Gjest Ola Ljødal Skrevet Mars 28, 2006 Del Skrevet Mars 28, 2006 I to forskjellige skiftebrev fra 1700-tallet har jeg sett navnet 'Søren' skrevet slik at det er umulig å avgjøre om det står Søfren eller Søhren. Tredje bokstaven kan nemlig oppfattes både som F og H. Søhren virker jo sannsynlig, men Søfren? Fantes det navnet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Peter Wiborg Skrevet Mars 28, 2006 Del Skrevet Mars 28, 2006 Hvis du googler Søfren, så finner du 12700 navnebrør av han, så navnet fantes nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R Sæther Skrevet Mars 28, 2006 Del Skrevet Mars 28, 2006 Javisst fanst Søfren. Søhren har eg derimot aldri sett. Eit søk i Ft 1801 på Sø[fh]ren gjev 24 Søfren og ingen Sø[h]ren, så eg trur du skal satse på f-en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ola Ljødal Skrevet Mars 29, 2006 Del Skrevet Mars 29, 2006 Undrer meg på om Søfren da er samme navnet som Søren - med en annen skrivemåte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjarne Birkrem Skrevet Mars 29, 2006 Del Skrevet Mars 29, 2006 Jeg tror navnet Søren har samme opprinnelse som Severin, så det skulle vel forklare F'en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kristian Hunskaar Skrevet Mars 29, 2006 Del Skrevet Mars 29, 2006 Kildenes 'Søren', 'Søfren' og 'Søvren' anser jeg som samme navn, nemlig Søren. Disse stavemåtene er benyttet om hverandre på samme person. Men det er klart at navnet er beslektet med Severin. Det navnet har jeg imidlertid ikke sett brukt før på 1800-tallet (da snakker jeg om søndre Vestfold, som jeg kjenner best).Den kvinnelige varianten er Sørine/Søvrine/Søfrine/Severine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ola Ljødal Skrevet Mars 29, 2006 Del Skrevet Mars 29, 2006 Da skulle vel spørsmålet være avklart. En titt i en navnebok på nettet sier at Severin er et latinsk navn, og at Søren er dansk og norsk form av dette. Navnet betyr 'den alvorlige'! Ola. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Robert Bjerke Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Severinus paa latin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Robert Bjerke Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Den Hellige Severinus døde 482. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Min erfaring er (jeg har mange Søfren/Søren i slekta) at navnet skrives Søfren/Søvren i kirkebøkene fram til rundt midten av 1700-tallet - deretter Søren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Else B. Rustad Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Bakover i min slekt finnes også mange ved navn Søfren. Stavemåten har faktisk vært brukt så sent som i 1901. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lena Berg Nordli Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Har funnet ei slektslinje der navnet Søfren gikk igjen i mange genrasjoner. Rundt 1880 endret det seg til Søren, og det er det til dags dato folk i denne ætta som heter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Mars 30, 2006 Del Skrevet Mars 30, 2006 Det det egentlig er snakk om her, er hvor lenge den ortografiske konservatismen har blitt hemgende igjen hos de ulike prestene (og andre 'protokollførere'). Jeg tviler på om noen noen gang har gått rundt og sagt SøFren. Uttalen har nok også den gangen navnet ble skrevet slik, vært Søren (muligens har man i litt eldre dansk sagt 'Søuren', eller noe slikt). Og så har skriftbildet gradvis (og til litt ulik tid) rettet seg etter uttalen.F'en (eventuelt v'en) i Søfren (Søvren) er likevel språkhistorisk interessant, fordi den sannsynligvis peker tilbake på den mer opprinnelige formen Severin/Søverin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts