Gå til innhold
Arkivverket

[#38233] Ole Halvorsen, født ca 1776 i Kroken (?) i Storelvdal.

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ole Halvorsen var fra ca 1805 og til sin død i 1828 klokker og kirkesanger i Vang i Hedmark. Hans liv og virke i denne tidsperiode er å finne i tema 34941. Når det gjelder hans første kone Kari Embretsdatter fra Elverum, fikk jeg svært god hjelp av Ronny Rismyhr Haugen.Ole Halvorsen døde i Vangs Klokkergård 3/1 – 1828 (begravet 14/1). Hans alder angis å være 54 år, og hans fødested oppgis å være Kroken i Storelvdalen.I 1801 var han 25 år, bodde på Arnestad store i Åmot sogn. Han var skolelærer av yrke, og det presiseres i folketellingen at han var opplært ved seminariet i Tønsberg . Da han giftet seg i Elverum i 1803, angis han å være seminarist, så det kan ikke være tvil om at Ole Halvorsen i 1801 er den jeg søker. I FT 1801 bor Ole Halvorsen sammen med Helge Halvorsen 14 som sies å være ”dennes broder”. LenkeMed denne forhistorien tok jeg fatt på den videre leting etter Ole Halvorsens foreldre med en viss optimisme og lånte bygdebok pluss kirkebøker for Storelvdal og Åmot. (Bygdeboka for Storelvdal er temmelig ”amputert” fordi husmannsfolk ikke behandles, men noen nytte har man tross alt av den).Jeg startet med Ole Halvorsens bror Helge som var 14 år i 1801, men finner ingen passende kandidat født i 1787 pluss/minus noen år. Likevel gikk jeg videre med tanker om at Helges alder kunne være feil etc.Det gikk ganske snart opp for meg at Ole Halvorsen neppe var fra Kroken, men kanskje fra et annet sted i Storelvdal. I konfirmantlistene finner jeg ingen Ole Halvorsen Kroken i det aktuelle tidsrom på 1790-tallet, men har da naturligvis festet meg ved andre OH med andre bostedsnavn. Så til kandidater født 1776 pluss/minus 3-4 år. Heller ingen Kroken som passer.Jeg har som en foreløpig konklusjon festet meg ved en Ole Halvorsen Stai som ble konfirmert 3/6 – 1793 i en alder av 16 ¾ år, og går ut fra at han er den Ole som ble døpt 1/9 – 1776 med foreldrene Halvor Pedersen og Marit Olsdatter, husfolk på Stai.Foreldrene var i 1801 henholdsvis 61 (faren) og 60 år i 1801 og er å finne som husmannsfolk under Stai. De er også nevnt i bygdeboka, ettersom de begge er barn av gårdmenn, men deres barn mangler naturligvis. I dag har jeg funnet begges døde i kirkeboka. Han døde som enkemann og husmann under Stai i 1828 87 år, og hun i 1817 75 år, dette med tanke på å få tak i skifte etter dem. For et endelig bevis må jeg ha for at Ole Halvorsen Stai er identisk med Klokkeren i Vang?Jeg håper nå at kanskje noen der ute kjenner til disse folkene, og kunne bekrefte/avkrefte mine antagelser. Eller kanskje gi meg råd av noe slag?Alle bidrag er velkomne!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Halvor Pedersen og Marit Olsdatter, 'Løse Folch fra Staj', ble viet 01.06.1762.Barn:Peder Halvorsen, døpt 01.01.1762. Foreldrene er 'Forlovede Folch'.Berethe Halvorsdatter, døpt 05.02.1764. Foreldrenes bosted: Landet (gård)Ole Halvorsen, døpt 05.10.1766. (Landet, Huusfolch)Kari Halvorsdatter, døpt 27.09.1767. (Landet)Peder Halvorsen, døpt 02.07.1770. (Staj, Huusfolch)Berethe Halvorsdatter, døpt 27.06.1773 (Huusmand)Ole Halvorsen, døpt 01.09.1776. (Staj, Huusfolch)Helge Halvorsen, døpt 24.05.1779. (Staj, Huusfolch)Halvor Halvorsen, døpt 01.04.1782. (Staj, Huusfolch - mors navn Marthe)Håper dette inneholder svaret!Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Ola Klefsås, for ditt bidrag! Jeg hadde nok håpet at nettopp du skulle dukke opp som eksperten her.Jeg er takknemlig over å ha fått av deg denne listen over barn, for jeg fant den gotiske skriften i de år disse barn ble døpt, vanskelig å lese. Noe klarte jeg, men fikk ikke med meg alt.Jeg heller til den oppfatning at Ole Halvorsen Stai er den mest sannsynlige kandidat. Men jeg har denne Helge 14 år i 1801 som sies å være Oles bror. Helge født 1779 er muligens i Koppang i 1801 som tjenestekar og skiløper. Men han kan jo være en annen Helge?I dag må jeg holde meg hjemme med kraftig forkjølelse, men regner med å se en del i kirkebøkene fortsatt. Enda en gang takk for din hjelpsomhet