Gå til innhold
Arkivverket

[#38246] Else Isaachsdatter Falch gm Johan Soelberg 1738 i Risør

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Prest i Sem/Tønsberg, Johan Soelberg, ble visstnok gift 16.10.1738 i Risør med Else Isaachsdatter Falch/Falck. Hun burde vel være av samme slekt som Kirsten Isachsdtr Falch f 1639 i Risør, begr 12/11 1667, gift med Oluf Nielsen, foged i Telemark, seinere rådmann (skifte 20. juli 1668). Denne Kirsten skal ha vært datter av Isach Lauritzen Falck og Dorte Ingvordsdatter.I ordinasjonsprotokollen har Soelberg skrevet om seg selv: 'Jeg Johan Soelberg agter at skrive en kort Udsigt at mit Liv efter den agtværdige Biskops (Herslebs) Befaling, endskiønt jeg gjerne lod det blive med at udraabe med Patriarchen Jakob: Herre! jeg er ringere end alle de Miskundheder og al den Trofasthed, som du har gjort imod din Tjener (Gen. 32, 10). Jeg er fød den 16de Nov. 1709 af Forældrene, Kongelig Tolder Amund Soelberg, som døde i Drammen 1728 og Hustru Inger Katharina Lachmann, som endnu lever (1737). I Forældrehuset tilbragte jeg saavel min Barndom som mine Ynglingeaar med at lære Elementerne af den kristelige Lære og de skjønne Kunster, indtil jeg begavet med Indsigt i Skolastiken af den lærde Johannes Wandal optoges blandt Studenternes Tal i Kjøbenhavn 1726, hvor jeg efter et Ophold af hen imod 2 Aar obtinerede 2den Examen. Ikke længe efter begav jeg mig tilbage til Fædrelandet og tog hen til Sognepræst Peter Horster i Risøer, hvor jeg under hans Ledelse overgav mig til det theologiske studium og homiletiske øvelser gjennem en Tid af 5 Aar. Derpaa begav jeg mig atter til Kjøbenhavn og i 1735 underkastede jeg mig den theologiske Embedseksamen under Profesorerne Stenbuck og Wøldike. 1736 kaldte Provst og Sognepræst Thomas Gerner mig til personel Kapellan ved Sæm og Slagen samt ved Tunsberg. Den 12te Marts 1737 ordineredes jeg efter den llte næstfør at være examineret af bemeldte Peder Hersleb. Kort derefter udnævnte Grev Fredrik Antonius de Wedel mig til Sognepræst for Sæm og Slagen efter min Formand Thomas Gerners Død, en Udnævnelse som Kristian den 6te stadfæstede. Gud give Kraft og Naade til at jeg alene søger hans ære og de mig betroede Siæles Frelse'.Det er sannsynlig at Johan Soelberg traff Else Falch mens han var i Risør.Er det noen som har opplysninger om foreldre etc til Else Isaachsdatter Falch/Falck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Skynder meg å si at jeg egl. ikke vet noe om den etterlyste slekten, men jeg har nettopp idag fått hjem de første par sidene av en artikel fra NST, 1929, (av andre grunner) og her er en artikel av Finne-Grønn som heter 'En gammel Vestfold-slekt', men undertitel: 'Falck'ene av Tønsberg og slegten Thue.'På s. 125-126 står at Isak Lauritsen Falck 1601-1669 og Dorthe Ingvordsdtr., død 1668 var foreldre bl.a. til en Else Falck. Men det står også at hun vr gift med en Hans Madsen på Kalstad. Hvis dette er samme Else Falck står det i artikelen også nevnt hendes besteforeldre mm. I begynnelsen av artikelen står dessuten at samme forfatter 'for snart 30 år siden' har skrevet en artikel Falck'ene av Tønsberg og Risør i d-n Pers.hist. Tidsskrift IV, 4, s. 157ff pluss noen senere oppdateringer.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! Denne Else som du nevner vil være født for tidlig, men navnene tyder på at det dreier seg om samme slekt. Så da er det bare å håpe på at noen har tilgang til d-n Pers.hist. Tidsskrift IV, 4, s. 157ff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den Else Isachsdatter Falck som inngikk ekteskap med Johan Soelberg var sønne-søns datter av Isach Lauritsen Falck og Dorthe Ingvordsdatter.Nummerisk oppstilling av anene hennes:1.Else Isachsdatter Falck (1708-1742) 2. Isach Gjertsen Falck (1662-1723) 3.Margrete Rasmussen Samsing (1682-1734). 4. Gjert Isachsen Falck (ca. 1632-1682) 5 Dorthe Hansdatter (1642-1662). 6.Rasmus Clemetsen Samsing. 7 Margrete Nilsdatter. 8.Isach Lauritzen Falck (ca.1601-1669). 9.Dorthe Ingevordsdatter (-1686).Når Gine, i innlegg 2, nevner den Else Falck som var gift med Hans Madsen på Kalstad (ved Kragerø), - så er denne Else søster av 4.Gjert Isachsen Falck. – Vår Elses grand-tante. 4.Gjert hadde mange søsken, og en av annen dem var også den Kirsten Isachsdatter Falck som nevnes ved innledningen av innlegg 1.(Arnstein: Siden du la ut denne fine teksten i innlegg 1, så lurer jeg på: Har du noen peiling på denne sogneprest Peder Horster, anene hans, og eventuelle etterkommere ??)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha, Iver! Sogneprest Peder Horster vet jeg ingen ting om.Men jeg lurer på om du vet noe om Abraham Falch, oppgitt født 1712 i Norge, død 1776 i København. Tømmerhandler, rådmann og visebrogermester i København, g.m. Anna Elisabeth Soelberg (en slektning av Johan Soelberg). Var han f.eks. bror av Else Falch? Fødselsår passer godt. Se også debatt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Abraham Falck var i alle fall ikke Elses bror, og heller ikke etterkommer av Isach Lauritzen Falck. – Antakelig ikke i slekt i det hele tatt.Men dette temaet tangerer noe av problematikken din: LenkeDet er nok de som har prøvd å koble disse to Falck-slektene opp mot hverandre, siden personer som bærer dette Falck-navnet befinner seg i Tønsberg på omtrent samme tid.Når dette er sagt kunne det vært gøy dersom noen mener å kunne påvise en forbindelse.(At du skulle nevne akkurat Kirsten Isachsdatter (blant alle Isachs barn) i første avsnitt, fant jeg såpass påfallende at jeg våger meg frampå med et spørsmål: Du er vel ikke (som jeg) etterkommer av henne, - for i så fall er det noen problemstillinger, vedr. hennes etterslekt som det gjerne skulle vært nye innspill på .)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen. Jeg er av en Falch-slekt, men ikke disse. Min synes å ha et 'grunnløst' opphav på Helgeland (Brønnøy), der man synes å ha tatt navn i hytt og pine. Kona mi (og barn/barnebarn) er imidlertid etterkommere av søster til Johan Soelberg (Coch/Cock).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.