Gå til innhold
Arkivverket

[#38247] Sigurd Havtoresson og Ingebjørg Erlingsdatter

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Slik jeg har forstått det var de i slekt på denne måten:Sigurd Havtoreson på Sørum|Havtore Jonson på Sørum|Jon Ivarson Raud|NN Alvsdtr. på Tornberg g. Ivar Olavson Skedjuhov|Alv Erlingson på TornbergIngebjørg Erlingsdtr. på Giske|Elin Toresdtr. på Manvik|Ingebjørg Erlingsdtr. på Tornberg|Erling Alvson på Tornberg|Alv Erlingson på Tornberg og slik: Sigurd Havtoreson på Sørum|Agnes Håkonsdtr.|Håkon V Magnusson|Magnus VI Håkonson Lagabøter|Håkon IV Håkonson og Ingebjørg Erlingsdtr. på Giske|Erling Vidkunson på Giske|Gyrid Andresdtr. på Stårheim|Anders Gregoriusson Pott|Cecilie Håkonsdtr.|Håkon IV Håkonson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Dette er bare en hypotese, framsatt av Henning Sollied i NST. Slektskapet kan også tenkes på andre måter, men inntil videre er dette altså det beste forsøket. Men bevist er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nja, bevisst eller ikke er ikke så godt å si. Vi vet strengt tatt ikke hvem noen av foreldrene til baron Jon raud Ivarsson var. At faren var Ivar av Skedjuhof, er sannsynlig, men at mora skulle være av Tanbergætt, er ren gjetning og ingenting annet. Å tillegge Ivar av Skedjuhof farsnavnet Olavson er også nokså friskt. Sollied slutter her baklengs fra en rettarbot fra 1308 og forutsetter at den skulle representere vanlig praksis også på 1220-tallet. Det er ikke uten videre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Anders J. Moen for dei framlagde teoriane. Mykje spanande stoff her. Dei to siste rekkene har eg for so vidt klart å fått 'montert' i hop sjølv også.Lars Løberg, kjem artikkelen i NST til å ta for seg disse teoriane? (...og kome opp med noko nytt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt denne...Saksa frå tråd 37447 :'Lars Løberg, Oslo, 28.3.2006 08:11 (27) Jeg responderte ikke på Finns spørsmål om Rose/Sørum-ætta i nr 18 fordi dette er en slektskrets og et tema som er mye videre i seg sjøl enn det temaet som er oppe her. Jeg får likevel protestere mot Svein Arnolfs svar i (21). Ragndid, Havtore og Ivar er beviselig søsken. Derimot er Tore og Ragnhild bare via hypoteser ført opp som søsken. Jeg tror at minst en av disse hypotesene vil ryke ved prøving.'....og,'Lars Løberg, Oslo, 28.3.2006 11:16 (29) Artikkelen er god nok den, hva Nesøya-godset angår. Men for Sørum-ættas vedkommende bygger den bare på Henning Sollieds artikkel i NST. Den er moden for overprøving'....og,Lars Løberg, Oslo, 28.3.2006 12:20 (31) Jada, et manuskript foreligger allerede. '.....og,Lars Løberg, Oslo, 29.3.2006 13:21 (36) Jada, Finn (32). Manuskriptet kommer i det eneste landsdekkende tidsskriftet for genealogisk forskning - NST. Enten i vårnummeret eller høstnummeret i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, den varslede artikkelen tar ikke opp slektskapsforholdet mellom Sigurd Havtorsson og Ingebjørg Erlingsdatter. Den drøfter derimot slektskapsforholdet mellom Sigurd Havtorsson og Ogmund Finnsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Ja, eg såg annonse i siste Genealogen. Eg skulle likt ha vore der, men eg lyte nok vere på Sunnmøre dei neste dagane. Synd men sant. Det er eit særs spanande tema å diskutere, og vil oppfordre alle som kan om å delta på møtet. Ein kan no håpe at det kjem eit kjapt resymé av møtet i denne tråden i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lars (12): Er det håp om at dette kommer i tidsskriftet e.l.? Selv bor jeg nærme nok, men kommer meg neppe unna ei barnevakt (ikke vil jeg heller ;-D)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg er ingen stor tilhenger av kortfattede resymeer av kompliserte argumentasjonsrekker, så noe sammendrag her blir det nok ikke. Argumentasjonen mot de to konstruksjonene i innlegg nr (2) og for en tredje modell kommer i steden i høstnummeret av NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Kortversjonen er vel at det enten har vært, bør eller kan settes spørsmålstegn ved de foreløpige konklusjonene på følgende problemstillinger:Hvor mange barn etterlot Sigurd Havtoresson seg i ekteskap?Hvor mange barn etterlot Jon Havtoresson seg i ekteskap?Hvem var Jon Havtoresson gift med?Var både Jon og Sigurd Agnes' barn?Hvor mange barn etterlot Havtore Jonsson seg?Hvor mange søsken hadde Havtore Jonsson?Vet vi noe som helst om Jon raud Ivarssons opphav?Så ble det i tillegg snakket en hel del om ættearistokrati versus kongemakt, jordeiendom, arverett og -gang og det ble presentert etterkommere etter både Jon og Sigurd i salen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessante problemstillingar du har tatt opp her. Eg ser med spaning fram til drøftingene dine i artikkelen i neste nr. av NST, som vel kjem ut i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er nok desverre bare én av disse problemene som blir drøftet der - artikkelen gjelder Hestbøætta og der drøfter jeg avslutningsvis slektskapsforholdet mellom Ogmund Finnsson og Havtoresønnene. De øvrige av problemstillingene fra foredraget berøres overhodet ikke i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Håper ikke debatten i tema #43594 skremmer dere fra å skrive om 'kompliserte' emner i NST. Det er sikkert flere enn meg som er interessert i dette emnet, men som ikke hadde anledning til å være til stede under foredraget.Så kanskje i neste NST? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Om Erling Ivarsson i Bjarkøy og Jon Raud Ivarsson hadde same Ivar som far, så ville vel Sigurd Havtoreson og Ingebjørg Erlingsdatter ved det høve vere i slekt i fjerde ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.