp sider, f. eks. andre digitaliserte böker.Jeg oppdaget det da jeg skulle sjekke kirkeboka fra Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får opp alle unntatt det förste. Merkelige greier, da er det heller ikke störrelsen det kommer an på.Takk for all hjelp, kanskje vi finner ut av det til slutt. jeg vet at jeg ikke er den eneste som har disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk jeg opp uten problem.Hva kan jeg da gjöre? Er det min maskin som ikke godtar kolon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg retter meg selv til 512 kB. Det som er interessant med tallet 512, er at det kan skrives som en potens med 2 som grunntall og 9 som eksponent. Potenser med grunntall 2 forekommer relativt ofte i dataverdenen, der mye jo er bygd på det binære tallsystemet....PS: Det minner meg om følgende doskribleri fra Niels Henrik Abels hus på Blindern (matematikkbygningen): 'Det finnes 10 typer mennesker, de som forstår det binære tallsystemet, og de som ikke forstår det.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Nils AxelJeg har Windows XP på maskinen min men jeg fikk heller ikke opp de skanna kirkeboksidene når jeg skulle øke størrelsen til over 60 prosenten med Internet Explorer, jeg fikk som du opp en liten X i venstre hjørne. Men med Mozilla Firefox som nettleser på disse sidene går det helt greit i alle størrelser - og det sjøl om jeg har Norton Internet Security med brannmur, antivirus og hele greia :)). Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har bærbar med XP, skjerm 1024x768 piksler men bruker ikke Norton. Jeg har ingen problemer på IE eller Mozilla med å få opp størrelsene 100 og 150%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket piksel og har det samme som deg Berit, men får ikke opp 10% og 150% annet enn som sagt på Oslo / Akershus Festing / 001Jeg forstår det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du prøvd med Mozilla Firefox? Jeg har gått over til den da det som regel går raskere enn IE, og som Mette sier at da har hun ikke problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg får frem bildene ved å trykke reload.Er det noen som har disse problemene på en maskin som ikke har installert Norton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg lastet ned Mozilla Firefox og det er akkurat samme problemet! Har og prövd reload. Så det må nok være en annen årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet litt mer får jeg nå opp i 100% flere sider (med Mozilla), men fremdeles ikke Samnanger. Dette er da merkelig.Sjekket med det samme FS, der forsvinner nå ikke forige side lenger. Kanskje det ikke var så dumt å laste ned Mozilla allikevel.Takk for tipset, Berit-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du installert Java? Link til Java http://www.java.com/en/Web siden er laget med java-script. Høyreklikk øverst i det blå feltet inni i en skannet kirkebok og velg 'Vis kilde'. På den 9. linje kan man se at det er laget med java-script.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.