Gå til innhold
Arkivverket

[#38247] Sigurd Havtoresson og Ingebjørg Erlingsdatter

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

spørsmål til innlegg 19.Finnes det svar på spørsmål om hvor mange barn etterlot Sigurd Havtoresson seg? Finnes isåfall navn på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Lars: Holder nå på med noen slektslinjer gjennom Hjelmsäter og Roos, altså etterkommere etter Jon Havtoresson, og stusser litt over noen av problemstillingene ang. Jon i (19).Er det tvil om hvem hans hustru var? Ifølge Elgenstierna var det Birgitta Knutsdotter, datter av Knut Magnusson (lejon) og Cecilia Røriksdotter.Jeg har sett at enkelte 'gir' familien navnet Lejon, men vet ikke om det formelt er korrekt. EÄ gjør det ikke slik jeg leser dette.Ifølge samme kilde hadde Jon fem barn, sønnen Brynjulf Jonsson var stamfar for Hjelmsätergreina.Er det feil hos den gode Elgenstierna?Takk for glimrende artikkel, forresten. Lærerik både mht. innhold og metode.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Et tilleggsspørsmål:Tåler den andre anerekka i (2) - den på Sigurd Havtoressons morsside - et kritisk søkelys?Hvilket høstnummer er det snakk om i (16)? Eller rettere sagt - hvilken høst? :-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(2:) Hva innebærer det at 'Alv Erlingson på Tornberg' (Tanberg, Norderhov, Ringerike, BU) og 'Ingebjørg Erlingsdtr. på Giske' her står på 'nabolinjer' (fire gen. før Sigurd Havtoreson på Sørum) ?Såvidt jeg vet levde Alv Erlingsson (d.e.) (svigerfar til Ivar Olavsson) c1190-1250(1278?) (nevnt 1233), mens Ingebjørg Erlingsdatter Giske (datter av Elin Toresdatter og drottseten, baron Erling Vidkunsønn Bjarkøy 1292-1355) var f. c1320 og ble gift i 1342. Altså er det over 100 år mellom Alv og Ingebjørg.Hva er det jeg misforstår her ?Og hva betyr''Håkon IV HåkonsonogIngebjørg Erlingsdtr. på Giske'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.