så langt.Med vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Takk for rosen, slikt er alltid kjærkomment :-)Når det gjelder denne Helge, så tror jeg det må være en feil i folketellinga 1801. Hvis han er f. i Storelvdal, så er han ikke 14 år i 1801. I dåpslistene for Åmot har vi Helge Halvorsen i 1779, 1782 (Westgaard, Fosvold s. 456), 1783 (Messelt, ingen søsken f. i Storelvdal), 1784 (Gmlstu Stai, Fosv. s. 542), 1810! Og når vi da kjenner én Helge Halvorsen med en bror Ole, begynner indisiene å bli sterke. Men bevisene mangler, og vi vet jo at folk flyttet mye på seg den tida også.Dette er så langt jeg kommer, er jeg redd...Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for innsatsen, Ola. Jeg har levert tilbake bygdebøkene i dag etter å ha tatt kopi av de aktuelle gårdene: Stai, Landet, Kroken. Jeg skulle gjerne vite hvordan denne bygdeboka er å stole på (jeg er jo klar over dens begrensning!). Så lånte jeg et par bøker til om Storelvdal - må jo vite litt om de steder hvor man har aner.Du har rett i at det er sterke indisier for at Ole H. Stai er den rette, men at det endelige bevis mangler. Jeg belager meg på å undersøke om det finnes et skifte etter hans foreldre.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Et bitte-lite innspill vedrørende KROKEN i Stor-Elvdal som styrker de antakelser som allerede er fremkommet.Ved FT1801, i Aamodt prestegjeld, Storelvdalens sogn, på KROGEN finner vi en Torger Halvorsen, 32 år gammel ugift bøssemager [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f18010429&gardpostnr=70&personpostnr=2505&merk=2505#ovre>Lenke .Torger Halvorsen ser ut til å være døpt 2.feb.1769 i Aamodt og er en av de seks barna som Halvor Pedersen og Siri Thorgersdatter bærer til dåp i årene 1756-1773. Blant de 6 finner vi også en PEDER, som døpes 24.jun.1766 .Foreldrene gjenfinnes på FT1801 på Stai som føderådsfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for ditt engasjement, Iver. Det er interessant å få en annen vinkling på 'mitt problem'.Jeg regner med at denne Ole Halvorsens søsken er Peder Halvorsen gift med Jøran Nilsdatter, og inderst hos foreldrene i 1801. Videre Berethe Pedersdatter, gift med glassmesteren Hågen Hågensen, også under Stai. Jeg har gjemt bort i en kladdebok, som jeg vet jeg har, men ikke finner i øyeblikket, en del om disse. Fadderene ved barnas dåp tyder på disse hører smmen. Såvidt jeg husker, var Ole Halvorsen fadder en gang eller to før 1801.Videre Helge Halvorsen Stai konfirmert konfirmert 1796 16 år gammel. Resten har jeg nevnt ovenfor.Det jeg har gjort i høst, er å jobbe med etterslekten til kirkesanger Ole Hakvorsen og hans to koner. Hans andre kone Madame Halvorsen alias Helene Jochumsen og hennes tre døtre flyttet ut til Christiania og Aker. Også de andre flyttet ut, blant andre min ane Elen Agnete Halvorsen, gift i Vang med husmannssønnen Ole Christophersen. I skiftet etter Ole Halvorsen er det 5 barn fra første ektekap og 3 fra andre. Det ble født 8 barn i hans første ekteskap, mora Kari Embretsdatter døde uforløst med sitt niende barn. Alle faddere er notert, ingen navn tyder på at andre av klokkerens slekt fantes i Vang.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har prøvd å lete etter et eventuelt skifte etter husmannen under Stai Halvor Pedersen som døde i 1828, men jeg har ikke hatt nok tid og utholdenhet (skifteprotokollen mangler register).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Poenget mitt, var som du sikkert forstår, at gårdmanns-sønnen Torger Halvorsen (med foreldre på Stai) holder til på Kroken i 1801. Kanskje husmannsfolket kan ha hatt et tilsvarende, speilvendt forhold til disse to gårdene.Siden du nevner svogeren, Hågen Hågensen, så har jeg lysst til å spørre deg om du har undersøkt om han kan være bror av den Ole Haagensen opptrer som både forlover og fadder ved henholdsvis ekteskapsinngåelsen til Ole Halvorsen (med Karen Embretsdatter) 18.nov.1803 ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-12>Lenke ) og dåpen av dette parets første barn, HALVOR, 3 mnd. i forveien (25.aug.1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.